کد خبر: ۹۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵ 16 September 2015
نان، همچنان اصلی ترین خوراکی مردم در سبد غذایی آنان قرار دارد.هرچند در سال های اخیر ذائقه مردم تغییر یافته و گرایش خانواده ها به سمت مصرف غذاهای آماده و فست فود ها باعث افزایش انواع بیماری های قلبی، عروقی، دیابت، سرطان ها و هزارو یک درد و مرض شده است.

 اما مردم هرگز نمی  توانند ، نان را فراموش کنند و از آن به عنوان قوت غالب یاد می کنند. اما همین نانی که مردم آن را گرامی می دارند دستخوش تغییراتی شده و به سرنوشت غذاهای آماده دچار شده است.

 با تغییر ذائقه مردم، نوع نان های تولیدی که امروز به دست مردم می رسد نیز تغییر کرده است. در کنار نان های سنتی که همچنان مشتریان پروپاقرص خودش را دارد، نان های صنعتی و ماشینی نیز قدعلم کرده اند. اما آنچه مردم را بیش از گذشته نگران کرده، موضوع کیفیت و سلامت نان هایی است که در سفره غذایی مردم قرار می گیرند.

آمارها نشان می دهد سرانه مصرف نان در کشورمان در مقایسه با کشورهای اروپایی چندین برابر است. نان، نان و باز هم نان!!!به راستی نان های تولیدی که در بازار عرضه می شود، از کیفیت بالایی برخوردار است یا خیر؟

 متاسفانه  بندرعباس از جمله مناطقی است که نان های تولیدی نانوایی های آن تنوع ندارد و به یکی دو نان خلاصه می شود و همان نان های تولیدی هم درمقایسه با نان های تولیدی دیگر شهرها، کیفیت ندارد. از این گذشته در بندرعباس، نان هایی تولید و به دست مصرف کننده می رسد که هیچ نام ونشانی ندارند.

در گوشه و کنار این شهر نانوایی های بسیاری نان سنتی پخت می کنند که کیفیت بسیار پایینی دارند و مردم نیز مجبورند، همین نان های بی کیفیت را وارد معده خود کنند. اگر در این سال ها و در عصر ما، بیماری های زیادی که در گذشته خبری از آنها نبود، مردم را رنجور ساخته، استفاده از خوراکی های بی کیفیت، همچون نان است. سری به سوپرمارکت محله خود بزنید، بسته های نانی را می بینید که هیچ نام و نشانی ندارند. تنها روی بسته آن درج شده بهترین زمان مصرف 4 روز پس از تولید. نانی که هیچ مشخصه ای ندارد. نه از پروانه بهداشتی آن، چیزی درج شده و نه از دیگر مشخصات آن!

در بسیاری از فروشگاه ها، نان به صورت فله ای عرضه می شود.

حتی همین نان ها نیز در شرایط غیربهداشتی نگه داری می شوند. وظیفه اداره بهداشت محیط چیست؟ آیا نباید با عرضه کنندگان و تولیدکنندگان این نوع نان ها برخورد جدی شود.

مرکز بهداشت باید از تولید و عرضه نان های بدون شناسنامه جلوگیری کند. نان هایی که عرضه می شوند متاسفانه به هیچ وجه مهراستاندارد را ندارند. این نان چه سنتی باشد چه صنعتی و چه ماشینی!!

 پرسشی که اینجا مطرح می شود اینکه، آیا عرضه نان بسته بندی بدون مجوز وزارت بهداشت، مورد تایید دستگاه های متولی سلامتی مردم هست یا خیر؟!

آیا سلامتی مردم برای آقایان مهم است یا خیر؟! نان های تولیدی بدون برچسب تولید و انقضا و بدون هویت، سلامتی جامعه را تهدید می کند.

متاسفانه هیچگونه نظارتی در تولید نان های بدون شناسنامه صورت نمی گیرد. آیا نان هایی که در فضای کوچک تهیه و پخت می شود، ضوابط بهداشتی را رعایت می کنند؟!

احتمال آلودگی های شیمیایی و میکروبی نان هایی که بدون رعایت حداقل ضوابط بهداشتی و فنی پخت و تولید می شوند، بسیار زیاد است. آلودگی هایی که در ظاهر نان دیده نمی شوند. باید با عرضه کنندگان و تولیدکنندگان نان های بی کیفیت و فاقد شناسنامه برخورد جدی شود.

 اگر خواهان سلامتی جامعه و مردم هستید، نان های بدون برچسب تولید، انقضا و مشخصات بهداشتی را از سطح فروشگاه ها جمع آوری کنید. با این شرایط مردم چقدر مراقب خود باشند که دچار بیماری نشوند. آیا مسوولان به فکر مردم هستند؟!!!!!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار