مدیران بهزیستی استان البرز از دعوت خبرنگاران منتقد و فاش کننده خبر از جمله خبرگزاری هایی چون فارس و تابناک خودداری و حتی از ورود خبرنگاران ما به جلسه نیز ممانعت کردند.
کد خبر: ۹۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶ 17 September 2015
به گزارش تابناک – البرز: وقوع آزار معلولان در یک مرکز نگهداری از معلولان ذهنی و جسمی در استان البرز، طی هفته های اخیر موجی از انتقادهای مردمی را به همراه داشته است.
ماجرای این مرکز از زمانی آغاز شد که فیلم هایی از آزار معلولان و بستن آنها با طناب و زنجیر منتشر گردید.
حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب کرج در تشریح پرونده فوق گفته بود که "وقتی تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفت، متوجه شدیم که مدیران مرکز فوق برای اینکه هزینه برای استخدام پرستار مجرب پرداخت نکنند از طناب و زنجیر برای نگهداری از معلولان استفاده می‌کردند. زمانی که والدین برای ملاقات با فرزندان خود به مرکز مراجعه می‌کردند، آثار زنجیر و طناب را بر بدن فرزندان خود مشاهده کرده و 20 نفر از خانواده‌ها شکایتی را در این زمینه تهیه و به مراجع قضایی ارائه کرده‌اند.
دادستان عمومی و انقلاب کرج اضافه کرد: زمانی که بازرسان بهزیستی از این مرکز بازدید می‌کردند، مدیران به دلیل اینکه پرستار مجرب نداشتند، تعدادی از آشپزها و خدمه نظافتچی را به عنوان پرستار معرفی می‌کردند.
بهزیستی استان البرز مدعی بود که خود در برخورد با متخلفان پیش قدم شده است.
بر اساس این گزارش، بعد از ظهر امروز مدیران ارشد بهزیستی از جمله حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان فوق به استان البرز آمدند و با خانواده های معلولانی که در این پرونده مورد آزار قرار گرفتند، دیدار و گفتگو کردند.
این دیدار اگر چه برای دلجویی خانواده های معلولان برگزار شد، اما به نوعی مقصر حادثه نیز معرفی گردید. یعنی همان مقصر همیشگی. رسانه های افشاکننده خبر.
از سوی دیگر مدیران بهزیستی استان البرز از دعوت خبرنگاران منتقد و فاش کننده خبر از جمله خبرگزاری هایی چون فارس و تابناک خودداری و حتی از ورود خبرنگاران ما به جلسه نیز ممانعت کردند.
بر اساس گزارش خبرگزاری هایی که در جلسه حضور داشتند، معاون توانبخشی بهزیستی نکاتی را مطرح کرده است که اهم آن به شرح زیر اعلام می شود:

در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند. هزاران تخلف در مراکز روی می‌دهد و با توجه به میزان تخلف به ‌آنان تذکر داده و یا اخطار و برخورد صورت می‌گیرد و در صورت حل نشدن مشکل در زمان در نظر گرفته شده، مشکل باید توسط مدیرکل بهزیستی استان به شورا و کمیسیون مرکزی ارجاع داده شود.

مشکلات در همه سیستم‌ها وجود دارد و بهزیستی نیز ممکن است دچار این مشکلات شود اما به‌صورت کلی با توجه به نظارت‌های صورت گرفته وضعیت مناسبی وجود دارد!

به‌ تأیید سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات حقوق افرادی که در بهزیستی کار می‌کنند نسبت به سایر ادارات در رتبه‌های آخر قرار دارد!

به ‌محض خروج فیلم آزار و شکنجه و یا حتی احساس تحقیر در مرکز، گزارش انجام شد.

حدود 14 سال از فعالیت مرکز آفرینش می‌گذرد و باید ادعای جرم، مجازات و مضر بودن این مرکز برای ما قطعی شود و در این زمینه باید شواهد بررسی شود، درحالی که مرکز تعطیل باشد.

وی با اشاره به تعطیل شدن این مرکز در خردادماه اظهار داشت: برخی رسانه‌ها شهریورماه وارد این قضیه شدند و معزول شدن مدیر مرکز از نخستین رأی‌ها محسوب می‌شد و سپس به‌صورت موقت تعطیل شد و این عجیب است که چرا رسانه‌ها پس از 3 ماه به این موضوع ورود کردند. پیش از دلسوزی رسانه‌های خارجی ما خود دلسوز این قضیه هستیم. از رسانه‌های داخلی برای انعکاس این اخبار تشکر می‌کنیم و ورود حساس رسانه‌ها به این موضوع برای ما دلگرم‌کننده است اما جانب انصاف و عدالت باید رعایت شود تا برای باقی مراکز عدم انگیزه ایجاد نشود.

همچنین در این جلسه افروز بهرامی مدیر کل بهزیستی استان البرز که از نظر افکار عمومی جزو متهمان پرونده است نیز اظهاراتی داشته که به شرح زیر اعلام می شود:

این مرکز تعطیل شده و پرونده مرتبط با این امر در قوه قضائیه  و کمیسیون ماده 26 سازمان بهزیستی مفتوح است. در این مرکز نیز یک‌سری اشکلاتی وجود داشته که ما منکر آن نیستیم.

در آخرین بازرسی‌ انجام شده از مرکز نگهداری معلولان آفرینش که اواخر سال گذشته صورت گرفت  متوجه یک سری انحرافات از استانداردهای سازمان بهزیستی نظیر نبود مراقبین و پرستار کافی همچنین مشکلات تغذیه‌ای شدیم و اخطار 15 روزه‌ای به مسئول مرکز صادر شد.

بعد از گذشت 15 روز همکاران ما مجدد برای بازدید از مرکز اقدام کردند. اشکالات در مدت زمان مطرح شده برطرف نشده بود و انحرافات از استانداردهای سازمان را در بازرسی دوم مشاهده کردیم. بلافاصله این مهم را به سازمان بهزیستی اعلام کردیم و از قسمت بازرسی و توانبخشی این سازمان ظرف مدت 24 ساعت بازرسانی در این مرکز حاضر شدند و بررسی‌های تخصصی را انجام دادند و بهزیستی البرز نیز نسبت به تعطیلی موقت اقدام کرده است.

مقایسه سخنان مدیر کل بهزیستی استان البرز و معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بر ابهامات افزوده است.
نخست اینکه مدیر کل بهزیستی البرز می گوید اواخر سال گذشته متوجه اشکالات و رفتار غیر قانونی بودیم، اما معاون سازمان بهزیستی کشور می گوید که این مرکز خرداد ماه امسال تعطیل شده که فاصله چند ماهه قابل قبول نیست.
همچنین  معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به صراحت می گوید که "به ‌محض خروج فیلم آزار و شکنجه و یا حتی احساس تحقیر در مرکز، گزارش انجام شد" اما وی بلافاصله با اعلام اینکه خرداد ماه امسال مرکز تعطیل شده و رسانه ها در شهریور به موضوع پرداخته اند، می گوید: این عجیب است که چرا رسانه‌ها پس از 3 ماه به این موضوع ورود کردند.
شاید آقای نحوی نژاد به این نکته ظریف توجه نکرده که انتشار فیلم های تاسف آور و یا به قول ایشان "خروج فیلم آزار و شکنجه" عامل اصلی تشکیل پرونده قضایی علیه مدیران مرکز نگهداری معلولان در استان البرز بوده است.
به طور قطع اگر خبرنگاران منتقد اجازه حضور در جلسه را می یافتند، می توانستند سوالات خود را با مدیران بهزیستی استان البرز مطرح کرده و افکار عمومی را آگاه سازند.
و بالاخره اینکه، در جلسه فوق حتی یک عذرخواهی ساده هم از خانواده های معلولان نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار