مدیرکل پدافند غیرعامل ایلام ؛
مدیرکل پدافند غیرعامل ایلام گفت: طرح جامع پدافند غیر عامل استان ایلام شامل زیرساخت ها، تهدیدات و نقاط قوت و ضعف استان در مراحل نهایی تدوین و آماده سازی است.
کد خبر: ۷۹۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹ 02 November 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ سیدصادق موسوی اظهار داشت: برای تدوین این طرح مشخصات تمام زیرساخت های استان در حوزه های مختلف احصا شده و به شرکت مشاور داده شده است.

وی افزود: با رونمایی از این طرح جامع در واقع استان ایلام از یک شناسنامه کالبدی و دایره المعارفی از دارایی، زیرساخت، نقاط قوت و ضعف، نیازها و تهدیدات بهره مند می شود که هر کدام از این بخش ها برحسب اهمیت اولویت بندی و برنامه ریزی های زیرساختی آتی استان بر اساس این طرح انجام می گیرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل ایلام یادآور شد: طرح جامع پدافندغیرعامل استان مراحل پایانی تدوین خود را با همکاری دانشگاه های صنعتی مالک اشتر و شریف و با بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی طی می کند و تا قبل از اتمام سال جاری تدوین کامل این طرح نهایی می شود.

موسوی اضافه کرد: به همه دستگاه های عمرانی و زیرساخت چون راه وشهرسازی، شهرداری، مخابرات ... تاکید شده در ساخت پروژه ها پیوست های پدافند عامل و پیش بینی های لازم برای مواقع اضطراری را لحاظ کنند و طرح های فاقد پیوست پدافندغیرعامل ضمانت اجرایی نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: لحاظ و رعایت کردن پیوست های پدافند غیرعامل در پروژه ها، بسیاری از مواقع هنگام بروز حوادث طبیعی موجب کاهش محسوس آسیب دیدگی زیرساخت ها و هزینه های ناشی از این وقایع می شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان ایلام گفت: شورای پدافند غیرعامل استان متشکل از ۱۱ کارگروه با عضویت دستگاه های مختلف مرتبط است و بر اساس قانون همه دستگاه ها باید بخشی از اعتبارات منابع داخلی و جاری خود را برای موضوع پدافندغیرعامل و پیوست های آن در نظر بگیرند در حالی که این موضوع از سوی دستگاه ها جدی گرفته نمی شود.

موسوی توضیح داد: پدافند غیرعامل در واقع تقویت زیرساخت ها و ارتقا پایداری غیرنظامی کشور در برابر تهدید حوادث انسان ساخت بدون استفاده از ابزارهای جنگی و کاهش آسیب پذیری زیرساخت ها در مقابل تهدیدات دشمنان است.

وی اضاهار کرد: پدافند غیرعامل موجب پایداری زیرساخت های مهم در زمان بروز تهدید می شود تا خدماتی نظیر آب، گاز، برق، مخابرات، ارزاق ضروری به مردم بدون وقفه و با کمترین مشکل ارائه شود.

به گفته موسوی هر میزان که پدافند غیرعامل قوی عمل کند به همان نسبت نیز هزینه های ناشی از خسارات حوادث انسان ساخت کاهش و آسیب پذیری ها به حداقل ممکن می رسد و نقاط ضعف به نقطه قوت تبدیل می شود.

وی افزود: هدف دشمن آسیب رسانی به زیرساخت ها و فشار آوردن به کشور از طریق تضعیف زیرساخت هاست تا با مدیریت صحیح بحران و اتخاذ تمهیدات لازم بدون ابزارهای نظامی برای هرگونه مقابله و تهدید از سوی دشمنان آماده باشیم.

حملات سایبری مهم ترین تهدیدات پیش روی کشور

مدیرکل پدافند غیرعامل ایلام در مورد مهمترین تهدیدها هم توضیح داد: مهمترین تهدیدها از نوع سایبری و اینترنتی است که فعالیت های بر بستر وب دستگاه ها به طور مداوم در معرض حملات سایبری قرار دارد که در صدد برنامه ریزی برای جایگزینی بستر اینترانت به جای اینترنت برای کاهش نفوذ دشمن و تهدیدها به اطلاعات دستگاه ها هستیم.

به توصیه موسوی هدف دشمن ضربه زدن به زیرساخت های کشور است که باید این زیرساخت ها به طور جدی تقویت شود و برای هر زیرساخت مسیرهای جایگزین پشتیبان برای مواقع ضروری و اضطراری تعبیه گردد.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف دشمن ضربه زدن به حوزه انرژی کشور است تا با ایجاد اختلال خدمات رسانی به جامعه در نتیجه نارضایتی ها در جامعه شکل بگیرد.

به گفته وی یکی از تهدیدات دشمن ایجاد جنگ روانی گسترده در جامعه از طریق فشار اقتصادی و تحریم است که پدافند غیر عامل با تعریف و ارائه مسیرهای جایگزین از فشار بار روانی جامعه می کاهد.

موسوی در کنار تهدیدهای سایبری به حوزه های زیرساختی، انرژی و اقتصادی به تهدیدهای دیگری چون بیوتروریستی، غذایی، آب و خاک، زیستی و ... اشاره کرد که اختلال در هریک از این حوزه ها از سوی دشمنان یا نااگاهی های داخلی مخرب و زیان بار است.

به گزارش ایرنا، زیرساخت ها دارای سطوح حیاتی، حساس و مهم و پایین تر تقسیم بندی شده که زیرساخت های حیاتی در سطح ملی و شریان های حیاتی کل کشور، زیرساخت های حساس منطقه ای و در برگیرنده چندین استان و زیرساخت های مهم مربوط به یک استان و زیرساخت های پایین تر متعلق به یک شهرستان یا بخش است که هرکدام از این زیرساخت ها بر حسب اهمیت اولویت بندی شده اند.

پدافندغیرعامل بنا به اهمیت موضوع و لزوم آن سال ۱۳۹۲ تصویب و ایجاد شد./م

ایرنا

برچسب ها: پدافند ، ایلام ، طرح جامع
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار