واگویه‌ای از دل‌نگرانی این روزهای دیار سبلان؛
روایت سرطانی‌ها در سرزمینی که قطب سرطان را یدک می کشد و تحقیقات چندین ساله هم نتوانسته کابوس سرطان را از ذهن مردمان این دیار پاک کند، تلخ‌تراز مناطق دیگر است.
کد خبر: ۷۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵ 10 August 2015
به گزارش سبلانه، پیشرفت‌های روز افزون علمی هم نتوانسته علاجی شود بر برخی بیماری‌ها که هنوز هم ابتلا به آن رنج‌دهنده و نگران‌کننده است بیماری همچون سرطان.

 اما روایت سرطانی‌ها در سرزمینی که قطب سرطان را یدک می کشد و تحقیقات چندین ساله هم نتوانسته کابوس سرطان را از ذهن مردمان این دیار پاک کند، تلخ بار از مناطق دیگر است.

 

آمارهایی نگران‌کننده از چند نوع سرطان در اردبیل

بر اساس آخرین آمار کشوری ثبت موارد سرطانی، استان اردبیل که آشنایی دیرین با بیماری سرطان دارد، این روزها در برخی از انواع سرطان ها چون معده و دستگاه گوارش آماری نگران کننده و بالاتر از میانگین کشوری را به خود اختصاص داده است، آماری که موید تلاشی جدی در این زمینه است.

 

به گفته صادق حضرتی معاون بهداشت علوم پزشکی اردبیل در هر صد هزار نفر، 124.2 نفر از مردان اردبیل مبتلا به سرطان هستند و از هر صد هزار نفر زنان استان اردبیل هم 99.1 نفر بیماری سرطان می‌گیرند این در حالیست که از دهه 80 تاکنون تحقیقات گسترده ای در خصوص سرطان در اردبیل انجام می شود. ‌

اما تمام تحقیقات گسترده چند سال گذشته باعث نشده تا کابوس سرطان از استان اردبیل برداشته شود به طوری که در حال حاضر سرطان معده با 28.9 نفر در صد هزار، سرطان روده بزرگ با 11.9 نفر در صد هزار و سرطان ريه با 10.2نفر در هر صد هزار شایعترین انواع سرطان در مردان استان اردبیل و به ترتیب سرطان پستان 13.4نفر در صد هزارنفر ، سرطان معده11.6 نفر در صد هزار و سرطان مری 9.9نفر در صد هزار شایعترین سرطان در بین زنان استان اردبیل است که برخی از این آمارهای نگران کننده از متوسط کشوری هم بالاتر است.

 

سرطان معده شايعترين سرطان در اردبيل

در حال حاضر و بر اساس آخرین آمار کشوری ثبت موارد سرطانی سال 88، میزان بروز استاندارد شده سنی سرطان‌های شایع مردان در اردبیل در سرطان معده 28.86 نفر در هر صد هزار نفر است که میانگین کشوری این نوع سرطان 16.1 در هر صد هزار نفر است.

 

در سرطان ریه هم مردان اردبیل رتبه ای بالاتر از میانگین کشوری را به خود اختصاص داده اند به طوری که از هر صد هزار مرد ایرانی 7.9 نفر به سرطان ریه مبتلا هستند در حالی که این رقم در میان مردان اردبیل بالاتر و 10.17 نفر در هر صد هزار نفر است.

 

در سرطان معده هم آمار زنان مبتلا به سرطان نگران‌کننده است به طوری که 11.61 نفر از هر صدهزار نفر زن اردبیلی سرطان معده دارند که این آمار در کشور 7.78 نفر است.

 

در سرطان پستان هم زنان اردبیلی رکوردار هستند با 13.4 نفر در هر صد هزار نفر  وضعیتی نگران کننده تر از زنان استان های همجوار زنجان، گیلان، آذربایجان غربی و شرقی دارند؛ در سطح کشور از هر صد هزار نفر  28.25 نفر دچار سرطان پستان می شوند.

 

نهادينه‌كردن فرهنگ پیشگیری مهمترين علاج سرطان در اردبيل 

آمارها از سرطان در استان اردبیل وقتی بغرنج‌تر می شود که بدانیم به باور پزشکان، دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست، نداشتن تحرک و افزایش آلاينده‌ها، عدم رعایت بهداشت، عفونت ها و تماس بیش از حد با اشعه ماوراء بنفش بخشی از عواملی هستند که در شیوع بیماری سهم دارند و از همه مهمتر  اینکه گفته می شود علت اصلی آمار بالای سرطانهایی چون دستگاه گوراشی، واقع شدن استان  اردبیل بر روی خط سرطان و شرایط اقلیمی و آب و هوایی این منطقه است با این اوصاف به نظر می رسد باید براي کم کردن آمار سرطانی ها تلاش بیشتری در این استان صورت بگیرد.

 

در حال حاضر در دنیا متوسط آمار بروز سرطان در مردان در هر صد هزار نفر 205 نفر در سال و در ایران این عدد 132 نفر در هر صد هزار نفر است؛ آمار ابتلای زنان به سرطان در دنیا 165 در ایران 123 نفر در هر صد هزار نفر است که اگر برنامه ثبت 100درصدی سرطان را در کشور داشته باشیم این عدد شاید کمی بیشتر شود اين در حاليست كه متوسط بروز سرطان در ایران کمتر از آمار جهانی است اما سیر افزایش سرطان در ایران به دلیل تغییر زندگی و عوامل محیطی رو به افزایش است موضوعي كه معاون تحقیقاتی و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر تيرماه خود به اردبيل با تاكيد بر آن از راه‎اندزي مرکز انستیتو تحقیقاتی سرطان در اردبیل خبر داد.

 

به گفته رضا ملك زاده تغذیه نامناسب و شیوه زندگی غلط در اردبیل آمار بیماری سرطان در استان اردبیل نسبت به سایر استان‌ها نگران‌کننده است و باید فرهنگ پیشگیری از این بیماری در استان اردبیل به صورت همه‌جانبه ترویج شود.

 

وی مهمترين علل شايع بودن سرطان معده در اردبیل را کم‌تحرکی، چاقی و مصرف غذاهای چرب عنوان مي كند که باید مسئولان استان نسبت به کاهش این عوامل در بین خانواده‌های اردبیلی اقدامات اساسی انجام دهند.

 

 به گفته رئیس موسسه ملی سرطان کشور ایجاد مرکز تحقیقاتی سرطان در اردبيل كه با برنامه‌ریزی‌های اساسی و حمایت دولت و خیران ايجاد مي شود تحول عظیمی در پیشگیری از بیماری سرطان در اردبیل ايجاد خواهد كرد اما مهمتر از ايجاد چنين مركزي،  برنامه هاي اصلاح عادت غذايي است كه  رسيدن به اين نقطه مطلوب نيازمند بسيج همگاني است. 

انتهاي پيام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار