رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی ایلام نسبت به شیوع و گسترش انواع بیماری های خطرناک به خاطر فعالیت کشتارگاه های غیر مجاز دام کنار جاده های هشدار داد.
کد خبر: ۶۸۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲ 29 July 2015
به گزارش تابناک ایلام،سعید صید یوسفی گفت: برچیده شدن کشتارگاه های غیر مجاز حاشیه جاده ها بویژه در منطقه مهدی آباد از توابع شهرستان ایلام و شباب در شهرستان سیروان نیاز به همکاری دستگاه های مرتبط دارد و دامپزشکی به تنهایی قادر به مقابله با این مکان ها نیست.

وی افزود: مجاب کردن قصابانی که خارج از شبکه تعیین شده اقدام به ذبح احشام و فروش آنها می کنند نیاز به همکاری دستگاه هایی چون نیروی انتظامی، دادگستری و محیط زیست دارد و با کار فرهنگی و آموزشی مقدور است.

صید یوسفی تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلات این حوزه گرایش مردم به خرید گوشت از این اماکن است غافل از اینکه با خرید گوشتی که نظارت بهداشتی بر روی آن صورت نگرفته سلامت خود و افراد خانواده را به خطر می اندازند.

وی یادآور شد: کشتار دام زنده خارج از کشتارگاه برای سلامت مصرف کننده و محیط زیست مخاطره آمیز است چرا که برخی بیماری ها مانند هاری تنها با زنده بودن دام قابل تشخیص است و بعد کشتار علایم آن از بین می رود.

به گفته وی، چندی پیش با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام استان برخی از این قصابان برای کشتار دام در کشتارگاه و با نظارت کارشناسان دامپزشکی موافقت خود را اعلام کردند اما بعد از مدت کوتاهی با ناتمام گذاشتن این همکاری، روند کشتار غیر مجاز را از سر گرفتند.

وی درباره عدم همکاری این افراد با دامپزشکی توضیح داد: با توجه به اینکه کارشناسان اندام های بیمار و آلوده و گاه لاشه کامل دام را بعد از حصول اطمینان از بیماری از چرخه مصرف خارج می کنند این امر باعث متضرر شدن قصابان می شود در حالیکه این افراد در کشتارهای فاقد نظارت همه دام را می فروشند بدون اینکه خود یا خریدار متوجه وجود بیماری در گوشت باشند.

صید یوسفی با بیان اینکه باید بین زمان مصرف دارو و آنتی بیوتیک دام تا زمان کشتار آن فاصله باشد، گفت: گاه دیده شده در این اماکن دام را بلافاصله بعد از تجویز دارو ذبح می کنند که در این صورت اثرات دارو با مصرف گوشت وارد بدن مصرف کننده شده و سلامت آنها را تهدید می کند.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی ایلام ادامه داد: کشتارگاه های غیر مجاز علاوه بر اینکه اقدام به فروش گوشت خارج از نظارت دامپزشکی می کنند باعث آلودگی محیط زیست منطقه نیز می شوند.

وی افزود: آنها با ورود به حریم قانونی جاده موجب بروز حوادث و تصادف های رانندگی زیادی شده و توقف خودروها برای خرید گوشت گاه موجب ترافیک و بی نظمی در تردد خودروها در این محدوده ها می شود.

به گفته وی، مقابله با این نوع کشتار با اقدام های فرهنگی، ترویجی و آموزشی موثر است و اداره کل دامپزشکی تاکنون کلاس های متعددی برای افراد فعال در کشتارگاه های غیر مجاز و نیز روستاییان برگزار کرده است.

وی با اعلام اینکه قصابی های مجاز سطح استان دارای کارت بهداشت، روپوش و مورد نظارت دایمی کارشناسان دامپزشکی هستند گفت: در صورت بروز هر گونه تخلف با این قصابی ها برخورد جدی می کنیم.

صید یوسفی با قدردانی از دادگستری استان از ایجاد شعبه ویژه تخلفات دامپزشکی خبر داد و افزود: تاکنون گزارش تخلف 17 مورد قصابی غیر مجاز به این شعبه ارجاع شده است.

در ایلام یک کشتارگاه صنعتی و 11 کشتارگاه سنتی وجود دارد.

در مناطق مهدی آباد، شباب و میشخاص حدود 50 قصابی غیر مجاز در امر کشتار و فروش گوشت قرمز فعالیت دارند.

تاکنون 800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده که تب کریمه کنگو و آنفولانزا از مهمترین و شایع ترین این بیماری ها محسوب می شوند که در پاره ای از موارد موجب مرگ نیز شده اند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار