مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل:
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: اجرای طرح انتقال آب از روخانه قزل اوزن به اردبیل تنها با هدف حل مشکل کمبود آب شرب این شهر صورت می گیرد.
کد خبر: ۷۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵ 02 August 2015

 به گزارش ایرنا، داود نجفیان در نشست با جمعی از اهالی خلخال افزود: برداشت سالانه 50 میلیون متر مکعب آب از رودخانه قزل اوزن و انتقال آن به شهر اردبیل تنها با هدف تامین آب شرب این شهر اجرا و این آب هیچ گونه مصارف کشاورزی و صنعتی در آینده نخواهد داشت.

وی با اشاره به مشکل کمبود آب در بیشتر مناطق کشور به ویژه کمبود آب شرب در اردبیل اظهار کرد: سه گزینه انتقال آب از دریای خزر ، رودخانه ارس و قزل اوزن برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم شهر اردبیل به وزارت نیرو پیشنهاد شده بود که گزینه انتقال آب از رودخانه قزل اوزن به دلیل پایین بودن هزینه های اجرای طرح و نزدیک بودن محل انتقال آب به اردبیل مورد قبول وزارت نیرو واقع شده است.

او افزود: انتقال آب از دریای خزر به شهر اردبیل به دنبال مخالفت های زیست محیطی با طرح شیرین سازی آب دریای خزر و انتقال آن به سمنان مورد مخالفت قرار گرفته و به دلیل بعد مسافت و ارتفاع یک هزار و 200 متری آب رودخانه ارس با شهر اردبیل طرح انتقال آب این رودخانه به شهر اردبیل نیز رد شد.

وی با بیان این که در اجرای طرح های آبی شهرستان خلخال در گذشته کوتاهی شده و برای جبران این کوتاهی تلاش خواهد شد گفت: با تمام احترام به خواسته مردم و اعتراض اهالی این شهرستان به اجرای طرح انتقال آب از رودخانه قزل اوزن به شهر اردبیل باید گفت محل برداشت آب از این رودخانه خارج از حوزه جغرافیایی شهرستان خلخال و از محل سد شهریار شهرستان میانه واقع در استان آذربایجان شرقی خواهد بود.

او افزود: در حال حاضر از 15 هزار هکتار اراضی کشاورزی پایاب سد یامچی اردبیل به دلیل کمبود آب و تامین آب شرب شهر اردبیل از این سد آب کشاورزی هفت هزار هکتار از آب این سد تامین می شود.

نجفیان اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود خشکسالی و ادامه آن در سال های آینده

تنها راه حل مشکل کمبود آب شرب شهر اردبیل برداشت آب از رودخانه قزل اوزن هست که علاوه بر استان اردبیل هشت استان دیگر کشور نیز از آب این رودخانه سهم دارند.

وی بیان کرد: با توجه به سیاست جدید دولت از این پس آب مصرف صنعت استان تنها از محل خروجی تصفیه خانه های فاضلاب امکان پذیر بوده و در هیچ شرایطی اجازه مصرف آب شرب انتقالی از رودخانه قزل اوزن به صنعت اردبیل داده نخواهد شد.

در این جلسه معتمدین و اعضای شوراهای اسلامی شهرستان خلخال نیز با اعلام مخالفت دوباره با طرح انتقال آب رودخانه قزل اوزن به اردبیل خواستار توقف این طرح شده و بر جلوگیری از هر گونه اقدام به برداشت و انتقال آب از رودخانه قزل اوزن با توجه به نیاز مردم شهرستان به آب این رودخانه تاکید کردند.

شهرستان خلخال با 95 هزار نفر جمعیت در 105 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
در نوع خودش جالب است شهری که مشکل آب شرب دارد و نیاز هست که از حوزه های دیگری آب برای مصرف شرب وارد کند چطور متقاضی پتروشیمی در محدوده اردبیل هست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار