رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در عزاداری ایام محرم و صفر گفت: سلامت مردم درعزای حسینی اولویت اصلی شورای هیئات مذهبی فارس است.
کد خبر: ۹۸۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴ 01 August 2021

تابناک فارس به نقل از مهر:رضا محمدیان ضمن تشریح برنامه‌های شورای هیئات مذهبی فارس در ماه محرم و صفر گفت: امسال نیز همچون سال گذشته کلیه برنامه‌های عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام با رعایت کامل پروتکل‌ها و با محدودیت‌های زمانی و جمعیتی برگزار خواهد شد.

وی افزود: این شورا تلاش می‌کند تا مراسم عزاداری امام حسین (ع) به نحو مطلوب برگزار و به سلامت مردم خدشه‌ای وارد نشود.

رئیس شورای هیأت مذهبی فارس با بیان اینکه در فارس چهار هزار و ۵۰۰ هیأت مذهبی وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۷۰۰ هیأت مذهبی در شهر شیراز در کلیه آئین‌های ملی و مذهبی مشارکت فعال دارند.

سلامت مردم اولویت شورای هیئات مذهبی فارس

محمدیان با بیان اینکه هنوز در برخی از مناطق فارس نظیر لارستان، کازرون، جهرم و شیراز سبک خاص و سنتی در عزاداری‌ها وجود دارد، اظهار کرد: به همین منظور تلاش می‌شود که در اجرای مراسم عزاداری سنتی این نقاط که باعث تجمعات می‌شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سلامت مردم بعنوان اولویت اصلی مد نظر باشد.

او با تاکید بر اینکه مراسم محرم امسال نیز مانند سال گذشته برگزار می‌شود، بیان کرد: استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با محدودیت زمانی دو ساعته از الزامات برگزاری عزاداری ماه محرم و صفر در استان فارس است.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس بر لزوم نظارت بر اماکن طبخ و توزیع نذورات مردمی در ماه‌های محرم و صفر تاکید کرد و گفت: هر گونه پخت و پز در اماکن و جلسات عزاداری ممنوع و صرفاً بصورت بیرون بر انجام می‌شود.

محمدیان اضافه کرد: اگر نذورات بصورت بسته‌های معیشتی در بین خانواده‌های نیازمند توزیع شود پسندیده‌تر است.

مراسم تعزیه و شیرخوارگان حسینی امسال هم ممنوع است

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس همچنین از تصمیمات این شورا برای جلوگیری از تجمعات در فارس خبر داد و گفت: امسال هم مراسم شیرخوارگان حسینی، اجرای تعزیه و حرکت خارج از محله هیئات مذهبی که با دیگر دسته‌های عزاداری تداخل پیدا می‌کند نیز مثل سال گذشته ممنوع است.

او یادآور شد: امید است که تمام هیأت‌های مذهبی مثل سال گذشته ولو با برگزاری مراسم امام حسین علیه السلام همت کنند و با سیاه پوش کردن محلات، مواکب و با پخش صوت در ایجاد فضای معنوی تلاش کنند.

محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت اجرای عزاداری مردم در فضای باز تاکید کرد و بیان داشت: با رایزنی‌های انجام شده قرار است تا ادارات و دستگاه‌های نظیر آموزش و پرورش و ورزش و جوانان که دارای محوطه باز و سالن‌های بزرگ هستند، این اماکن را برای برگزار مراسم محرم و صفر در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار دهند تا مردم بتواند بدون دغدغه در مراسم عزای حسینی شرکت کنند.

وی همچنین از الزام عایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی برای هیئات مذهبی سخن به میان آورد و تصریح کرد: در ماه و محرم و صفر تیم‌های بازرسی از کلیه هیئات مذهبی استان بازدید و تذکرات لازم در خصوص نحوه اجرای مراسم عزاداری به متولیان هیأت‌ها گوشزد می‌شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان فارس از برگزاری جلسات توجیهی در سراسر نقاط فارس تا پیش از شروع ماه محرم خبر داد و گفت: در شیراز نیز همزمان با شب میلاد امام موسی کاظم (ع) همایش سالانه هیئات مذهبی به منظور توجیه مسئولین هیأت‌های مذهبی شیراز با حضور ۷۰۰ نفر از مسئولان هیأت مذهبی و مسئولان ارشد فارس در حرم منور حضرت شاهچراغ علیه السلام برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار