مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: شبکه خداآفرین که در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تاکنون برای اجرای بیش از 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.
کد خبر: ۷۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳ 12 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، داود نجفیان صبح امروز در جریان بازدید از طرح‌های توسعه‌ای شبکه پایاب سدها در اردبیل اظهار کرد: با انتخاب چهار پیمانکار قوی روند اجرایی پروژه در حال انجام است و قرار بوده برای سرعت بخشی به انجام این پروژه دو پیمانکار جدید نیز انتخاب شده و به این روند سرعت و قوت ببخشند.

وی افزود: برای تکمیل شبکه خداآفرین 320 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا 62 هکتار از اراضی حاصلخیز منطقه به زیر کشت محصولات آبی برود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه در سد عمارت نیز با احداث شبکه 13 هزار هکتار اراضی سیراب می‌شوند، گفت: با اجرای شبکه‌های مدرن در این اراضی تلاش ما بر این است تا بیشتر از وضعیت کنونی مشارکت مردم منطقه مغان را در اجرای روش‌های نوین آبیاری شاهد باشیم به طوری که روش T از رونق خوبی برخوردار شده است.

نجفیان با بیان اینکه سد عمارت نیز با 30 درصد پیشرفت اواخر سال 96 به انجام رسیده و در توسعه اقتصادی و حتی اجتماعی منطقه در ایجاد ظرفیت‌های اشتغال تأثیرگذار خواهد بود، بیان کرد: این پروژه در مدیریت درست خشکسالی و تأمین منابع آب نیز تأثیرگذار خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه اغلب پیمانکاران ما راغب هستند تا از ظرفیت نیروی انسانی بومی در اجرای پروژه‌ها استفاده کنند، ادامه داد: در سد عمارت نیز پیمانکار از 85 درصد نیروهای بومی برای تأمین نیروهای متخصص و کارآمد و کارگران استفاده کرده و 15 درصد نیروها نیز مربوط به بدنه شرکت است که قطعاً بنا به تشخیص پیمانکار و استفاده از نیروهای متخصص غیربومی بوده که باید حق بدهیم از این نیروها نیز یک پیمانکار بنا به تشخیص و مصلحت خود استفاده کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل در مورد مطالعات سد سلاله نیز یادآور شد: هر چند منابع آب برای این سد اندک است اما مطالعات آن در قالب طرح‌های حوزه بالهارود در حال انجام است.

نجفیان در مورد سد کلاسر نیز عنوان کرد: ما در سال‌های گذشته نسبت به تملک زمین و حتی تامین اعتبار لازم برای همکاری و همراهی با روستاییان منطقه در اجرای این طرح اقداماتی را انجام دهیم اما با توجه به اینکه این طرح در حوزه اجرا نیاز به بازنگری داشت هم اکنون در وزارت نیرو احداث سد کلاسر مورد بررسی فنی و کارشناسی است و قطعاً با صدور مجوز و تأمین ردیف اعتباری مشخص احداث این سد را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به خرید اراضی به ارزش 4 میلیارد تومان در این منطقه و تملک آن ما در اجرای طرح مصمم هستیم ولی با اعتبارات استانی نمی‌توانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم که ضرورت دارد از ردیف ملی و از طریق وزارت نیرو اجرای این طرح مصوب شده و به سرانجام برسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل تصریح کرد: وزارت نیرو مصمم است تا به طرح‌هایی مجوز احداث به ویژه در حوزه سدسازی داده شود که امکان بهره‌گیری از منابع آن وجود داشته باشد، چراکه احداث برخی از سدها در گذشته همچون سد گتوند همچنین سد بالادست ارومیه بازدهی خود را از دست داده و بر اساس مطالعات زیست محیطی امکان بهره‌برداری از آنها وجود ندارد.

نجفیان در پایان سخنان خود در مورد محدودیت ساخت سدها و رعایت مقرارت زیست محیطی در اجرایی شدن آن گفت: به هیچ‌ عنوان نگاه سیاسی و محدود در اجرای طرح‌ها در حوزه وزارت نیرو ملاک قرار نگرفته بلکه در احداث سدها به مسائل فنی و مطالعات زیست محیطی بیش از هر زمان دیگر بها داده شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار