مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ایلام،
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی ایلام با یاداوری اینکه معدوم سازی ملخ ها و پاکسازی مناطق آلوده نیازمند بسیج همگانی مردم و همه دستگاه های اجرایی استان است، گفت: تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی آلوده به ملخ های صحرایی ایلام سمپاشی شد.
کد خبر: ۷۵۷۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 28 June 2019

 به گزارش تابناک ایلام، شاید ۱۰ روز از اولین موارد مشاهده ورود ملخ های صحرایی به استان ایلام و در مناطق مرزیشهرستان دهلران می گذرد و در این مدت باتوجه به اینکه ملخ ها هنوز در مرحله پوره و نابالغ قرار دارند باید قبل از رسیدن به سن بلوغ، تخم ریزی، مهاجرت گسترده به دیگر نقاط استان و تهاجمی شدن آنها را از بین برد.

از بین بردن و معدوم سازی این ملخ ها با توجه به قدرت مخرب آنها نیازمند همکاری گسترده تمام نهادهای نظامی چون سپاه و ناجا، دستگاه های مختلف، مردم، انجمن های مردم نهاد و جوامع بهره بردار کشاورز و عشایر است تا سیکل نابودی ملخ ها تسریع یافته و مناطق آلوده استان ایلام پاکسازی شود.

در همین راستا سیامک بیگی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مجموعه سازمان جهاد کشاورزی به تنهایی و بدون مشارکت همگانی قادر به پاکسازی مناطق الوده و معدوم سازی ملخ های صحرایی نیست و این کار نیازمند بسیج همگانی است.

وی تاکید کرد: باید قبل از رسیدن ملخ ها به مرحله بلوغ و مهاجرت آنها را نابود کرد چرا که رسیدن به فاز تهاجم و مهاجرت نابود سازی ملخ ها را بسیار دشوار می کند، چرا که در آن مرحله هم محدوده حضور ملخ ها و نیز میزان تخریب مزارع، مراتع، جنگل ها و تمام نقاط فضای سبز توسط آنها بالا می رود.

بیگی تاکید کرد: در این مرحله با توجه به اینکه موضوع ملخ ها یک مساله عمومی و استانی و مربوط به کل استان ایلام است، انتظار می رود همه دستگاه ها، نهادها، مسئولان، مردم، انجمن های مردم نهاد زیست محیطی، جوامع بهره بردار محلی، سپاه، بسیج و ناجا در تامین تجهیزات و نیرو با سازمان جهاد کشاورزی استان همکاری کنند تا این افت مخرب در نطفه از بین برود.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات سازمان جهاد کشاورزی عدم اطلاع از وضعیت ملخ ها در کشور عراق است که باید هرچه سریع تر و خارج از زمان معمول بوروکراسی های رایج از طریق وزارت امور خارجه و هماهنگی با طرف عراقی مجوز ورود به خاک این کشور به کارشناسان مهاد کشاورزی استان و وزارت خانه داده شود تا این کارشناسان اقدام به پایش و رصد وضعیت ملخ ها در کشور عراق کنند.

وی گفت: کسب اطلاعات از وضعیت ملخ های داخل خاک عراق الزامی و ضروری است چرا که ملخ ها مرحله به مرحله اقدام به تخم ریزی و مهاجرت می کنند و احتمال اینکه دسته جات دیگری از ملخ ها در هفته های آتی از داخل خاک عراق وارد استان ایلام شوند دور از ذهن نیست.

وی با بیان اینکه مسئولان استان ایلام تلاش برای کسب مجوز ورود به خاک عراق را تسریع ببخشند، افزود: هرگونه فرصت سوزی و کم کاری یا سهل انگاری در زمینه امحای ملخ ها برای استان ایلام زیان بار خواهد بود.

وی اظهار داشت: دمای بسیار زیاد هوای نقاط درگیر، مرزی بودن مناطق، وجود مین در منطقه، کمبود نفر و تجهیزات و گاه عدم همکاری جوامع بهره بردار محلی با نیروها در ترک محل مورد عملیات و یا در اختیار قرار دادن ادواتی چون تراکتور به نیروهای معدوم ساز، بافت خشن جغرافیایی نقاط درگیر در روند نابودی ملخ ها تاثیرگذار است.

به گفته بیگی هم اکنون با وجود این مشکلات از پنج هزار هکتار منطقه آلوده تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار آن از طریق عملیات سم پاشی زمینی و هوایی پاکسازی شده است و در حال حاضر یک فروند هواپیمای سم پاش، سه دستگاه سم پاش مخصوص زمینی و حدود ۱۵ گروه ردیاب در مناطق آلوده به ملخ صحرایی به طور دائمی و تا پاک سازی کامل نقاط حضور دارند.

وی توضیح داد: همچنین یک فروند هواپیمای سم پاش از سمت استان خوزستان به عنوان هواپیمای کمکی در امر پاکسازی ملخ های نقاط آلوده به استان ایلام کمک می کند و نیز استان های کرمانشاه و لرستان در صورت لزوم به عنوان استان های معین ایلام انتخاب شده اند.

به گزارش ایرنا، اولین نمونه‌های مشاهده شده از ورود ملخ مهاجم صحرایی به استان ایلام در ۲۶ خردادماه سال جاری مخابره و تأیید شد و هم اکنون کانون این ملخ‌ها به وسعت تخمینی پنج هزار هکتار از نوار مرزی فکه تا برتش و فرخ آباد دهلران است.

ملخ‌های صحرایی یا دریایی یک نوع گونه است و طول بدن این ملخ در نرها ۴۵ تا ۵۵ میلیمتر و در ماده‌ها ۵۷ میلیمتر و دارای جثه‌ای بزرگ‌تر از سایر ملخ‌های بومی است.

این ملخ‌ها دارای آرواره‌هایی قدرتمند هستند که در کمترین زمان ممکن مزارع، باغات، مراتع، جنگل‌ها و بوستان‌ها را از بین می‌برند و سیری ناپذیر هستند./ع

 

 

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار