در آیین جشن روز نفس که در سالن آمفی تئاتر بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد از تعدادی خانواده های اهداکننده عضوو فعالین این عرصه قدردانی شد.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۸ 17 May 2024

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی   در آیین جشن روز نفس که در سالن آمفی تئاتر بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: اهدای عضو کنندگان همیشه زنده هستند و در میان ما نفس می‌کشند و در این مساله مبانی علمی، حقوقی و فقهی زیادی وجود دارد.

وی افزود: هیچ دینی به اندازه دین اسلام به حفظ جان انسان‌ها توجه ندارد و تبلیغات منفی علیه دین مبین اسلام در مورد خشونت این دین صحت ندارد.

وی بیان کرد: بسیاری از فقها فتوا داده‌اند که افراد مبتلا به مرگ مغزی می‌توانند اعضای بدن خود را اهدا کنند که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز بر این مساله تاکید داشته‌اند.

سرپرست واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم اظهار کرد: برای گرامیداشت پیوند عضو و ترویج این فرهنگ هفته‌ای به نام پیوند عضو نام‌گذاری شده است که از اهمیت بسیاری در جامعه برخوردار است.

وی اضافه کرد: طی سالهای اخیر ۱۲۱ بیمار مرگ مغزی با اهدای اعضای خود جان ۲۵۶ بیمار را با اهدای عضو نجات داده اند که از این تعداد ۹ نفر از گیرندگان عضو کمتر از ۱۵ سال سن داشتند.

به گفته این مقام مسئول در سراسر استان بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ بیمار دیالیزی وجود دارد که حدود نیمی از آنها نیازمند پیوند کلیه هستند.

وی ادامه داد: ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۷ اولین پیوند کلیه در آذربایجان‌غربی توسط دکتر تقی زاده افشاری در ارومیه انجام شد و از آن تاریخ تاکنون سه هزار و ۲۰۰ پیوند در مرکز پیوند کلیه ارومیه انجام شده است.

مخدومی بیان کرد: البته پیوندهای کلیه صورت گرفته در ارومیه تنها معطوف به هم استانی‌ها نبوده بلکه مرکز پیوند کلیه ارومیه اقدام به پیوند کلیه برای مردم سایر استان‌ها و خارج کشور نیز نموده و تاکنون ۱۲۱ تبعه خارجی در این مرکز پذیرش شده‌اند.

وی افزود: دکتر تقی زاده افشاری متخصص کلیه و مجاری ادرار در باکو اقدام به آموزش تیم اهدای کلیه پیوند کرده است و نخستین پیوند کلیه از بیمار مرگ مغزی در این استان دقیقا ۲۳ سال پیش یعنی ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ انجام شد و این پیوند برای یک گیرنده دیابتی بود که ۱۳ سال بعد از آن نیز به حیات خود ادامه داد.

مخدومی یادآور شد: بیماران نیازمند کبد در این استان بعد از فعال شدن تیم اهدای کبد در تبریز به این شهر جهت پیوند عضو مراجعه می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار