بررسی انتخاب دختران ایران اسلامی
مراسم انتخاب دختر شایسته در لندن با آنچه در ایران باعنوان ستاره دخت ایران اسلامی برگزار میگردد،قابل قیاس نیست.چرا که از دو دیدگاه کاملا متفاوت به موضوع نگریسته میشود.
کد خبر: ۸۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱ 27 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه،مسابقه انتخاب بهترین دختر تحت عنوان انتخاب دختر شایسته برای نخستین بار در ۱۹۵۱ توسط اریک مارلی در بریتانیا برگزار شد. پس از مرگ او در ابتدای قرن بیست و یکم همسرش جولیا مارلی ریاست مراسم را برعهده دارد.

در دهه ۱۹۸۰ تعداد تماشاگران تلویزیونی این رویداد به حدود دو میلیارد نفر در تقریباً تمام کشورهای دنیا رسید و آزمون‌های مربوط به ویژگی‌های شخصیتی و هوش نیز به این مسابقات اضافه شد.

از سال ۲۰۰۳ نیز بخشی با عنوان تصمیم با شماست (You Decide) به مراحل رقابت اضافه شد و بینندگان مسابقات می‌توانستند، از طریق تلفن، یا رأی اینترنتی انتخاب خود را مشخص کنند. همچنین بخش‌های ویژه‌ای با اسامی دوشیزه ورزش، دوشیزه استعداد و زیبایی ساحل به مسابقات اضافه شد که حق پخش آن به شبکه‌های خبری فروخته می‌شد و برنده هر مرحله مستقیماً به دور نهایی راه می‌یافت.

دوشیزه دنیا (به انگلیسی: Miss World) یک مسابقه بین‌المللی زیبایی است که هر سال توسط سازمانی به همین نام برگزار می‌شود.

شعار این مسابقات «زیباییِ هدفمند» است و در آزمون‌های این مسابقه علاوه بر زیبایی ظاهری، معیارهایی هم‌چون شخصیت، هوش، روابط اجتماعی، حضور ذهن و حاضر جوابی، توانایی‌های ورزشی، معلومات عمومی و همچنین مهارت‌ها و استعدادهای ویژه هر یک از شرکت‌کنندگان توجه می‌شود.

برنده دوشیزه دنیا علاوه بر دریافت تاج دوشیزه دنیا و جوایز نقدی می‌بایست به مدت یک سال از محل اقامت خود در لندن به کشورهای مختلف دنیا سفر کرده و برای سازمان دوشیزه دنیا فعالیت‌های خیریه انجام دهد.

این مسابقات قدیمی‌ترین جشنواره زیبایی است که هنوز برگزار می‌شود و با شرکت بیش از ۱۴۰ کشور و پخش تلویزیونی در بیش از دویست کشور دنیا بزرگترین و پر بیننده‌ترین آن‌ها نیز هست.

حال آنچه که در ایران به نام ستاره دخت ایران اسلامی برگزار میشود ،يكي از طرح‌هاي دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش براي شناسايي ستاره‌هاي علمي و اخلاقي از جامعه دانش‌آموزان دختر دبيرستان‌هاي كشور است.

طرح ستاره دخت ايران اسلامي الگوهاي دانش‌آموزي را در عرصه علم و اخلاق به جامعه دانش‌آموزي معرفي مي‌كند تا ساير دانش‌آموزان با نگاه به اين الگوها، بر مشكلات فائق آيند و بدانند هيچ قله‌اي را نمي‌توان با راحت طلبي فتح كرد.»

برای انتخاب این دانش آموز دختر، ملاک های علمی، دینی، اخلاق، اجتماعی و خانواده در نظر گرفته شده است.

در شاخص‌های انتخاب ستاره دخت ایران اسلامی مهارت‌های خانه داری از جمله مدیریت کارهای خانه، بهره وری زمان و راههای کوتاه و اقتصادی پختن غذا دارای ۱۰۰ امتیاز است.

دستورالعمل انتخاب "ستاره دخت ايران اسلامي " از سوی مشاور وزير و مدير كل دفتر وزارتي به مديران كل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است .

در اين دستور‌العمل آمده است: ملاك‌هاي علمي، ديني، اخلاق، اجتماعي و خانواده در انتخاب "ستاره دخت ايران اسلامي " مد‌نظر هستند؛ ملاك‌هاي علمي در مجموع ۴۵۰ امتياز، ملاك‌هاي ديني ۴۵۰ امتياز، اخلاق ۲۵۰ امتياز، اجتماعي ۲۵۰ امتياز و خانواده ۳۰۰ امتياز دارد.

ملاك‌هاي علمي شامل شاخص‌هاي معدل، اختراع، اكتشاف و تأليف كتاب و المپياد است به‌گونه‌اي كه معدل ۲۰ داراي ۲۰۰ امتياز، ۲۰ ـ ۱۹ داراي ۱۵۰ امتياز، ۱۹ ـ ۱۸ داراي ۱۰۰ امتياز و ۱۸ ـ ۱۷ داراي ۷۰ امتياز است؛ اختراع و اكتشاف ۱۰۰ امتياز و تأليف كتاب ۵۰ امتياز، المپياد كشوري ۱۰۰ امتياز، المپياد استاني ۷۰ امتياز و المپياد منطقه‌اي داراي ۴۰ امتياز است.

اين بخشنامه در ‌خصوص ملاك‌هاي ديني مي‌افزايد: حافظان قرآن كريم با سنجش كافي و تأييد كميته اجرايي طرح در مدرسه به ازاي حفظ هر جزء قرآن كريم ۵ امتياز و در مجموع ۱۵۰ امتياز را كسب مي‌كنند؛ تلاوت صحيح قرآن كريم و نماز ۷۵ ـ ۱۰ امتياز دارد؛ حجاب برتر (چادر) ۱۵۰ امتياز و پوشش دانش‌آموزان در چارچوب اسلامي ۷۰ امتياز دارد.

ملاك‌هاي اخلاقي داراي شاخص‌هاي نمره انضباط ، متانت و اشتهار به حسن خلق است؛ نمره انضباط ۲۰ داراي ۱۵۰ امتياز، ۲۰ ـ ۱۹، ۱۰۰ امتياز و ۱۹ ـ ۱۸ داراي ۵۰ امتياز است همچنين اشتهار به حسن خلق در مدرسه داراي ۱۰۰ـ ۵۰ امتياز است.

اين بخشنامه در‌خصوص ملاك‌هاي اجتماعي عنوان مي‌كند: رتبه‌هاي برتر در عرصه‌هاي فرهنگي، هنري و ورزشي كشوري ۱۰۰ امتياز، استاني ۷۰ امتياز و منطقه‌اي ۴۰ امتياز را كسب مي‌كنند؛ داشتن روحيه مسئوليت‌پذيري، نوع‌دوستي و وجدان جمعي داراي ۵۰ امتياز و عضويت در تشكلات دانش‌آموزي (نيروي مقاومت بسيج، شوراهاي دانش‌آموزي، اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي، مجلس دانش‌آموزي و هلال احمر) براي هر تشكل ۲۰ امتياز و در مجموع ۱۰۰ امتياز دارند.

ملاك خانواده شامل رضايت‌مندي والدين و مهارت‌هاي خانه‌داري (دانايي و توانايي نسبت به بهداشت، پاكي و طهارت خانه، مديريت كارهاي خانه و بهره‌‌وري زمان و راه‌هاي كوتاه و اقتصادي پختن غذا، چگونگي تغذيه سالم براي تأمين سلامت و چگونگي طبخ و تهيه غذاهاي اصلي ايراني و محلي) در مجموع داراي ۱۰۰ امتياز است.

ايثار در خانواده (صبر و بردباري در مشكلات خانوادگي، معلوليت پدر و مادر و بيماري صعب‌العلاج) داراي ۱۰۰ امتياز و خانواده ايثارگر (خانواده شهيد، جانباز و آزاده) داراي ۱۰۰ امتياز است.

مراسم انتخاب دختر شایسته به مرکزیت لندن با آنچه در ایران تحت عنوان ستاره دخت ایران اسلامی برگزار میگردد،قابل قیاس نیست.چرا که معیارهای مراسم لندنی با آنچه در ایران مطرح است بسیار متفاوت بوده و از دو دیدگاه کاملا متفاوت به موضوع نگریسته میشود.

آما آنچه گفتنی است اینکه برد تبلیغی مراسم لندنی با آنچه در ایران اتفاق می افتد بسیار متفاوت است.مراسم برگزار شده در داخل ایران حتی انعکاس خبری و فرهنگی ندارد .کمتر کسی از آن اطلاع داشته و مرجع اجرایی آن زیاد معلوم نیست.

هدف از اجرای این مراسم و مسابقات چنانچه گفته شده الگو سازی و فرهنگ سازی است .برای فرهنگ سازی هر موضوعی نیاز به ابزار رسانه ایی و تبلیغی است تا در سطح جامعه انعکاس داشته و تاثیرات آن مشخص شود.

حال مراسم ستاره دخت ایران اسلامی،بدون هیچ گونه انعکاسی چگونه خواهد توانست برای جامعه الگو سازی کند؟چگونه تاثیرات این الگو در جامعه مشخص خواهد شد.

اگر قرار است تا برنامه ایی در راستای معیارهای ایران اسلامی طراحی و اجرا شود،لازم است تا آن برنامه به جامعه عرضه گردد و انعکاس و واکنش آن از جامعه برداشت شود.وقتی که برنامه ایی با این معیارها قرار است در سطح دانش آموزان برگزار شود و سپس منتخبین بعنوان الگو به جامعه معرفی گردد و بعنوان یک فرهنگ در جامعه پیاده گردد.حتما به ابزار پر قدرت تبلیغ و رسانه در سطح وسیع نیاز میباشد.لذا مسئولین مربوطه باید به این موضوع اهمیت داده و ضمن پربار کردن این گونه مراسمات به اهداف آن و نحوه عرضه به جامعه برنامه ریزی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار