مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: نرخ باروری در استان بسیار کمتر از میانگین کشوری است به طوریکه زنگ خطر را در این زمینه به صدا درآمده است.
کد خبر: ۹۶۶۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱ 23 May 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر شهلا نظری افزود: نرخ باروری در کشور یک و هفت است اما، این شاخص در استان مرکزی به نرخ کمتر از یک و نیم رسیده است.
وی یادآورشد: نرخ باروری در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۷۹ بین پنج تا ۶ بود، یعنی یک زن به طور متوسط صاحب پنج تا ۶ فرزند می‌شد اما، اکنون این شاخص در استان مرکزی یک و نیم است.
وی تاکید کرد: استان مرکزی سال ۹۸ بعد از گیلان و مازندران سومین استان سالمند کشور معرفی شده و در سال گذشته با کاهش موالید، جایگاه استان دوم پیر کشور را از آن خود کرد.
مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه شاخص «سطح جانشینی» هم در بین خانواده‌های ایرانی کاهش یافته و این اصطلاح به آن معناست که اگر هر پدر و مادر صاحب ۲ فرزند شوند یکی از آنان جانشین پدر و دیگر فرزند جانشین مادر شود، گفت: سطح جانشین در کشور ما باید ۲ و یک دهم باشد که این شاخص هم روند نزولی را پیموده و به یک و نیم رسیده است.
دکتر نظری گفت: اهمیت ترکیب هرم جمعیت آنقدر مهم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۹۳ سیاست کلی جمعیت با ۱۴ بند را با هدف افزایش موالید ابلاغ کرد.
وی یادآور شد: تسهیل شرایط ازدواج، رفع موانع تشکیل خانواده، تامین شغل و مسکن مناسب، کاهش مشکلات اقتصادی و رفع موانع فرهنگی از جمله اقدامات برای افزایش موالید در کشور است.
وی افزود: اقدامات در حوزه سلامت برای افزایش نرخ باروری به تنهایی کافی نیست، بلکه نیاز به عزم ملی برای رفع تمامی موانع در جامعه است.
وی اضافه کرد: بعد از رفع موانع ازدواج جوانان و تشکیل خانواده، زوج‌های جوان باید زودتر صاحب فرزند شوند و این مهم را به سال های آتی موکول نکنند.
دکتر نظری با تاکید بر اینکه فاصله بین ازدواج و فرزندآوری در کشور پنج سال شده است که این فاصله خوشایند نیست و باید به کمتر از دو یا سه سال کاهش یابد، گفت: اغلب خانواده‌ها به سمت تک فرزندی رفته‌اند که باید زمینه زادآوری هدفمند با مشوق‌های دولتی گسترش یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار