کد خبر: ۸۶۲۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ 14 June 2020

گیلان شاهد ۴۱ درصد گرفت خورشید خواهد بود

تابناک/کارشناس نجوم اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدن  گیلان از گرفت ۴۱ درصدی خورشید در استان در اولین روز تیر ماه  خبر داد.

امیر حسین عاشوری روز یکشنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت : اول تیر ماه،  گیلان نیز مانند کل کشور شاهد خورشید گرفتگی خواهد بود که در کل کشور و در استان گیلان با عینک های مخصوص قابل رویت است .

وی افزود: شروع این خورشید گرفتگی از قاره ی افریقا و کشور کنگو است و در آسیا و کشورهای یمن، عمان، پاکستان و غرب آسیا ادامه دارد و در اقیانوس آرام به اتمام می رسد.

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر به مدار های بالاتر زمین برویم این پدیده نجومی خفیف تر و با درصد پایین تر است و در گیلان به طور میانگین اگر مرکز استان را در نظر بگیریم ۴۱ درصد گرفت را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس نجوم یادآور شد : شروع خورشید گرفتگی در مرکز گیلان (رشت) ساعت   ۹:۰۸، بیشترین حد ساعت ۱۰:۱۶ و پایان خورشید گرفتگی ساعت ۱۱:۳۳ است.

عاشوری با بیان این که در خورشیدگرفتگی جزئی،  ماه بخشی از قرص خورشید را  می پوشاند افزود: در خورشید گرفتگی اول تیر شاهد این پدیده در کل کشور خواهیم بود.

وی در مورد  انواع  دیگر خورشید گرفتگی گفت : نوعی از خورشیدگرفتگی کامل که  ماه قرص کامل خورشید را می پوشاند آخرین بار   سال ۱۳۷۸ در ایران داشتیم و خورشید گرفتگی کامل بعدی در سال ۱۴۱۲ می باشد.

کارشناس نجوم اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدن گیلان  افزود: در خورشید گرفتگی حلقوی  ماه همیشه نمی تواند قرص خورشید را بپوشاند و  حلقه ای از خورشید بجا می ماند که حلقه آتش نام دارد که این خورشید گرفتگی در برخی کشورها کامل دیده می شود.  خورشید گرفتگی مرکب نیز ترکیب بین خورشید گرفتگی کامل و حلقوی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار