کد خبر: ۹۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱ 20 September 2015

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طالقان گفت: همکاری جوامع محلی شهرستان طالقان در کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک موجب موفقیت‌ در کنترل این بیماری شده است.

حشمت‌الله کشیری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این بیماری در چند استان دیگر نیز مشاهده شده در حالی که میزان بالای همکاری جوامع محلی در طالقان موجب موفقیت‌آمیزتر بودن کنترل این بیماری در طالقان در مقایسه با این استان‌ها شده است.

وی ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با همکاری دستگاه‌های ذیربط، همیاران و جوامع محلی طالقان در حال کنترل است و در نتیجه این همکاری، تلفات این بیماری در طالقان کمتر از شهرهای استان‌های دیگر بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طالقان اظهار داشت: ۴۱ راس بز و کل وحشی در نتیجه ابتلا به این بیماری در طالقان تلف شدند که لاشه آنها معدوم شده ضمن اینکه ضدعفونی کردن آبشخورهای آلوده و منابع آبی منطقه نیز دنبال شده است.

کشیری گفت: ستاد بحران نیز تشکیل شد و دستگاه‌های ذیربط از جمله دامپزشکی، جهاد کشاورزی و بخشداری برای کنترل این بیماری با ما همکاری دارند و نکته قابل توجه این است که حتی شکارچیان قانونمند نیز برای کنترل این بیماری با اداره محیط زیست طالقان همکاری می‌کنند.

واکسیناسیون و خروج دام‌ها از نقاط حساس و بحرانی انجام می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: واکسینه‌کردن گله‌های گوسفند و بز از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از گسترش بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه محسوب می‌شود که این امر با جدیت دنبال شده ضمن اینکه دام‌ها از نقاط حساس و بحرانی خارج می‌شوند تا مبتلا نشوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان افزود: جلوگیری از ورود دام‌های اهلی به مناطق حساس و بحرانی از دیگر ضرورت‌ها است که این امر نیز انجام می‌شود و دستگاه‌های ذیربط از جمله منابع طبیعی در این زمینه همکاری می‌کنند.

کشیری همچنین از آموزش روستاییان و دامداران و اطلاع‌رسانی به آنها در مورد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به عنوان یکی دیگر از اقداماتی که با همکاری دستگاه‌های ذیربط در منطقه انجام شده و می‌شود، یاد کرد.

وی اظهار داشت: هیچ دستگاهی بدون کمک و همکاری مردم و جوامع محلی نمی‌تواند موفق عمل کند و به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به مسئله آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی داشته باشیم تا بتوانیم از همکاری آنها بهره‌مند شویم.

بروز این بیماری در طالقان توسط جوامع محلی اطلاع داده شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان در ادامه سخنان خود نیز گفت: بروز بیماری یاد شده در طالقان توسط جوامع محلی به ما اطلاع داده شد و آنها در کنترل این بیماری نیز نقش و تاثیرگذاری قابل توجهی داشته‌اند که این امر شایان تقدیر است.

وی ادامه داد: همکاری دستگاه‌ها، همیاران و جوامع محلی برای کنترل این بیماری در طالقان به موازات هم ادامه داشته که این امر، موفقیت‌آمیز بودن این کنترل را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

کشیری ضمن تشکر از همه دستگاه‌هایی که برای کنترل این بیماری در طالقان همکاری می‌کنند، افزود: جهاد کشاورزی از جمله دستگاه‌هایی بوده که با جدیت همکاری می‌کند و اعلام کرده که در راستای کنترل این بیماری، خودروی اداری و پرسنل خود را به مدت ۱۰ روز در اختیار ما قرار می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار