6 ماه از روز خبرنگار گذشت
جای خبرنگاران، کارکنان اداره ارشاد نظرآباد هدایای نقدی دریافت کرده‌اند که این کار با دستور رئیس این اداره و بر خلاف مصوبه فرمانداری انجام شد.
کد خبر: ۷۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۶ 23 February 2015
به گزارش تابناک – البرز: شهرستان نظرآباد که در غرب استان البرز واقع شده، به دلیل کمبود زیرساخت‌ها و امکانات رسانه‌ای به شهر فراموش شده البرز معروف است.
در این شهرستان هیچ یک از رسانه‌ها نماینده رسمی ندارند و تنها چند خبرنگار حق‌التحریر و غیر رسمی اخبار آن را به صورت غیر منظم پوشش می‌دهند.
در اردیبهشت ماه سال جاری، تحلیلی از نحوه پوشش و چگونگی انتشار اخبار شهرستان نظرآباد در خبرگزاری‌های رسمی کشور و همچنین صدا و سیما انجام و نتایج آن به فرماندار وقت این شهرستان ارائه شد.
بر اساس این تحقیقات، اخبار مربوط به نظرآباد در مقایسه با دیگر شهرستان‌های استان البرز حدود 3  درصد  از کل گزارش‌های خبرگزاری‌های فارس، مهر، ایسنا، تسنیم، ایلنا، ایرنا و واحد مرکزی خبر در البرز است.
این شرایط موجب شده تا نظرآباد در محرومیتی خاص گرفتار شده و نیازها، کمبودها، کاستی‌ها و مشکلات مردم به اطلاع مسئولان ارشد استان البرز نرسد.
برای رفع این معضل، در آستانه 17 مرداد (روز خبرنگار) امسال، 2 طرح کلان‌ به پیشنهاد فرماندار وقت شهرستان نظرآباد در دستور کار قرار گرفت.
طرح نخست، آموزش خبرنویسی به مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی نظرآباد بود که متولی اجرای طرح فرمانداری نظرآباد و مشاور رسانه‌ای این فرمانداری بودند.
5 جلسه آموزشی در این زمینه برگزار شد، اما با تغییر ناگهانی فرماندار وقت، مدیر اداره ارشاد شهرستان نظرآباد از تداوم اجرای آن جلوگیری کرد و به این بهانه که فرماندار جدید شاید علاقه‌ای به این کارها نداشته باشد، اجازه نداد جلسات آموزشی تداوم داشته باشد.
طرح دوم، مربوط به دعوت از مدیران رسانه‌ها و خبرنگاران استان البرز به نظرآباد و به مناسبت روز خبرنگار بود.
این طرح با هدف معرفی ظرفیت‌ها و استعدادهای شهرستان فراموش شده البرز به اهالی رسانه اجرا شد.
نکته قابل توجه این بود که تا امسال هیچ زمانی در روز خبرنگاران، از اهالی رسانه‌ فعال در این شهرستان و خبرنگارانی که برای انتشار اخبار نظرآباد تلاش می‌کنند، تجلیل نشده بود.
به همین منظور 2 هفته پیش از فرارسیدن روز خبرنگار، جلسه‌ای در فرمانداری نظرآباد و به ریاست شهریار آقایی فرماندار وقت، امیر توحید فاضل مشاور رسانه‌‌ای فرمانداری، رضا دیده‌بان شهردار تنکمان، مهدی خرمن‌بیز رئیس مجمع امور صنفی نظرآباد، سعید مدرس‌زاده شهردار نظرآباد و رضا رنجبرکهن رئیس اداره ارشاد این شهرستان برگزار شد.
در جلسه فوق طرح دعوت از مدیران رسانه‌ها و خبرنگاران البرزی به نظرآباد مصوب و مقرر شد که هزینه‌های این مراسم و همچنین هزینه هدیه روز خبرنگار از سوی شهرداری تنکمان، شهرداری نظرآباد و مجمع امور صنفی این شهرستان تامین شود.
بر اساس مصوبه جلسه فوق،‌ شهرداری نظرآباد موظف به پرداخت 50 میلیون ریال، شهرداری تنکمان 20 تا 25 میلیون ریال و مجمع امور صنفی نظرآباد نیز 20 تا 25 میلیون ریال برای تامین هزینه‌های این مراسم شدند.
با نزدیک شدن به مراسم روز خبرنگار، شهرداری تنکمان و مجمع امور صنفی نظرآباد تعهد خود را اجرا کردند، اما شهرداری نظرآباد به دلیل مشکلات مالی تامین این اعتبار را به چند روز بعد موکول کرد.
به همین دلیل رضا رنجبرکهن رئیس اداره ارشاد نظرآباد از فرماندار وقت مبلغ 25 میلیون ریال به صورت قرض دریافت و متعهد شد که ظرف مدت یک هفته این مبلغ را که شهریار آقایی از حساب شخصی خود پرداخت کرده بود را باز گرداند.
در روز خبرنگار سال جاری، بیش از 50 نفر از مدیران رسانه‌ها، سرپرستان خبرگزاری‌های ملی مستقر در استان البرز و خبرنگاران البرزی به نظرآباد دعوت شدند.
در مراسم فوق از خبرگزاری فارس و روزنامه سپیدار به عنوان رسانه‌های برتر به صورت ویژه تجلیل شد.
همچنین قرار بود که به تمام خبرنگاران دعوت شده، هدیه‌ای تقدیم شود که متاسفانه تعدادی از خبرنگاران به دلایل نامعلوم هدیه خود را که رئیس اداره ارشاد نظرآباد باید از محل اعتبار تامین شده پرداخت می‌کرد،‌ دریافت نکردند.
خبرنگار تابناک اسنادی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد، به جای این خبرنگاران، کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نظرآباد هدایای نقدی دریافت کرده‌اند که این کار با دستور رئیس این اداره و بر خلاف مصوبه فرمانداری و بدون اطلاع متولیان اصلی مراسم انجام شد.
همچنین در این مراسم به ابتکار رضا رنجبر کهن مدیر اداره ارشاد نظرآباد، مهدی جعفری مدیر مسئول دوروزنامه پیام سپیدار به عنوان سخنران دعوت شد.
این روزنامه‌نگار در سخنان خود انتقادهایی را درباره عملکرد مدیریت شهری نظرآباد مطرح کرد.
به دنبال طرح این انتقادها، سعید مدرس‌زاده شهردار نظرآباد اعلام کرد که بودجه روز خبرنگار را پرداخت نمی‌کند.
به همین دلیل و با گذشت بیش از 6 ماه از برگزاری مراسم روز خبرنگار، شهرداری نظرآباد از  تامین این اعتبار خودداری کرده است.
حسین زنجانی رئیس شورای شهر نظرآباد به خبرنگار تابناک گفته است: در این ارتباط طرحی در شورای شهر مطرح و با آرای اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید، اما شهردار نظرآباد علیرغم اینکه پرداخت این مبلغ دارای مصوبه‌ای قانونی است، می‌گوید از نحوه برگزاری مراسم رضایت ندارم و این پول را پرداخت نمی‌کنم.
اسناد کامل این گزارش در اختیار خبرنگار تابناک قرار داشته و در صورت نیاز به مراجع نظارتی و بازرسی ارائه خواهد شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار