یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: بیماری قارچ سیاه پیش از این هم بوده و قابل درمان است اما کشنده و خطرناک است و باید مراقب بود.
کد خبر: ۹۸۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵ 29 August 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر نادر زرین فر افزود: در صورت تاخیر در درمان، قارچ سیاه می تواند تهدید کننده جدی جان بیماران باشد.
وی یادآورشد: قارچ سیاه یا "موکورمایکوزیس" یا "موکور"، یک عفونت قارچی فرصت طلب ناشایع است که به صورت عادی در محیط علی الخصوص محیط های آلوده بیمارستانی می تواند وجود داشته باشد.
وی تاکید کرد: این عفونت قارچی غالبا در افراد دارای اختلالات زمینه‌ای متابولیک بخصوص افزایش قند خون کنترل نشده، کتواسیدوز دیابتی و نیز در افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، تالاسمی ایجاد شده و باعث تهدید حیات و سلامت انسان می‌شود.
دکتر زرین فر گفت: اخیرا قارچ سیاه به عنوان عارضه بیماری کووید ۱۹ در بیمارانی که به مدت طولانی مدت در درمان با کورتیکواستروئیدها قرار گرفته اند دیده شده است.
این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری یادآور شد: این قارچ از طریق محیط های غیر استریل و آلوده مخاط بینی، دهان و کام بیماران را هدف قرار داده و با توجه به ماهیت تهاجمی آن، از طریق عروق، سینوس ها، کره چشم و در نهایت عروق مغزی را درگیر می کند و در صورت تاخیر در درمان می تواند کشنده باشد.
وی تاکید کرد: علائمی مثل سینوزیت و وجود ترشحات سیاه رنگ دهان و بینی می تواند نشانه ای از وجود این بیماری باشد که باید سریعا به پزشک مراجعه کرد و از درمان طبی(داروهای ضد قارچ) و یا دبریدمان (خارج کردن مخاط آزرده) زیر نظر پزشک بهره برد.
وی گفت: رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی، بهداشت دست، استریلیزاسیون محیط علی الخصوص بخش های ویژه بیمارستانی، توجه به استریل لوله های اکسیژن و مانومتر ها، استفاده از آب های مقطر در مانومتر اکسیژن، عدم ملاقات بیماران کرونایی و ترددهای بی مورد می تواند در کاهش عفونت های بیمارستانی و قارچی تاثیر بسزایی داشته باشد.
دکتر زرین فر افزود: مردم عادت به ملاقات بیمار دارند و اینگونه می پندارند که با این کار لطفی در حق بیماران است اما در پاندمی کرونا باید اصل ملاقات ممنوع را رعایت کرد چرا که ممکن است با این کار، سلامت بیماران تهدید جدی شود، یادمان باشد بیماران کرونایی ملاقات ممنوع هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار