نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدود بودن تعداد روستاهای شهرستان بروجن، قابل دسترسی بودن آن‌ها و لزوم توسعه همه جانبه روستاهای کشور گفت:‌ این شهرستان برای تبدیل به پایلوت طرح‌های توسعه روستایی کشور از قابلیت ویژه‌ای برخوردار است.
کد خبر: ۹۹۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲ 28 September 2021

حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری روز سه‌شنبه در آیین افتتاح دفتر تسهیل‌گری طرح توسعه پایدار منظومه روستایی شهرستان بروجن تاکید کرد: شهرستان بروجن ۴۳ روستا دارد که تعداد عمده این روستاها در بخس‌های بلداجی و گندمان واقع شده است.

وی با اشاره به اجرای موفق طرح توسعه منظومه روستایی در روستاهای بخش بلداجی شهرستان بروجن افزود: امیدواریم تجربه‌های موفق این طرح در روستاهای بخش بلداجی، برای تمامی روستاهای سراسر کشور الگو شود.

جعفری به دغدغه مسوولان برای توسعه روستاها اشاره و تصریح کرد: افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، ‌رونق اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت مردم، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه روستاییان به شهرها و بازگشت مهاجران از شهرها به روستا از مزیت‌های توسعه روستاهای کشور به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به بهره نبردن روستاهای بروجن از صنعت گردشگری مطلوب یادآور شد: روستاهای این شهرستان از بهترین فرصت‌ها و پتانسیل‌ها برای توسعه گردشگری بهره‌مند هستند و در این راستا باید طرح جامع گردشگری شهرستان بروجن سریع‌تر تهیه و اجرا شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برای توسعه چهارمحال و بختیاری به ویژه شهرستان بروجن، باید از حوزه کشاورزی، دامپروری و صنایع روستایی بهره‌ گرفت که البته روستاها در تحقق اهداف مورد نظر این بخش تاثیر مستقیم دارند.

وی با اشاره به لزوم توجه جدی مسوولان برای توسعه کشاورزی و صنعت گردشگری در روستاها گفت:در روستاها زمین وجود دارد اما برخی از مردم با مشکل سند و بهره‌مند نبودن از امکانات و تسهیلات مختلف مواجه هستند که کمیسیون کشاورزی، آب،‌ منابع‌طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی طرح سنددار کردن زمین‌های کشاورزی روستاییان را در دستور کار قرار داده است.

جعفری تاکید کرد: هم‌اکنون برخی روستاییان شهرستان بروجن در طرح‌های هادی روستایی با مشکلاتی مواجه شده که بازنگری طرح‌های جامع را ضروی کرده است.

وی افزود: در سال‌های قبل برای بازسازی خانه‌های روستایی اقدامات فراوانی انجام شده اما بسیاری خانه‌های روستایی همچنان نیازمند بازسازی است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ساخت بیشتر منازل روستائیان به‌خصوص محرومان روستایی نگاه ویژه داشته باشد و کمک به اشتغال‌زایی روستاییان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه روستایی مورد توجه باشد.

جعفری اظهار داشت: علاوه بر ظرفیت‌های بالای کشاورزی در چهارمحال و بختیاری اما این استان هنوز از استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی قابل‌توجه بی‌بهره است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفت: پراکندگی روستایی و نبود نگاه آمایشی در روند توسعه روستاها از مهم‌ترین مشکلات پیشرفت روستایی به‌شمار می‌رود.

محمدرضا شاملو تاکید کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با توجه به اهداف برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور، تهیه طرح توسعه منظومه‌های روستایی را به‌صورت پایلوت در دستور کار قرار داده و در این راستا با همکاری و مشارکت استادان دانشگاه و صاحب‌نظران این حوزه، با ۲۳ استانداری در کشور تفاهم نامه امضا کرده است.

وی افزود: تعدادی از طرح‌های توسعه منظومه روستایی در استان‌های کشور تهیه و در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها تصویب شده و در بقیه در دستور کار است.

شاملو تصریح کرد: از این تعداد هفت استان در کشور به‌عنوان پایلوت انتخاب شدند که طرح آن با همکاری استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مسوولان محلی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه هر استان پس از تصویب ابلاغ و آغاز شده است.

وی توسعه منظومه‌های روستایی را یک سند محلی همراه با همکاری و مشارکت عالی مردم دانست و یادآور شد: این طرح برای روستاهای بخش بلداجی شهرستان بروجن مصوب و کارهای اجرایی آن شروع شده است.

شاملو اظهار داشت: امیدواریم با اجرای این طرح کلینیک اشتغال‌زایی و مشارکت مردم ایجاد شود تا بتوان با مشارکت، سرمایه و توانمندی شهروندان مختلف، زمینه توسعه پایدار را فراهم کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار بروجن نیز گفت: کاهش شکاف و تعادل‌بخشی روستایی، شهری و منطقه‌ای، توسعه فعالیت‌های اجتماعی اقتصادی و کالبدی، افزایش ماندگاری جمعیت، تقویت اقتصاد محلی در پیوند و هم‌گرایی با توسعه منطقه‌ای و ملی و ارتقای مکانی و فضایی سکونت‌گاه‌های روستایی از مهم‌ترین اهداف توسعه منظومه روستایی به‌شمار می‌رود.

محمدرضا خلیلیان تاکید کرد: افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و باغی، توسعه صنایع مبتنی بر قابلیت‌های محیطی و رونق گردشگری از راهبردهای توسعه منظومه روستایی است.

وی افزود: روستاهای شهرستان بروجن از قابلیت مطلوبی برای اجرای موفق طرح توسعه منظومه روستایی برخوردار است.

به گزارش ایرنا،بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار