بر اثر بارندگی‌های اخیر خانه تاریخی اسماعیل بیگ اردبیل به عنوان تنها یادگار دوران مشروطه این منطقه دچار آسیب جدی شد.
کد خبر: ۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۵ 25 February 2015

به گزارش ایسنا کریم حاجی‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل، با بیان اینکه این سازمان تمام تلاش خود را برای حفظ این خانه انجام می‌دهد، افزود: به دلیل وارث داشتن این ملک تا زمانی که خریداری و در اختیار این اداره کل قرار نگیرد عملا کاری برای مرمت و بازسازی آن نمی‌توان انجام داد.

حاجی‌زاده افزود: مبلغ پیشنهاد شده برای این ملک به تنهایی از توان مالی اداره میراث فرهنگی خارج است و نیاز است سایر دستگاه‌ها مساعدت مالی و معنوی لازم را داشته باشند.

وی از تلاش سازمان نظام مهندسی استان برای حفظ این بنا خبر داد و افزود: اداره کل میراث فرهنگی با همکاری این سازمان برای احیای بافت و معماری سنتی شهر برنامه‌های مهمی در دست اجرا دارد که اگر سایر دستگاه‌ها نیز همت به خرج دهند به نفع شهر و اهالی خواهد بود.

حاجی‌زاده با بیان اینکه تاکنون ۲۴ خانه تاریخی در اردبیل شناسایی شده است، افزود: بیش از ۵۰ درصد این بناها احیا و مرمت شده‌اند و بازسازی مابقی نیز در دستور کار قرار دارند.

همچنین سعید فیوضات مسئول کمیته حفظ آثار فرهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا گفت: طبق گزارش واصله از سوی اهالی مبنی بر آسیب خانه تاریخی اسماعیل بیگ بررسی‌ها نشان داد که این تخریب عمدی نبود و بر اثر شرایط طبیعی روی داده است.

وی از قول مساعد مدیرکل میراث فرهنگی برای استقرار یگان حفاظتی میراث برای استحکام بخشی به این بنا خبر داد و افزود: بارندگی‌های اخیر سبب فروریزی یکی از دیوارهای اصلی سمت شرقی این ساختمان شده است که باید هر چه زودتر از آسیب سایر قسمت‌ها جلوگیری شود.

فیوضات با بیان اینکه اعضای کمیته تخصصی در سه ماه گذشته جلسات مختلفی با مسئولان عالی شهر بویژه امام‌جمعه اردبیل در جهت ضرورت حفظ این بنا برگزار کرده است، عنوان کرد: در این جلسات مقرر شد مسئولان عالی استان در آینده با هدف رسیدن به وحدت نظر راه‌های قانونی و عملی برای این کار را مشخص و اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی استان در انتظار هر چه زودتر برگزار شدن این جلسه است، افزود: از سوی این سازمان طرح خرید خانه برای ایجاد ساختمان آموزشی برای مهندسان در هیئت مدیره مطرح شد ولی با وجود موافقت مرکز و اعضای هیئت مدیره به دلایل نامعلومی در مجمع عمومی با عدم موافقت عده‌ای مواجه و مورد تصویب قرار نگرفت.

مسئول کمیته حفظ آثار فرهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل ادامه داد: دلیل تصویب‌نشدن طرح خرید خانه در مجمع عمومی این سازمان بیشتر به دلیل ارائه اطلاعات اشتباه از سوی برخی و تشویش اذهان اعضای مجمع عمومی سازمان بود که از طریق مجامع قضایی موضوع در حال پیگیری است.

فیوضات گفت: پیش از این قرار بود این بنا توسط شهرداری به موزه خانه مشروطه تبدیل شود که به نظر می رسد با مخالفت اعضای شواری شهر روبه رو شد با این وجود این سازمان از مسئولان می‌خواهد به قول‌های مساعدی که در این رابطه داده‌اند، جامه عمل بپوشانند.

وی با بیان اینکه خطه اردبیل به عنوان هسته اصلی مبارزات مشروطه کشور سهم مهمی در جریان مشروطیت داشته عنوان کرد: معرفی این تاریخ ارزشمند به نسل امروز و آینده در قالب حفظ تنها بنایی که یادگار این دوره است ضرورت جدی دارد و نباید گذاشت این چنین میراثی که نفس‌های آخر خود را طی می‌کند بیش از این آسیب ببیند.

فیوضات افزود: بنای خانه مشروطه اردبیل جدا از بحث ارزش تاریخی دارای نمایی کاملا منحصر به فرد است که می‌توان با تلفیق معماری شرقی یک مدل جهانی باشد که ارزش شناسایی و بازیافت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار