دبیر شورای سلامت اهواز در خصوص نحوه مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا در خانه با بیان اینکه روزانه باید با محلول آب ژاول، اتاق بیمار ضدعفونی شود، گفت: فردی که از این بیمار مراقبت می‌کند نیز باید از دستکش و ماسک استفاده کند و پس از خروج از اتاق نیز دست خود را با آب و صابون شست‌وشو دهد یا با محلول الکلی، ضدعفونی کند.
کد خبر: ۸۳۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ 15 March 2020

مهرداد شریفی با اشاره به چگونگی مراقبت از یک بیمار مشکوک یا مبتلا به کروناویروس در خانه، اظهار کرد: برخی بیماران با علائم خفیفی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و مشکوک به کروناویروس هستند اما نیازی به بستری ندارند و در مدت درمان در منزل حضور دارند. برخی از بیماران مبتلا به کروناویروس نیز پس از بهبودی باید در منزل استراحت کنند.

وی با بیان اینکه باید مراقبت‌هایی بین دو تا ۱۴ روز از این بیماران انجام شود، افزود: این بیماران باید دوره نقاهت خود را در یک اتاق با تهویه مناسب بگذرانند و علاوه بر رعایت فاصله یک و نیم تا دو متری با دیگر افراد، حتما باید از ماسک استفاده کنند.

دبیر شورای سلامت اهواز ادامه داد: بهترین ماسک برای این بیماران، ماسک N۹۵ یا N۹۹ است؛ ایمنی این ماسک‌ها حدود ۹۸ درصد است و مانع انتشار ویروس یا هرگونه قطرات خواهند شد. در صورت عدم دسترسی به این نوع ماسک‌ها می‌توان چند دستمال کاغذی را در ماسک سه لایه قرار داد و از آن استفاده کرد.

شریفی با تاکید بر لزوم شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، تصریح کرد: روزانه باید با محلول آب ژاول، اتاق بیمار ضدعفونی شود. فردی که از این بیمار مراقبت می‌کند نیز باید از دستکش و ماسک استفاده کند و پس از خروج از اتاق نیز دست خود را با آب و صابون شست‌وشو دهد یا با محلول الکلی، ضدعفونی کند.

وی گفت: ماسک، دستکش، دستمال کاغذی و همه وسایل بیمار باید به صورت بهداشتی در کیسه زباله قرار داده شود و از منزل خارج شود.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: این بیماران باید مایعات گرم مانند سوپ و سبزیجات تازه استفاده کنند.

شریفی با اشاره به لزوم جداسازی ظروف مورد استفاده بیمار از سایر افراد خانواده، ادامه داد: بیمار باید از ظروف یکبار مصرف استفاده کند، در غیر این صورت علاوه بر جداسازی ظروف بیمار، باید شست‌وشوی ظروف با آب داغ انجام شود. غذای باقیمانده بیماران نیز باید به صورت بهداشتی دور ریخته شود.

وی تصریح کرد: سایر افراد خانواده و بیمار نباید به هیچ وجه از حوله مشترک استفاده کنند. ملحفه و لباس‌های بیمار پس از شست‌وشوی مناسب باید جلوی آفتاب قرار بگیرند. لباس‌های این بیماران نیز باید جدا از لباس‌های دیگر افراد خانواده شست‌وشو شود.

شریفی تاکید کرد: گروه‌های پرخطر مانند کودکان، سالمندان، زنان باردار، بیماران کلیوی، دیابتی و سرطانی نباید با این بیماران در تماس باشند.

دبیر شورای سلامت اهواز بیان کرد: همچنین تاکید بر این است که حمام و دستشویی این بیماران مجزا از دیگر افراد خانواده باشد اما در صورت نبود حمام و دستشویی مجزا، باید یک نفر مسئولیت گندزدایی این محل‌ها را بر عهده بگیرد. گندزدایی دستشویی باید با محلول ژاول پنج درصد (یک لیوان آب ژاول و چهار پیمانه آب) و حمام با محلول ژاول یک درصد (۹ پیمانه آب و یک پیمانه آب ژاول) انجام شود.

وی گفت: در پی شیوع کروناویروس مردم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس از دستکش و ماسک استفاده می‌کنند اما باید توجه شود ماسک و دستکش نباید در خیابان رها شوند، زیرا باعث انتقال بیماری می‌شوند.

شریفی تصریح کرد: روزانه جلوی درب منزل باید با محلول ضدعفونی کننده گندزدایی شود تا اگر آلودگی از طریق کفش‌ها وجود داشت، همان درب منزل رفع شود.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز بیان کرد: در پی شیوع کروناویروس، قلیان‌ها در بسیاری از پارک‌ها و قهوه‌خانه‌ها جمع‌آوری شد اما مردم باید توجه کنند که مبادا قلیان را به سمت منازل ببرند زیرا ممکن است مصرف قلیان در این شرایط خطرساز باشد.

شریفی با اشاره به افزایش مصرف میزان آب در پی قرنطینه خانگی، بیان کرد: باید مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا بهداشت عمومی در جامعه تحت تاثیر کمبود آب قرار نگیرد. اگر دچار قطعی آب شویم، سلامتی مردم نیز تهدید می‌شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کرونا ویروس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار