معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر با مشارکت یکدیگر از سال ۷۸ خط ملی اعتیاد را با شماره ۰۹۶۲۸ راه اندازی کرده که این اقدام مهم، با هدف مشاوره در زمینه پیشگیری درمان و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد انجام گرفته است.
کد خبر: ۹۲۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ 04 December 2020

گل نساء آقا محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر تماس های خط ۰۹۶۲۸ از طریق خانواده های افراد مصرف کننده مواد بوده که این افراد برای شناخت رفتار صحیح با فرد دارای اعتیاد، یا آشنایی با اثرات مخرب مواد اعتیاد آور ناشناخته با این مرکز تماس می گیرند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند می توانند برای آشنایی با شیوه و فرایند درمان و شناخت مراکز معتبر با خط ملی اعتیاد تماس بگیرند و از راهنمایی و مشاوره  و بانک اطلاعاتی این مجموعه بهره ببرند.

به گفته این مسؤول، خدمات خط ملی اعتیاد، اطلاع از چگونگی رفتار با شخص معتاد، کنترل شخص معتاد در مواقع بحرانی، آگاهی از انواع مواد مخدر ناشناخته ارجاع افراد دارای اعتیاد به مراکز دارای مجوز، معرفی مراکز درمانی معتبر در سراسر کشور را شامل می شود.

وی یادآوری کرد: مزایای مشاوره تلفنی خط ملی اعتیاد نیز دسترسی به مشاوران متخصص در زمینه های مختلف اعتیاد در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدون نیاز به مراجعه حضوری و صرفه جویی در وقت و زمان بوده و مشاوره تلفنی در سه نوبت کاری از شبانه روز از ساعت هشت تا ۲۰ است.

آقامحمدی اضافه کرد: به طور معمول کمیته استانی ماده ۱۶ به ریاست بهزیستی و با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، اداره کار، نیروی انتظامی، معاون دادگستری و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تشکیل جلسه می دهد.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر ۱۵ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادین تحت نظارت بهزیستی در سطح استان فعالیت می کنند که نیمه نخست سالجاری ۵۲۱ نفر پذیرش شده اند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: پذیرش درمراکز اقامتی و بهبود بازتوانی اعتیاد بصورت داوطلبانه است و نگهداری اجباری معتادان به هرشکل و به هر دلیل در این مراکز ممنوع است.

وی، سن پذیرش در مراکز اقامتی و بهبود بازتوانی را ۱۸ تا ۶۰ سال  اعلام کرد و گفت: سم زدایی نیز تحت نظر پزشک انجام می گیرد.

این مسؤول با اشاره به اینکه مرکز سرپناه شبانه افراد با اختلال مصرف مواد مخدر (شلتر) تحت نظارت بهزیستی فعال است  گفت: در 6 ماهه اول امسال  ۳۹۹ پرونده در این مرکز تشکیل داده شده است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر یک مرکز تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان جهت نگهداری اجباری معتادین با دستور قضایی فعال است که در مدت یاد شده، ۴۲۵ نفر را پذیرش کرده است.

آقامحمدی ارائه سوزن و سرنگ رایگان به معتادین تزریقی به منظور پیشگیری از بیماریهای خطرناکی چون ایدز و...توزیع غذا و لباس در مراکز گذری کاهش آسیب اعتیاد عنوان و خاطرنشان کرد: امسال ۱۱۵ پرونده فعال بوده و از طرفی بررسی ها نشان می دهد نیاز به ایجاد یک مرکز ماده ۲ تبصره ۱۶ دیگر در سطح استان احساس می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار