تابناک: یونس دهمرده فعال فرهنگی استان سیستان و بلوچستان در یادداشتی به تحلیل جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا پرداخت.
خروج از نظام ، اصطلاحی که بسیاری از فعالین اجتماعی بخصوص در سیستان بلوچستان ، بارها و بارها شنيده اند : دراین شرایط حساس این کار شما مطالبه گری از نظام نیست بلکه #خروج_از_نظام است
خروج را می توان #دلسوزانه_ترین ساخته حاتمی کیا برای امروز و فردای كشور نامید.
بخوبی در این فیلم نشان می دهد که بهتر آن است که راه #نقد و #مطالبه_گری باز باشد.
بخوبی واقعیت را نشان می دهد که چگونه عده ای از مدیران میانی و پایین دستی ، بدون کمترین دلسوزی برای #كشور ، تنها برای سرپوش گذاشتن بر کم کاریها هر مطالبه ای را اغتشاش و #خروج_از_نظام نام می گذارند و برای حفظ صندلی، اجازه نمی دهند اخبار و کمبودهای مناطق که براثر همین کم کاری ها ایجاده شده است ، به مدیران بالادستی برسد.
خروج قصه کشاورزانیست که به آنها ظلم می شود، در پی جبران خسارت ، به مدیران محلی متوسل می شوند ، اما شعبه پاستور در آن شهر (اصطلاحی که #فرماندار شهر در فیلم بخود می دهد) پاسخ صحیحی به آنان نمی دهد، کشاورزان تصمیم میگیرند با #تراکتور عازم تهران ، #امامزاده_پاستور (اصطلاحی که در فیلم برای دفتر رئیس جمهور بکار می رود) شوند و مشکل را با رئیس جمهور مطرح کنند ، درهمان ابتدای راه، #فرماندار به سراغشان می رود و قصد دارد با تهدید آنها را از این سفر باز دارد ، وی آنها را #اغتشاشگر می خواند و ... کشاورزان در راه سفر به تهران در قم مشاور رئیس جمهور را ملاقات می کنند ، او نیز بجای اینکه به درخواست دیدارشان با رئیس جمهور توجه کند کارشان را نه مطالبه از نظام ، بلکه رويارويى و #خروج_از_نظام می نامد و... فیلم خروج افزون براینکه لازم است مردم آنرا بادقت ببینید ، واجب است که مدیران میانی استانی و شهرستان ها نیز #مجبور شوند ، آنرا ببینند و سپس درخصوص علل اشتباه بودن اقداماتشان در بستن دهان منتقدین ،در دوره های آموزشی شرکت کنند.