سرپرست راه وشهرسازی گیلان خبر داد:
تابناک/گیلان سرپرست راه و شهرسازی گیلان از وجود ۲۶۷۰ هکتار بافت فرسوده در استان خبر داد و گفت: ارائه بسته‌های تشویقی احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده فرصتی برای توانمند سازی اقتصادی ساکنان وافزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها است.
کد خبر: ۱۱۴۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷ 03 December 2023

محمدرضا فلاحتگر در گفت‌وگو با تابناک گیلان، با اشاره به قانون جهش تولید مسکن برای احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: در استان گیلان حدود ۲۶۷۰ هکتار بافت فرسوده داریم که در ۳۰ شهر واقع شده است.

وی با بیان اینکه در راستای ترغیب مالکان و ساکنان و سازندگان در بافت های فرسوده پنج بسته تشویقی در نظر گرفته شده است، افزود: عبور و مرور ماشین‌های سواری در بافت‌های فرسوده به کندی صورت می‌گیرد و متاسفانه در زمان وقوع حوادث به ویژه آتش سوزی، امکان دسترسی خودروهای امدادی وجود ندارد.

سرپرست اداره راه و شهرسازی گیلان یکی از بسته‌های تشویقی را ویژه پلاک‌های کوچک دانست و تصریح کرد: برخی از پلاک‌ها به دلیل کمبود زمین به حد نصاب تفکیک نرسیده و لذا قادر به دریافت پروانه ساخت و ساز نبودند، اما اکنون پلاک‌های ۵۰ متری در بافت‌های فرسوده نیز می‌توانند نسبت به اخذ پروانه اقدام کنند؛ همچنین دو متر پیش روی و ۲۵ درضد تخفیف پارکینگ دارند و بالکن و تراس جزو تراکم محسوب نمی شود.

فلاحتگر همچنین از ارائه یک طبقه مازاد و ۲۵ درصد تخفیف پارکینگ برای پلاک های واحد یا تجمیع شده و به حد نصاب رسیده خبر داد و خاطرنشان کرد: برای این پلاک ها نیز علاوه بر عدم محاسبه بالکن و تراس جزو تراکم، امکان ایجاد درب اضافه وجود دارد.

وی با بیان اینکه بلوک های شهری ایجاد شده پس از اخذ مجوز کمیسیون ماده ۵ می توانند برای طبقه همکف کاربری غیر مسکونی(تجاری) بگیرند، گفت: این پلاک ها از دو طبقه مازاد و ۲۰ درصد پارکینگ رو باز برخوردار می شوند.

سرپرست راه و شهرسازی گیلان عرض معابر در محورهای اصلی محله‌های بافت‌های فرسوده را ۱۰، ۱۲، ۱۴ و بالاتر دانست و ادامه داد: پلاک‌ها می‌توانند برای طبقه همکف کاربری غیر مسکونی بگیرند؛ همچنین از یک طبقه تشویقی برخوردار هستند و ۲۵ درصد تخفیف پارکینگ دارند و بالکن و تراس هم جزو تراکم محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سازندگان بافت های فرسوده به ازای هر واحد ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند، افزود: در صورت پیشرفت ۶۰ درصدی کار و امکان اتمام تا پایان سال، آماده پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۲۳ درصد و بازپرداخت ۱۷ تا ۲۰ سال هستیم.

فلاحتگر تسهیلات اسکان موقت در کلانشهرها را ۱۲۰ میلیون تومان و در شهرها را ۹۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد دانست و یادآور شد: شهرداری‌ها نیز موظف هستند ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های مربوط به پروانه و عوارض و تراکم را دریافت نکنند. ادارات آب، برق، گاز و مخابرات نیز پس از بهسازی و نوسازی، نسبت به تامین خدمات و برقراری حق امتیاز اقدام خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار