کد خبر: ۹۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱ 20 September 2015
رئیس حفاظت محیط زیست طالقان با بیان اینکه دام غیرمجاز یا بیشتر از ظرفیت در مراتع سبب انتشار بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک شده است، گفت: از اداره منابع طبیعی انتظار می‌رود نسبت به برخورد با دام‌های غیرمجاز یا بیش از اندازه برخورد بیشتری انجام دهد.

حشمت‌الله کشیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج، با اشاره به وجود بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طالقان، اظهار داشت: به محض گزارش ارسالی مبنی بر مشاهده این بیماری در شهرستان، درخواست نیروی کمکی از محیط زیست استان و ادارات تابعه در شهرستان‌های استان داشتیم و کارشناسان ستادی در طالقان مسقر شدند.

وی با بیان اینکه ستاد بحران با حضور دستگاه‌‌ها و مسئولان مربوطه تشکیل شد، افزود: نیروهای دامپزشکی همراه و هم‌دوش با محیط زیست در مناطق حضور داشته و پایش می‌کنند و همچنین 30 نیروی کمکی محیط زیست به همراه 9 نفر از محیط‌بانان طالقان به صورت شبانه روزی مشغول حفاظت و پایش محیط با کمک سایر دستگاه‌ها هستند که همیاران و مردم محلی نیز مساعدت‌های زیادی در این زمینه انجام می‌دهند.

رئیس اداره‌ حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان با اشاره به اینکه محیط زیست اقدام به استقرار 2 کمپ دائمی در ارتفاعات کرده، خاطرنشان کرد: ‌این کمپ‌ها حدود 4 ساعت با مناطق مسکونی فاصله داشته و محیط‌ بانان به صورت شبانه‌روزی در آنجا حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به اقدامات انجام شده، امکانات تامین شده و بیماری تحت کنترل قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه در سایر استان‌ها مواردی تا 90 درصد تلفات وجود داشت، اما در شهرستان طالقان به سبب رسیدگی زودهنگام و نیز تعامل میان دستگاه‌ها این بیماری تحت کنترل قرار گرفته و در حال مهار شدن است.

کشیری تصریح کرد: در 3 روز گذشته هیچ لاشه جدیدی یافت نشده و همه‌چیز در حال کنترل است و نباید نگرانی‌ای از سوی مردم وجود داشته باشد، چراکه این بیماری تنها از نشخوارکنندگان اهلی به وحشی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه دام غیرمجاز یا بیشتر از ظرفیت در مراتع سبب انتشار این بیماری شده است، افزود: از ادارات منابع طبیعی انتظار می‌رود علی‌رغم داشتن تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه نسبت به برخورد با دام‌های غیرمجاز یا بیش از اندازه برخورد بیشتری شود.

رئیس اداره‌ حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان گفت: این بیماری از طریق دام‌های اهلی‌ای که در حوزه خارج از طالقان بوده وارد شهرستان شده، اما آمار دقیق از تعداد این دام‌ها در دست نیست چراکه پروانه از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دام‌های غیرمجازی که وارد مناطق می‌شوند به سبب اینکه غیرمجاز هستند یا تعداد آن‌ها بیشتر از حد مجاز است، مازاد پروانه را در جای دیگری نگهداری می‌کنند و به سبب اینکه توسط منابع طبیعی جریمه و به دادگاه معرفی نشوند، تلفات را اعلام نمی‌کنند و اقدامی برای زدن واکسن نیز انجام نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه در این مدت دامپزشکی بیش از 9 هزار واکسن وارد طالقان کرده و دام‌های اهلی را نیز واکسینه می‌کند، اظهار داشت: گزارش‌های موثق داریم که 2 الی 3 گروه از دامداران اطراف طالقان دام‌هایی با این بیماری داشتند و برخی دام‌ها واکسینه نشده بودند که سبب انتشار بیماری شد.

وی خاطرنشان کرد: تلفات حیات وحش طالقان به طور کلی 41 مورد کل و بز وحشی بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار