تابناک- توسعه مشاغل خانگی یکی از عرصه هایی است که می توان با توسعه آن هر خانه را به یک مرکز تولید ثروت تبدیل کرد.
کد خبر: ۹۸۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵ 24 August 2021

توسعه مشاغل خانگی راهی برای  جبران عقب ماندگی بیکاری در سال های اخیر

به گزارش خبرنگار تابناک از بندرعباس یکی از ظرفیت های بالقوه هر جامعه ای برای ایجاد اشتغال و حل مشکل بیکاری فعال کردن ظرفیت کسب و کارهای خرد است.

 

قطعا صنایع و بنگاه های اقتصادی بزرگ نمی توانند با تمام عظمتی که دارند پاسخگوی همه نیازهای جامعه برای رفع بیکاری باشند چرا که در این صنایع همه استعدادها و تخصص ها مورد نیاز نیست و شمولیت استفاده از نیروی انسانی فقط بخشی از افراد جامعه را در بر می گیرد از این جهت باید با استفاده از همه ظرفیت ها کشور را تبدیل به یک کارگاه بزرگ تبدیل کنیم.

 

کاری که کشوری توسعه یافته مانند چین با بهره گیری از آن توانسته است بسیاری از بازارهای جهانی را تحت کنترل خود قرار دهد و یا حتی الامکان محصولی برای عرضه در بازار سایر کشورها داشته باشد.

 

همانطور که گفتیم ایران برای حل معضل بیکاری ابتدا نیاز به یک تغییر نگاه در حوزه کسب و کار دارد و ثانیا به یک توسعه و جهش همگانی؛ هر خانه در ایران می تواند به یک مرکز تولید ثروت تبدیل شود و از برکت آن معاش خانواده ها تامین شود 

این امر در وهله اول نیاز به این دارد که نگاه مردم از پشت میزهای ادارات به توانمندی های کوچک و بزرگشان منعطف شود.

بعد از این امر می توانیم با راهبری و حمایت و ارائه تسهیلات و کمک به شکوفا کردن استعدادها هر خانه را تبدیل به یک مرکز تولیدی کنیم و خوشبختانه چند سالی است که این حرکت در کشور آغاز شده است.

هر منطقه با توجه به شرایط فرهنگی، شرایط اقلیمی، ظرفیت های صنعتی و معدنی و ذایقه های مردم یک سری فرصت ها و ظرفیت هایی را دارد که می توان با بالفعل کردن آن ها به نتایج مثبتی رسید؛ در صورتی در استان هرمزگان مشاغل خانگی رونق پیدا کند اولین مسئله ای که برای همیشه حل و فصل خواهد شد دغدغه پیدا کردن شغل و با این توسعه بسیاری از افراد از همان کودکی دغدغه بیکاری شان حل خواهد شد و حتی می توانند به درآمد زایی در کودکی و نوجوانی به درآمد خواهند رسید.

 

 هادی ابراهیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در بندرعباس اظهارداشت: مشاغل خانگی فرصت مناسبی است که بتوان از آن برای فعال کردن استعدادهای پنهان و شکوفا نشده در خانواده ها است و با استفاده از آن می توان برای جمع کثیری از مردم اشتغالزایی کرد.

 

 

وی افزود: ظرفیت های بالقوه بسیاری در بحث مشاغل خانگی نهفته است که با آموزش و راهبری آن ها در مراحل طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و اعطای تسهیلات می توان این ظرفیت ها را بالفعل کرد.

 

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان بیان کرد: استان هرمزگان در زمینه مشاغل خانگی مخصوصا در عرصه بانوان و تولیدات صنایع دستی از دیرباز تاکنون دارای غنای بالایی بوده است و ما می توانیم با دست گذاشتن روی این نقطه و اضافه کردن تخصص ها و کارهای جدید به مشاغل خانگی شاهد جهش در بحث کسب و کارها باشیم.

 

 ابراهیمی عنوان کرد: لازم بود در حوزه توسعه مشاغل خانگی ورود بیشتری صورت گیرد که خوشبختانه این امر محقق شده است و افق بسیار خوبی برای سال 1400 ترسیم شده است چرا که در کنار طرح ملی توسعه مشاغل خانگی که در استان هرمزگان هم در حال اجرا است اعتبار در نظرگرفته شده برای حمایت از این نوع مشاغل نیز با رشد چشمگیری روبرو بوده است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان بیان کرد: کل اعتبار مشاغل خانگی در سال 99 بالغ بر 5 میلیارد تومان بود اما این اعتبار در سال 1400 با افزایش بیش از 7 درصد به 36 میلیارد و 800 میلیارد تومان رسیده است که این امر موجب خواهد شد افراد بیشتری از متقاضیان راه اندازی کسب و کارهای خانگی بتوانند تسهیلات دریافت کنند.

 

 

ابراهیمی تصریح کرد: این اعتبار در قالب تسهیلات قرض الحسنه منطبق بر ظرفیت ها و اولویت های منطقه و مورد تائید دستگاه های اجرایی و متقاضیان آماده ورود به بازار کار اعطا می شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در قالب حمایت از راه اندازی و توسعه مشاغل خانگی 2 نوع تسهیلات به متقاضیان اعطا می شود که نوع اول به افراد مستقل و کسانی که به تنهایی می خواهند کسب و کار خانگی راه بیاندازند تا سقف 50 میلیون تومان است و نوع تسهیلات دوم برای پیشران ها و پشتیبان ها است که به ازای هر نفری که سر کار ببرند 50 میلیون تومان تا سقف 200 میلیون تومان می توانند تسهیلات دریافت کنند.

 

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان تاکید کرد: بنابر ابلاغ وزارتخانه 184 میلیاردریال از این تسهیلات سهم بانک توسعه تعاون و 184 میلیاردریال سهم بانک رفاه کارگران برای پرداخت تسهیلات به متاقضیان راه اندازی مشاغل خانگی است.

 

انتهای پیام/9063

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار