بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۶۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶ 28 July 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

‌ماجرای آشنایی تصادفی یک بازیگر با احمدی‌نژاد / طوری پریدم جلو که چاوز تعجب کرد


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او که یکی از چهره‌های هنری نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد بود، در گفت‌وگویی ماجرای آشنایی با رئیس دولت‌های نهم و دهم را بازگو کرده است.

نجفی به تماشاگران امروز گفته: «يك روز براي پروژه كارآگاه علوي روبه روي وزارت امور خارجه كار مي‌كرديم. يعني وزارت امور خارجه ساختمان شهرباني سابق را خريده بود و در آن تعميرات مي‌كردند و ما هم نماي ساختمان را مي‌خواستيم. از آقاي متكي خواهش كردم اجازه بدهند در يكي از طبقات و زيرزمين كار كنيم، ايشان هم محبت كرد و خودش هم آمد افتتاح كرد. خوشش هم آمده بود و ول هم نمي‌كرد.»

او ادامه داده: «يك روز آنجا كار مي‌كرديم يك باره شلوغ شد. آن روز چاوز از عربستان با آقاي احمدي‌نژاد آمده بودند. مراسم كه تمام شد من با لباس صحنه پريدم جلو‌؛ خود چاوز تعجب كرد از تيپ من، يك عده ريختند آقا نرو، ولي آقاي احمدي‌نژاد گفت راه بدهيد ايشان تشريف بياورند. هنوز چاوز سوار ماشين نشده بود. به ايشان گفتم بچه‌ها اينجا كار مي‌كنند، بيا يك خسته نباشيد بگو!  قبل از آن هم بچه‌ها گفتند نرو فايده ندارد، من گفتم مي‌گويم. تا گفتم، آقاي احمدي‌نژاد با وجود این كه 24 ساعت بود نخوابيده بود و از عربستان مستقيم آمده بودند، آمد سر صحنه و حرف زد و به بچه‌ها خسته نباشيد گفت.»

تجفی گفته: «خواست برود گفتم اين همه قراردادهاي همكاري مي‌بندند يك قرارداد رویش، سالي يك سينمايي يا يك سريال، با همين كشورهايي كه مي‌شناسيم، آمريكا نخواستيم، با بوليوي، ونزوئلا، روسيه و... ببنديد كه ما جهاني شويم. اصلاً به من هم ندهيد. به كارگردان‌هاي ديگر بدهيد. همانجا با چاوز هم قرار همكاري در ساخت يك سريال را گذاشتيم.»

 به گفته نجفی، «احمدی نژاد گفت اين‌ها را بنويس. اين‌طور نمي‌شود شما يك چيز بگويي من يادم برود. بايد يك شورا تشكيل شود. اصلاً بايد به سينما نگاه تازه‌اي شود. يك سال و نيم بعد دكتر حسيني به من زنگ زد گفت شما به عنوان يكي از اعضاي شوراي عالي سينما انتخاب شده‌اي نظرت چيست؟ گفتم من را مي‌شناسي و نظرياتم را مي‌شناسي! اگر واقعاً براي سينماست من مي‌آيم، همه حرف هايم را مي‌زنم، ابايي هم ندارم اما اگر براي شو است، من نمي‌آيم، گفت خيلي هم جدي است.»

 او در پاسخ به این پرسش که بعد از آن آقاي احمدي‌نژاد را كجا ديديد؟ گفته:«در همان شوراي عالي سينما.»

«نجفی به این پرسش که غير از سينما صحبت ديگري هم با ايشان داشتيد؟ هم اینگونه پاسخ داده:«آن روزي كه بعد از انتخابات گردهمایی داشتند من رفتم آنجا. رسما به ايشان گفتم جلوي اين جمعيت مي‌گويم خرمشهر نه آب دارد و نه برق، قول بدهيد اين‌ها را انجام دهيد.»

گردهمایی که نجفی از آن یاد کرده، همان گردهمایی است که احمدی‌نژاد در آن از کلمات «خس و خاشاک» برای نام بردن از مخالفانش استفاده کرد. او می‌گوید: «من آنجا بودم ولي نمي‌دانستم در دلش چه مي‌گذرد و چه مي‌خواهد بگويد. اتفاقاً چون وزرا دورش بودند نمي‌خواستم جلو بروم و پشت سرش بودم. يك آقاي نجفي رئيس امنيت ايشان بود كه با من هم هيچ نسبتي ندارد ولي من را مي‌شناخت، دو سه تا از وزرا را كنار زد و من را گذاشت كنار ايشان. من دوباره آمدم پايين. اين بار آقاي الهام را پس زد گفت شما بيا اينجا. همان موقع از ايشان (احمدی‌نژاد) قول گرفتم كه به خرمشهر رسيدگي كند و با من دست داد. زماني هم كه می‌خواست آب شهر را افتتاح كند از نهاد به من زنگ زدند، خودم با پول خودم رفتم خرمشهر براي افتتاح. »


دلیل اختلال در «تلگرام»

اختلالات موجود در نرم افزار پیام رسان تلگرام، تنها به دلیل انجام برخی اصلاحات فنی این نرم افزار در ایران از سوی شرکت سازنده به منظور جلوگیری از سوء استفاده برخی کاربران است.
خبرگزاری ایرنا: اختلالات موجود در نرم افزار پیام رسان تلگرام، تنها به دلیل انجام برخی اصلاحات فنی این نرم افزار در ایران از سوی شرکت سازنده به منظور جلوگیری از سوء استفاده برخی کاربران است.

یکی دو روزی است که نرم افزار پیام رسان تلگرام در ایران دچار اختلال شده و در بسیاری مواقع پیام ها در تلگرام ارسال یا دریافت نمی شوند و نرم افزار در حالت Updating باقی می ماند، به طوریکه استفاده از این شبکه اجتماعی از اینترنت دیتای خطوط همراه اول و ایرانسل نیز مسدود است.

البته عدم رفع مشکل استفاده از نرم افزار پیام رسان تلگرام با وجود حتی استفاده از فیلترشکن و همچنین صحبت های روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران در همدان، حاکی از آن است که اختلالات موجود از طرف خود شرکت تلگرام است.


خبر فانی درباره بخشنامه آزمون استخدامی

وزیر آموزش و پرورش با حضور در جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از صدور بخشنامه آزمون استخدامی طی امروز خبر داد.

ایسنا: عبدالوحید فیاضی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون متبوعش با فانی و معاونان وی اظهار کرد: این جلسه به منظور ارزیابی و آمادگی وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید و همچنین بررسی اخذ شهریه توسط مدارس برگزار شد.
 
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در مورد پروژه‌های نیمه تمام آموزش و پرورش نیز فانی اعلام کرد که دولت 90 درصد اعتبارات عمرانی را تخصیص داده اما متاسفانه خزانه یک ریال هم پرداخت نکرده است و با توجه به آغاز سال تحصیلی اگر خزانه این اعتبار را پرداخت نکند نگرانی‌های زیادی وجود خواهد داشت لذا از وزیر اقتصاد نیز خواسته شده نسبت به این مساله توجه لازم را داشته باشد.
 
این عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش افزود: موضوع نیروی انسانی، خرید خدمات آموزشی و فنی-حرفه ای ها از دیگر مباحث مطرح در این جلسه بود.


دیدار «ظریف» و «موگرینی» پس از 15 روز

خبرگزاری ایسنا: فدریکا موگرینی، مسئول 42 ساله سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فردا(سه‌شنبه) برای دیدار با تعدادی از مقامات کشورمان از جمله رییس دستگاه دیپلماسی به تهران سفر خواهد کرد.

طبق آن چه که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا اعلام شده «فدریکا موگرینی» قرار است ، امروز (دوشنبه ۲۷ ژوئیه ۵ مردادماه) برای یک دیدار رسمی به عربستان سفر کند و بعد دیدار با تعدادی از مقامات این کشور از جمله «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان ، در روز سه شنبه برای سفری یک روزه عازم تهران شود.

این سیاستمدار جوان اروپایی که آخرین بار در تاریخ 23 تیرماه با وزیر امور خارجه کشورمان در وین دیدار داشته، اعلام کرده که این سفر فرصتی برای تبادل نظر با مقامات ایرانی درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ و موضوعات منطقه‌ای و دو جانبه است.

موگرینی در نوامبر سال 2014 میلادی با رای رهبران اروپا به عنوان رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مدت 5 سال انتخاب شد و جایگزین کاترین اشتون انگلیسی که دارای 20 سال اختلاف سنی با او است ، در این اتحادیه شد.

فدریکا موگرینی که در 16 ژوئن 1973 در رم به دنیا آمده است در سال 2014 در دولت «ماتئو رنتسی Matteo Renzi» برای چندماه مسئولیت وزارت خارجه ایتالیا را به عنوان سومین زن رییس دستگاه دیپلماسی این کشور بر عهده گرفت . پیش از او خانم ها« اما بونینو» و «سوزانا آنجلی» به کرسی وزارت خارجه تکیه زده بودند.

این سیاستمدار زن پیش از تصدی پست وزارت خارجه ایتالیا ، سمت های دیگری نیز داشته است. وی در سال 2008 با قرار گرفتن در لیست انتخاباتی حزب دموکراتیک به مجلس ایتالیا راه یافت و عضو کمیسیون دفاعی مجلس بوده است. در حوزه سیاست خارجی هم این فرد، عضویت در هیئت پارلمانی اعزامی به شورای پارلمانی اروپا و شورای پارلمانی اتحادیه غرب اروپا را تجربه کرده است.

موگرینی که از اعضای حزب دموکراتیک ایتالیا است داری دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لاسپلنزای رم است و در پایان نامه خود به بررسی رابطه بین دین و سیاست در اسلام پرداخته است .

موگرینی 42 ساله داری دو دختر به نام های کاترینا و مارتا هست و همسر وی ماتئو ربسانی است که پبش از این مدتی ریاست حزب دموکرات ایتالیا را برعهده داشته است .

وی که سابقه عضویت در برخی اندیشکده‌های مطالعاتی آلمانی و آمریکایی را نیز دارد در هنگام انتخاب شدن به عنوان وزیر خارجه ایتالیا و رییس ساست خارجی اتحادیه اروپا از سوی منتقدانش متهم به کم تجربگی شد ، گرچه او همیشه این اتهامات را تکذیب کرده است .

فدریکا موگرینی که از زمستان سال گذشته به صورت رسمی جانشین اشتون در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 شد و نمایندگی این گروه در مذاکرات هسته ای را بر عهده گرفت ، بر خلاف کاترین اشتون چندان چهره شناخته شده در بین مردم ایران نیست و در دور اخیر مذاکرات آنچه نام او را در بین افکار عمومی ایران بیشتر از گذشته مطرح کرد جمله معروف و حماسی ( هرگز یک ایرانی تهدید نکنید ) محمد جواد ظریف خطاب به او در هنگامی است که ایران را تهدید به ترک میز مذاکرات کرده بود.

 گرچه بعد از انتشار این موضوع موگرینی در مصاحبه با کریستین امانپور مجری معروف شبکه خبری (CNN) آمریکا در مورد مشاجره لفظی اش با ظریف گفت: در این مذاکرات همه دنبال حفظ منافع کشورهای خود بودند. شاید فرهنگ ما ایتالیایی‌ها با ایرانی‌ها نزدیک باشد اما آنجا نژادهای مختلف با فرهنگ‌های مختلف داشتیم. ما بارها در این مذاکرات صدای‌مان را بالا بردیم اما این به خاطر جدی بودن فضای مذاکرات بود و اینکه همه می‌خواستیم کار خیلی جدی به سرانجام برسد. با این همه، ما با هم بر اساس احترام متقابل سخن می‌گفتیم و در فضایی جدی بحث‌ها را پیش بردیم.


خودكشی دانشجوی 21 ساله در پارک

مرد ميانسال در خانه را به آرامي بست. بالاي سرش پر از بنرهاي ترحيم بود. او پدر يكي از دانشجويان ٢١ ساله رشته هوا فضاي دانشگاه شريف است كه بامداد پنجشنبه هفته گذشته خود را در پارك پليس تهران‌ دار زد.

روزنامه اعتماد: مرد ميانسال در خانه را به آرامي بست. بالاي سرش پر از بنرهاي ترحيم بود. او پدر يكي از دانشجويان ٢١ ساله رشته هوا فضاي دانشگاه شريف است كه بامداد پنجشنبه هفته گذشته خود را در پارك پليس تهران‌ دار زد.

لباس مشكي به تن داشت و سطل زباله‌اي را با يك دست حمل مي‌كرد. او همان مردي است كه ساعت هفت صبح پنجشنبه، خبر خودكشي را از اهالي شنيد اما نمي‌دانست وقتي به پارك برسد، جنازه آشنايي خواهد ديد؛ پسرش را كه زير پارچه‌اي سفيد در سكوت غرق شده بود.

او گفت هرگز با ديدن صحنه خودكشي پسرش گريه نكرد و سعي كرد خود را به خدا بسپارد. محلي كه پسرش در آنجا براي هميشه به زندگي خود پايان داد، نزديك خانه‌شان است تا آن حد كه مرد عزادار سرش را به سوي آن چرخاند و گفت: «در همين پارك پليس، آن‌ور ديوار خودش را‌ دار زد.»

طناب يكي از بنرها شل شده بود و باد مدام آن را تكان مي‌داد. تعدادي از اساتيد رشته هوا و فضاي دانشگاه صنعتي شريف در سوگ دانشجوي‌شان، آن را روي ديوار نصب كرده بودند. پدر شايان آن را با دست نشان داد و با لهجه غليظ آذري درباره حادثه گفت: «پسرم دانشجوي هوافضا بود. ساعت ٦:٣٠ صبح پنجشنبه هفته قبل متوجه شدم از خانه بيرون رفته. فكر كردم كلاس دارد و به دانشگاه مي‌رود. خودم هم چند دقيقه بعد به نانوايي سر خيابان رفتم و براي صبحانه نان خريدم. طرف‌هاي ساعت هفت يكي از همسايه‌ها مرا ديد و گفت دوباره در پارك پليس يك نفر خودكشي كرده و ماشين پليس آمده و مردم جمع شده‌اند.»

مرد سپيد موي دستانش را در هم قفل كرد و ادامه داد: «وقتي به پارك رسيدم، مردم جمع شده بودند. روي جنازه پارچه انداخته بودند اما هنوز اورژانس نيامده بود. از همهمه جمعيت فهميدم كه جنازه يكي از اعضاي خانواده من است. رفتم نزديك‌تر ببينم كيست، ديدم پسر خودم است.» خانواده شايان آخرين بار او را سر ميز شام ديده بودند. «او سال گذشته هم از خودكشي حرف زده و دكتر برايش قرص تجويز كرده بود.»چشمان مرد مشكي پوش پس از گفتن اين حرف، ثانيه‌اي بسته شد؛ حادثه برايش زنده شده بود: «شايان با يك طناب خودش را حلق آويز كرده بود. وقتي رسيدم، او را پايين آورده بودند. دو ساعت طول كشيد تا اورژانس آمد و بعد هم به پزشكي قانوني منتقلش كردند.»

خانواده دانشجوي ناكام دانشگاه شريف، اعضاي او را به بيماران نيازمند اهدا كرده‌اند: «در پزشكي قانوني يك نفر مسوول همين كار است. او به ما گفت مي‌توانيم تعدادي از اعضاي بدن شايان را اهدا كنيم. ما هم قبول كرديم تا بيماران نيازمند به زندگي دوباره برگردند.»

حرف‌هاي مرد كوتاه قامت با ابراز احساسات تعدادي از اهالي محل تكه تكه مي‌شد. زني كه دو نايلون پر از شير و پنير دستش بود، كمي بغض را چاشني كلامش كرد و گفت: «تسليت مي‌گم. ان‌شاءالله غم نبيني». پسر جوان ديگري هم همزمان با زدن دكمه دزدگير ماشينش، دست پدر شايان را فشرد و گفت: «با شنيدن خبر واقعا ناراحت شديم. خدا رحمتش كند. ببخشيد در مراسم نبودم.»

آن زن و مرد، از همسايه‌هاي خانواده داغدار‌اند كه هركدام حرف‌هاي زيادي درباره دليل خودكشي شايان شنيده‌اند. عده‌اي شنيده‌اند كه او با خانواده‌اش مشكل داشت، عده‌اي ديگر از بيماري روحي او حرف مي‌زدند و همسايه‌هايي هم پيدا مي‌شدند كه رد پاي يك رابطه عاشقانه نافرجام را در حادثه مي‌جستند. اما پدر شايان هيچ كدام از اين حرف‌ها را قبول نداشت. او مي‌گفت: «شايان با دختري رابطه نداشت. اگر اين‌طوري بود ما خودمان مي‌فهميديم و اقدام مي‌كرديم، چون اعتقادمان اين است كه وقتي بچه‌هاي‌مان درس‌شان تمام شد به زندگي‌شان سر و ساماني بدهيم و براي‌شان آستين بالا بزنيم.»

پدر شايان معلم بازنشسته است. او مي‌گفت پسرش پيش از اين نيز تهديد به خودكشي كرده بود: «شايان پارسال همين موقع‌ها درباره خودكشي حرف زده بود. من او را دكتر بردم و آنها برايش دارو تجويز كردند. خودم فكر مي‌كنم به خاطر استفاده زياد از گوشي و اينترنت بود كه روي اعصابش اثر منفي گذاشته بود و باعث شد دست به خودكشي بزند.»

پدر شايان لحظه‌اي سكوت كرد، سرش را پايين انداخت و با يك «اما» لحنش را تغيير داد و با بغض گفت: «اما پسرم قرص‌هايش را مرتب نمي‌خورد. من شش فرزند داشتم اما ديگر يكي از آنها را تا آخر عمر نخواهم ديد.» پدر شايان سطل زباله را از روي زمين برداشت و به خانه بازگشت، پشت در تصوير پسرش را چسبانده بود كه زيرش نوشته بود: «بچه‌ها، حلالم كنيد».


انتقاد از حاشیه‌ سازی درباره سفر فابیوس

وزیر بهداشت در قبال سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران واکنش نشان داد و توضیحاتی درباره پیگیری پرونده قدیمی بیماران هموفیلی عنوان کرد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر بهداشت در قبال سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران واکنش نشان داد و توضیحاتی درباره پیگیری پرونده قدیمی بیماران هموفیلی عنوان کرد.

سید حسن هاشمی در حاشیه تقدیر از مجریان برتر ارتقاء سلامت مادر و نوزاد در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سفر لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به تهران و پیگیری پرونده غرامت برای فرآورده‌های آلوده خونی فرانسه به ایران اظهار کرد: در این مورد بنده نه دیپلمات هستم و نه از سیاست سر در می‌آورم. فقط می‌توانم عنوان کنم در پی مذاکرات ایران یک دستاوردی برای کشور بوجود آمده است و رهبر معظم انقلاب نیز در دو نوبت این مسئله را عنوان کرده‌اند و حتی بنده خود نیز هم در سایت شخصی‌ام و هم به آقای صالحی و ظریف گفتم که بسیار خوشحال هستم که همکارانی مانند شما دارم که رهبر معظم انقلاب اینگونه 4 صفت خوب را به تیم هسته‌ای نسبت دادند در حالیکه این توصیف را برای کس دیگری به کار نبردند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در نماز روز عید فطر نیز عنوان کردند که نباید بر اثر نتایج مذاکرات مردم دو دسته شوند. آقای فابیوس نیز هم‌اکنون یک شخصیت بین‌المللی است و برآمده از رای مردم کشورش حساب می‌شود البته ما یک دعوای حقوقی با فرانسه داریم که به بیش از 2 دهه گذشته بر می‌گردد و در مجامع بین‌المللی نیز شکایاتی صورت گرفته است.

هاشمی تصریح کرد: اگر ما در گذشته در این مورد ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم غرامت بگیریم حرفی جداست و امروز نباید با آمدن این وزیران این پرونده سیاسی شود زیرا اگر این روند ادامه یابد از فردا هر کس بخواهد از آلمان به ایران بیاید و یا از انگلیس به ایران سفر کند مجبور هستیم به دلیل دخالت‌های آنان در دفاع مقدس و یا جدا کردن افغانستان از ایران از آمدن چنین شخصیت‌هایی واکنش نشان دهیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بنده به عنوان یک ایرانی معتقدم با آمدن آقای فابیوس نباید دستگاه دیپلماسی را به چالش بکشیم و در مسیر آنچه که مصلحت کشور، منویات رهبر معظم انقلاب، سه قوا و شورای عالی امنیت ملی است پیش رویم.

وی در توضیحاتی بیشتر درباره سرنوشت گرفتن غرامت ایران از فرانسه درباره فرآورده‌های خونی آلوده بیان داشت: آن بخشی که مربوط به دستگاه قضایی حاکم است ما سعی کردیم غرامت بیماران را پرداخت کنیم و هم اکنون نیز پرداخت می‌کنیم ولی اگر بخواهیم این موضوع را مانند سقوط هواپیمای ایران تشبیه کنیم شاید در گذشته دستگاه قضایی و وزارت بهداشت برای گرفتن غرامت خوب عمل نکردند ولی امروز دیگر نباید این پرونده را سیاسی کنیم. زیرا شاید هم آن شرکت وارد کننده فرآورده‌های خونی زرنگی کرده است.

هاشمی در پایان خاطر نشان کرد: آنچه را که وظیفه ما در قبال آسیب‌دیدگان این پرونده بود بر اساس احکام قوه قضائیه عمل کردیم و حتی امروزه نیز خون‌های ایرانیان به خارج از کشور ارسال و فرآورده‌های آن به ایران باز می‌گردد یعنی فرآورده‌های خونی ایرانیان از خون خودشان است و دیگر مربوط به خون اتباع دیگر مانند آفریقا یا آمریکا نیست زیرا به هر حال اقلیم کشورهای متفاوت است. در نهایت این پرونده یک موضوع قدیمی است و نباید سیاسی شود.


قیمت خودرو در بازار به زیر قیمت کارخانه رسید/ بازار در انتظار کاهش دوباره قیمت‌ها

رکود بازار خودرو و کاهش تقاضای خرید باعث شد تا بعد از گذشت چند سال، قیمت برخی خودروها در بازار به زیر قیمت کارخانه برسد به طوری که رانا ۷۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۶صندوق‌دار 200 هزار تومان ارزانتر از کارخانه در بازار معامله می‌شوند.

تابناک گیلان: کاهش تقاضا برای خرید خودروهای داخلی طی یکی دو سال اخیر و در پی افزایش چشمگیر قیمت این محصولات از سوی خودروسازان باعث شد تا بازار خودرو با روندی رکودی روبه‌رو شود و این رویه امروز قیمت برخی خودروها را به زیر قیمت کارخانه رسانده است.

پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 از جمله خودروهایی است که قیمت آن در بازار به کمتر از قیمت کارخانه رسیده به طوری که در حال حاضر این خودرو در بازار به قیمت 37 میلیون تومان معامله می‌شود، اما قیمت کارخانه‌ای آن با تحویل حداقل 20 روز به 37 میلیون و 232 هزار تومان می‌رسد.

همچنین رانا با قیمت 32 میلیون و 500 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که اختلاف بیش از 700 هزار تومانی با قیمت کارخانه را دارد و در حال حاضر این خودرو با قیمت 33 میلیون و 233 هزار تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود که البته خریداران باید برای تحویل آن 20 روز تا یک‌ ماه منتظر باشند.

رکود بازار خودرو در مورد محصولات دیگر نیز تأثیرگذار بوده به طوری که قیمت خودروهای دیگر هم در بازار تا حد زیادی به قیمت کارخانه‌ نزدیک شده است.

* قیمت بازاری سمند و 405 به قیمت کارخانه نزدیک شد

در حال حاضر پژو 405 جی‌ال‌ایکس با قیمت 29 میلیون و 100 هزار تومان در بازار عرضه می شود که قیمت این خودرو در کارخانه 300 هزار تومان کمتر، یعنی 28 میلیون و 800 هزار تومان است.

پژو 405 اس‌ال‌ایکس نیز به قیمت 31 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 30 میلیون تومان است.

همچنین سمند LX بنزینی با قیمت 31 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 30 میلیون و 134 هزار تومان است.

در مورد 206 تیپ 5 نیز باید به قیمت 37 میلیون و 100 هزار تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که با قیمت 36 میلیون و 700 هزار تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود.

قیمت پژو پارس سال نیز در بازار 36 میلیون و 300 هزار تومان است که قیمت کارخانه‌ای آن به 35 میلیون و 400 هزار تومان می‌رسد.

تندر 90 دنده اتوماتیک محصول ایران‌ خودرو نیز که طی روزهای اخیر افت قیمت 3 میلیون تومانی را تجربه کرده، در حال حاضر به قیمت 50 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، در حالی که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 47 میلیون و 200 هزار تومان است.

در مورد دنا نیز باید به قیمت 42 میلیون و 400 هزار تومانی این خودرو در کارخانه اشاره کنیم که در بازار به قیمت 43.5 میلیون تومان عرضه می‌شود.

* نزدیکی قیمت کارخانه‌ای و آزاد پراید و تیبا

در مورد محصولات سایپا نیز باید به اختلاف ناچیز قیمت پراید و تیبا در کارخانه و بازار اشاره کنیم به طوری که در حال حاضر سایپا 131 مدل SE در بازار 300 هزار تومان بالاتر از قیمت کارخانه یعنی به قیمت 20 میلیون و 200 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

تیبا صندوق‌دار نیز توسط کارخانه به قیمت 24 میلیون تومان عرضه می‌شود و قیمت این محصول در بازار 24.5 میلیون تومان است.

در همین حال، تیبا هاچ‌بک بدون اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار به قیمت 27 میلیون و 170 هزار تومان معامله می‌شود.

در مورد سایپا 111 مدل SE نیز در بازار باید به قیمت 20 میلیون و 800 هزار تومانی این خودرو اشاره کنیم که درحال حاضر به قیمت 20 میلیون و 140 هزار تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود.

سایپا 132 مدل SE نیز در بازار 20 میلیون و 300 هزار تومان معامله می‌شود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو حدود 20 میلیون تومان است.

در مورد پارس تندر نیز باید به قیمت 43 میلیون تومانی این خودرو در بازار و قیمت 39 میلیون و 400 هزار تومانی آن در کارخانه اشاره کنیم.

* بازار در انتظار کاهش دوباره قیمت‌ها

رکود در بازار خودرو در شرایطی ادامه دارد که خریداران همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها هستند و برخی فعالان بازار نیز معتقدند نبود تقاضا برای خودرو باز هم باعث پایین آمدن قیمت‌ها در بازار خواهد شد که در این صورت باید دید واکنش خودروسازان نسبت به قیمت محصولاتشان چه خواهد بود و آیا باز هم بر افزایش قیمت خودرو پافشاری خواهند کرد یا خیر؟

در این میان، توافق هسته‌ای و گشایش‌های اقتصادی که در پی خواهد داشت نیز بر قیمت تمام شده خودرو تأثیرگذار خواهد بود و باعث کاهش آن می‌شود.

در همین حال، برخی کارشناسان معتقدند مشخص شدن نتیجه مذاکرات و تأثیر آن بر اقتصاد کشور باعث ایجاد پویایی در بازارهای اقتصادی و از جمله بازار خودرو خواهد شد که این موضوع تقاضاهای جدیدی را وارد بازار می‌کند و باعث سرشکن شدن هزینه‌های تولید و کاهش قیمت تمام شده خودرو خواهد شد.

مستندات جهانگیری از تخلفات 294 میلیارد دلاری احمدی نژاد

روز گذشته وکیل احمدی نژاد اعلام کرد که از جهانگیری معاون اول رییس جمهور شکایت کرده است. خبری که بلافاصله انعکاس رسانه ای گسترده و پاسخ دفتر جهانگیری را به همراه داشت.

زینب صفری: دلیل این شکایت اگرچه در اظهارات وکیل احمدی نژد معلوم نیست اما سایت نزدیک به احمدی نژاد (دولت بهار) دلیل آن را «اظهارات کذب جهانگیری درباره واردات ٧٢٠ میلیارد دلاری در طول هشت سال دولت های نهم و دهم و سرنوشت ٩٥٠ میلیارد دلار درآمد ارزی» اعلام کرده است. ساعاتی بعد دفتر معاون اول رییس جمهور نیز اعلام کرد که از این شکایت استقبال کرده و آماده است تا مستندات خود را درباره تخلفات مالی دولت قبل به دادگاه ارائه کند.  
بسته شدن پرونده دولت پاک دستان (دولت های نهم و دهم) با باز شدن یک به یک پرونده های تخلفات مالی این دولت همراه بود. اعضای دولت یازدهم که به تعبیری "ویرانه ای" تحویل گرفته بودند هر روز گوشه ای از این ویرانی ها را با مردم در میان می گذاشتند. واریز 16 میلیارد تومانی از حساب دولت به حساب شخصی دانشگاه ایرانیان، رشوه 30 هزار ریالی ناظران ساخت مسکن مهر برای تایید هر یک متر بنا، وصول نشدن شش گونی چک در مناطق آزاد، سرقت شش کشتی در مناطق آزاد، واگذاری رایگان 20 هکتار از اراضی منطقه آزاد قشم، تخلف 9 هزار میلیارد تومانی در فرودگاه قدیم قشم، تخلف چهار هزار میلیارد تومانی در بندر درگهان، فساد ٣٢میلیاردی در صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم ، گم شدن سه دکل نفتی و... تنها بخشی از تخلفاتی بود که طی دو سال گذشته مقامات دولتی از اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و رییس مناطق آزاد تجاری گرفته تا وزرای نفت و صنعت، و در راس آنها اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور از آنها رونمایی کرده اند.

چرا جهانگیری هدف شکایت احمدی نژادی هاست؟

در این میان اما اسحاق جهانگیری که رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز هست بیش از سایر اعضای دولت در جریان این تخلفات قرار دارد و در فرصت های گوناگون بخش هایی از این تخلفات را بیان می کند. این شاید همان دلیلی باشد که جهانگیری را در راس آماج حملات و حالا شکایت احمدی نژادی ها قرار داده است. جهانگیری در دوسال گذشته پیاپی و در فرصت های مختلف گوشه هایی از مفاسد دولت قبل را مطرح کرده و در گفت و گویی تاکید کرده بود که حجم این مفاسد خیلی بیشتر است اما تنها برای افسرده و ناامید نشدن مردم همه آنها را بیان نمی کند.

نسبت سياسي جهانگيري با حزب کارگزاران که هاشمي رفسنجاني -رقيب ديرينه احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري سال 84- پدر معنوي آن محسوب مي شود، نيز شايد دليل ديگري براي اين شکايت باشد. به اين ترتيب، شاکي با يک تير دو نشان را زده و دولتمرد حاضر در دو دولت هاشمي رفسنجاني و روحاني را به دادگاه فراخوانده است. {تحليل زيباکلام در اين باره را اينجا بخوانيد}.

80 هزار میلیارد مطالبات معوق بانکی

 از جمله اشاره های جهانگیری به مفاسد دولت قبل، سخنراني وي در 13 شهریور ٩٣ در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار بود. او در آن نشست گفته بود: «تمام کارهایی که در سال‌های گذشته با عنوان زودبازده و عناوین دیگر انجام شده، باعث شد میلیارد‌ها تومان از منابع بانک‌ها از دست برود. تا جايي که امروز ۸۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانک‌هاست. اگر این پول به بانک‌ها و فعالان اقتصادی برگردد، خواهیم دید چقدر از مشکلات برطرف خواهد شد».

سرنوشت نامعلوم 22 میلیارد دلار و دو میلیارد و 700 میلیوني که به بابک زنجانی داده شد

او همچنین 27 دی ماه 93 در چهل و سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران، گفت: "در سال ۹۰ گفته شد که بخش خصوصی در فروش نفت ورود پیدا کند. ولی باید پرسید، چرا به اتاق بازرگانی نفت ندادند که بفروشد؟ و یک مرتبه یک جوان را از کجا وارد سیستم فروش نفت کردند؟ تا به امروز ما نمی‌دانیم ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بودجه این مملکت چگونه در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته است؟ ... با آنکه از روزهای اول دولت یازدهم وارد این ماجرا شدیم و این فرد دستگیر شد، تا الان چیزی عایدمان نشده است و فقط گفته شده وکالت داده تا اموال اندکی که در کشور دارد در اختیار وزارت نفت قرار گیرد! موضوع این است که این فرد چگونه وارد سیستم شده و اگر مشخص نشود، ممکن است افراد دیگری از همين راه وارد شوند....یک زمانی گفتند پول ایران را ببریم در صرافی‌های دوبی بفروشیم. ظرف ۱۸ ماه ۲۲ میلیارد دلار پول این مملکت به خارج رفت. البته بايد مواظب باشیم دوستان دیگر به اسم فساد آدرس اشتباه به ما ندهند. ما خودمان می‌دانیم فساد کجا اتفاق افتاده است. سیاست دولت، عمل به قانون و شفاف است و دولت در تمام این زمینه‌ها عملکرد پشت درهای بسته را نه مطلوب و نه به نفع می‌داند."
معاون اول رییس‌جمهور همچنين در اين مراسم درباره ميزان بدهي بابک زنجاني پرسيد: مگر با این پول چقدر می‌شود به سفر، عیش و نوش پرداخت؟ این پول حتما در جایی است و باید مشخص شود که کجاست.

بنا به گفته های جهانگیری وقتی این شخص به بانک می‌رفت رییس کل بانک مرکزی از جلسه بیرون می‌آمد تا با او صحبت کند. همچنین وزرا به ملاقات او می‌رفتند. اين بخش از  سخنان صریح جهانگیری به سرعت با واکنش محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی همراه شد. محور اصلی نامه بهمنی تنها به انکار گفته ها درباره بابک زنجانی اختصاص داشت. وی عنوان کرد که جلسات خصوصی مکرر رئیس کل سابق بانک مرکزی با بابک زنجانی، کاملا خلاف واقع است. او با بيان اينکه کار بانک مرکزی بسیار دقیق است و حسابهای آن تا کسر ریال به طور دقیق ثبت و ضبط می‌شود و از سوي هیات نظارت، مورد مداقه و بررسی قرار می‌گیرد، افزود: هرگونه رفت و آمد به دفتر رئیس کل بانک مرکزی از سوی رئیس این دفتر، ثبت و ضبط و فیلمبرداری می‌شود.
 
اما در پاسخ به بهمنی، نهاد ریاست جمهوری هم دوباره جوابیه ای صادر کرد و توضیح داد که بیش از 2.7 میلیارد دلار از اموال بیت المال در دولت گذشته در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته است. بخشی از این مبلغ مربوط به پول نفت و بیش از یک میلیارد دلار آن مربوط به سپرده‌های بانک مرکزی نزد یکی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت بوده و اکنون بازگشت آن یک مطالبه عمومی است. سوال مهم این است که به چه دلیل یک جوان کم سابقه توانسته به این میزان به اموال بیت‌المال دسترسی پیداکند.
 
در این جوابیه آمده بود: نباید با سکوت، موضوع برگشت 2.7 میلیارد دلار به خزانه کشور و رو شدن دست های پشت پرده که از مطالبات مقام معظم رهبری و مردم است، دچار فراموشی شود و همچنین هیاهوی بیش از حد رسانه ای که خواسته متخلفین است ممکن است باعث انحراف افکار عمومی و دور شدن از اصل موضوع شود که پرداختن به آن را بیش از این به مصلحت نمی دانیم و فقط به توضیحات اخیر دادستان محترم تهران اشاره می‌کنیم که گفته اند در پرونده بابک زنجانی برخی از وزرا و رییس کل سابق بانک مرکزی برای ادای پاره‌ای توضیحات به دادستانی احضار شده اند.

وقتی که احمدی نژآدی ها پاسخی نداشتند
 با وجود رد و بدل شدن اظهارات و بیانیه‌ها بین دولت یازدهم و رییس بانک مرکزی دولت دهم تنها موضوع پاسخ داده شده مربوط به پرداخت 2.7 میلیارد دلاری است که به بابک زنجانی تعلق گرفته و بهمنی از آن دفاع کرده است. اما در این بین 22 میلیارد دلاری هم وجود دارد که عنوان می شود از طریق صرافان از کشور خارج شده است، ولی نه تنها محمود بهمنی در جوابیه خود از این موضوع سخنی به میان نیاورده بلکه هیچ یک از مسوولان دیگر دولت گذشته هم تاکنون نسبت به آن واکنشی نداشته اند. با این وجود اعلام اخیر قائم مقام بانک مرکزی مبنی بر وجود مستنداتی که خروج 22 میلیارد دلار ارز را از کشور تایید می کند و اعلام رانت 7000 میلیاردی که چندی پیش در مجلس عنوان شد که در نوسانات ارزی در دولت قبل ایجاد شده و سود هنگفتی از فروش ارز محقق شده است، همگی می تواند مهر تاییدی بر خروج این 22 میلیارد دلار از کشور باشد.

البته همچنان اظهارات جهانگیری درباره تخلفات وسیع در دولت گذشته ادامه داشت. او ١١ دی ٩٣ نیز با اشاره به درآمد افسانه‌ای نفت در دولت‌ سابق گفته بود: «کسانی که درآمد نفت را ذخیره نکردند باید مؤاخذه شوند». او همچنین ۱۳ بهمن 93 نیز با تاکيد بر مواضع خود گفت: در دوره گذشته (یعنی دولت احمدی نژاد) بیشترین شعار در تاریخ کشور برای مبارزه با فساد داده شد اما "بیشترین فساد‌ها و بزرگ‌ترین فسادهای قرن" در این دوره اتفاق افتاد.

170 میلیارد دلاری که صفر شد

اما در 7 اردیبهشت سال 94 نیز بار دیگر این جهانگیری بود که با اشاره به ایجاد حساب ذخیره ارزی در برنامه‌ی سوم توسعه در همایش ملی کار گفت: وقتی دولت هشتم این حساب را به دولت نهم تحویل داد حدود 10 تا 12 میلیارد دلار موجودی نقدی حساب ذخیره ارزی بود. اما استفاده بی رویه از این حساب سبب شد مجمع تشخیص مصلحت به این نتیجه برسد که به جای حساب ذخیره ارزی صندوق توسعه ملی زیر نظر روسای قوا شکل بگیرد. اخیرا گزارشی از دستگاه نظارت دیدم که در آن گفته شده بود طبق قوانین برنامه و بودجه سوم و چهارم می‌بایست موجودی حساب ذخیره ارزی در زمان ایجاد صندوق توسعه ملی 170 میلیارد دلار باشد اما زمانی که این صندوق تشکیل شد، هیچ ارزی در آن نبود و در واقع موجودی آن صفر شده بود! جهانگیری تصریح کرد:‌ اگر 170 میلیارد دلار وارد چرخه تولید شده بود و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت و اگر بر اساس سیاست‌ تشکیل صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی باقی می‌ماند؛ آیا ایران به تحریم تهدید می‌شد؟ آیا بودجه کارهای عمرانی با رکود مواجه می‌شد و دیگر کسی می‌توانست بگوید نفت شما را نمی‌خریم تا از این طریق، فشار به کشور وارد کند؟

100 میلیارد دلار معلوم نیست کجاست

همچنین اسحاق جهانگیری 18 خرداد امسال در مراسم آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه های میعانات گازی سیراف درباره نحوه اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در دولت قبل گفت: در سال های قبل واگذاری هايي انجام شد. پولش را هم گرفتند که ما نمی دانیم این پول ها چه شد؟ هیچ کس هم هیچ وقت رسیدگی نخواهد کرد. بیش از صد میلیارد دلار از کارخانه های مهم در بخش های مختلف از جمله مخابرات، فولاد، پالایشگاه، نیروگاه و معادن مس را فروختند و انشاءاله که پولش را در راه پیشرفت کشور هزینه کرده باشند!

دکل های نفتی کجا هستند؟

اما 30 تیرماه نیز معاون اول رییس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: پرونده بابک زنجانی، پرونده ای منحصر به فرد بود که به دلیل سوء مدیریت و بی تدبیری در گذشته ایجاد شد. همچنین در این جلسه وزیر نفت گزارشی از سایر تخلفات در حوزه نفت و شرکت‌های نفتی از جمله تخلفات مرتبط با آنچه در رسانه ها به عنوان ناپدید شدن دکل‌های نفتی مطرح است، ارائه کرد. بيژن زنگنه با بیان اینکه گزارش مفصلی در این زمینه توسط وزارت نفت و با همکاری سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادهای ذی ربط گردآوری شده است، از قوه قضائیه خواست این موضوع را به شکل ویژه مورد رسیدگی و پیگیری قرار دهند.

وقتی متهم شاکی می شود!

اما در مقابل این اظهارات جهانگیری؛ فرار رو به جلو دست اندر کاران دولت های نهم و دهم موجب شد تا آنها به جای پاسخگویی، از حربه «تهدید» استفاده کنند. از جمله آنکه کاظم انبارلویی در روزنامه رسالت از پرونده فساد شش میلیاردی جهانگیری در دوران وزارتش در دولت اصلاحات نوشت. موضوعی که با واکنش دولت مواجه شد. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با رد اين ادعا گفته بود که اگر این موضوع صحت داشت تا کنون دستگاه قضا به این پرونده رسیدگی کرده بود و دیگر امکان قرار گرفتن جهانگیری در پست معاون اولی ممکن نبود.

افزون بر این دو ماه قبل وقتی موضوع صندوق نهاد ریاست جمهوری و تخلفات مربوط به آن مطرح شد، حمیدرضا بقایی که نامش در راس این تخلف مطرح شده بود، اعلام کرد که از جهانگیری شکایت می کند. اما درست یک روز بعد خود او به عنوان «متهم» بازداشت شد و فرصت نکرد تا شکایت خود را مطرح کند.

حالا راهی که بقایی  قصد رفتنش را داشت، احمدی نژاد رفته و علیه جهانیگری اعلام شکایت کرده است. در شرایطی که دو معاون (رحيمي و بقايي) به همراه چهره های نزدیک به دولت قبل همچون بابک زنجانی در زندان هستند؛ رییس دولت های نهم و دهم برای معاون اول رییس جمهور خط و نشان می کشد. اینکه این اقدام احمدی نژاد به دنبال جدی شدن پرونده شکایت از خودش و یا اسفندیار رحیم مشایی به عنوان خط قرمز او صورت می گیرد یا صرفا با اهداف رسانه ای و به راه انداختن موج رسانه ای در آستانه انتخابات مجلس صورت می گیرد؛ هنوز معلوم نیست. هر چه هست با استقبال جهانگیری از طرح قضایی این تخلفات، روزهای پرجالشی در پيش خواهیم داشت.


سخنان صریح وکیل مهدی و فائزه هاشمی

یک وکیل دادگستری می‌گوید: در جریان اختلاس سه هزار میلیاردی خانمی به دفترم آمد و از من خواست تا وکالت پسرش را که به جرم اختلاس زندانی شده بود به عهده بگیرم. به او گفتم اگر پسر شما رشوه گرفته، به او توصیه می‌کنم قبل از صدور کیفرخواست مبلغ اختلاس را برگرداند تا به حبس محکوم نشود.

روزنامه خراسان: یک وکیل دادگستری می‌گوید: در جریان اختلاس سه هزار میلیاردی خانمی به دفترم آمد و از من خواست تا وکالت پسرش را که به جرم اختلاس زندانی شده بود به عهده بگیرم.

به او گفتم اگر پسر شما رشوه گرفته، به او توصیه می‌کنم قبل از صدور کیفرخواست مبلغ اختلاس را برگرداند تا به حبس محکوم نشود. من با این شرط وکالت پسر شما را به عهده می‌گیرم. او گفت من خواهر مشایی هستم. شرط من را پذیرفت و من نیز وکالت پسرش را به عهده گرفتم.

 از فردی که بیش از آن که به عنوان فعال سیاسی شناخته شود به عنوان وکیل چهره های سیاسی و متهمان پرونده های جنجالی شناخته می شود انتظار این مقدار صراحت را نداشتم. منتظر پاسخ های شسته و رفته و مراقبت از ورود به حوزه انتقادهای تند به ویژه درباره مسائل و پرونده‌های مرتبط با کارش بودم اما علیزاده طباطبایی عضو شورای مرکزی کارگزاران و وکیل دادگستری که خیلی‌ها او را با پرونده وکالت مهدی هاشمی بهتر می‌شناسند گاه چنان تند و صریح پاسخ می‌دهد که می‌پرسم «خیلی از همکاران شما در این مدت دستگیر یا بازداشت شده‌اند اما گویا شما به منابع قدرت وصل هستید که تاکنون ...» این استدلال را رد می‌کند و خط قرمزهایی را درباره اصول کاری و حرفه‌ای‌اش برمی‌شمارد.

این صراحت البته در حوزه اظهارنظرهای سیاسی‌اش نیز به وضوح مشاهده می‌شود. معتقد است «به نظرم خیلی از اصلاح‌طلبان دل خوشی از آقای روحانی ندارند چراکه او به دنبال جذب یک جریان سیاسی خاص نیست ...» او حتی معتقد است «شاید از این سخن من اصلاح‌طلبان خوششان نیاید واقعیت این است که اصلاح‌طلبان در واقع وارث جریان چپ اسلامی هستند و تنها جریان معتدل فعال در جریان اصلاح‌طلب، حزب کارگزاران است».

به وضوح می‌پذیرد که اختلافاتی میان شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و مجمع اصلاح‌طلبان وجود دارد اما تاکید می‌کند که «اختلاف نظر وجود دارد، اما اختلاف استراتژی وجود ندارد». علیزاده طباطبایی اما به این سوال که انتشار نظرسنجی کاهش محبوبیت روحانی در نشریه «صدا» متعلق به کارگزاران نوعی واکنش به احتمال نزدیکی روحانی به لاریجانی در انتخابات مجلس آینده بود؟ پاسخ دقیقی نمی‌دهد.

برخلاف خیلی از پیش‌بینی‌ها، معتقد است: «باتوجه به نقش شورای نگهبان در زمینه بررسی صلاحیت‌ها، دیدگاه غالب این است که اکثریت مجلس آینده نه تنها اصلاح‌طلب نیست بلکه معتدل هم نخواهد بود. از این‌رو آقای لاریجانی مناسب‌ترین چهره اصولگرای معتدل برای ریاست مجلس برای جریان حامی آقای روحانی است». در عین حال معتقد است اختلاف‌نظرهایی میان لاریجانی و روحانی وجود دارد و به ماجرای «آب نبات و دُرِّ غلطان» اشاره می‌کند.

گفت‌وگوی ما با علیزاده طباطبایی به موارد دیگری نیز کشیده شد، مثل وضعیت اصولگرایان در انتخابات آینده، وکالت پرونده خواهرزاده مشایی، روند پرونده مهدی هاشمی و وکالت دیگر فرزندان آیت‌الله هاشمی و ... .

سیاست کارگزاران در انتخابات پیش رو چیست؟

کارگزاران بخشی از جریان اصلاح‌طلبان است. با توجه به اینکه هدف ما رسیدن به مجلس معتدلی است، برای رسیدن به این هدف در جلسات شورای مرکزی مطرح شده که به هیچ وجه بحث سهم‌خواهی نباشد، از این رو تأکید شده که در انتخابات چهره‌های معتدل و محبوب معرفی شوند. اصرار بر این نیست که کاندیداها حتما عضو کارگزاران یا حتی عضو جریان اصلاح‌طلب باشند، بلکه چهره‌های معتدل و محبوب شناسایی و از آنها برای حضور در انتخابات دعوت و از آنها حمایت شود، چراکه منافع ملی و کشور غیر از این اقتضا نمی‌کند.

اجرای این سیاست شروع شده است؟

بله این روند شروع شده است.

در جریان اصلاح‌طلبی دو شورای مشورتی به موازات یکدیگر فعال هستند. فعالیت آنها به چه نحوی است و آیا بین این دو شورا هماهنگی وجود دارد یا خیر؟

شاید از این سخن من اصلاح‌طلبان خوششان نیاید ولی واقعیت این است که اصلاح‌طلبان در واقع وارث جریان چپ اسلامی هستند و تنها جریان معتدل فعال در جریان اصلاح‌طلب، حزب کارگزاران است.

یعنی کارگزاران مدعی اعتدال است؟

کارگزاران نیروهای چپ تکنوکرات بودند که در دولت آقای هاشمی هم حضور داشتند. بعد از دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی احزاب زیادی تشکیل شدند؛ احزابی که شاید جمع آن به 10 نفر هم نرسد و برای نشست‌های انتخاباتی‌شان گردهمایی صدنفری هم نتوانند تشکیل بدهند اما به هر حال پروانه فعالیت دارند و حزب محسوب می‌شوند.

در مجمع اصلاح‌طلبان، کارگزاران یک رأی دارد و آن حزبی که تعداد طرفدارانش به یک اتاق هم نمی‌رسد، یک رأی دارد و دموکراسی است. وقتی رأی‌گیری می‌شود؛ آنها بیش از کارگزاران رأی می‌آورند. بزرگترین حزب اصلاح‌طلب، مشارکت بود که با تصمیم دادگاه انقلاب منحل شد. در حال حاضر بزرگترین و مطرح‌ترین حزب اصلاح‌طلب کارگزاران است، از طرف دیگر حزبی است که از چهره‌های شناخته شده تشکیل شده است اما به همان دلیلی که بیان کردم در جلسات اصلاح‌طلبان دیدگاه و نظرات کارگزاران رأی نمی‌آورد چراکه اکثریت عددی مطرح است.

شورای مصلحتی آقای خاتمی یک ستاد شخصی است که متشکل از افراد معتدل، معتقد و وابسته به نظامی تشکیل شده که آقای خاتمی را قبول دارند و آقای خاتمی نیز آنها را قبول دارد. این شورای مشورتی است که در تصمیم‌های کلان سیاسی آقای خاتمی با آن شورا مشورت می‌کند، مثل تصمیم برای کنار رفتن آقای عارف در انتخابات ریاست جمهوری. در حالی که این موضوع در مجمع اصلاح‌طلبان مطرح نشد بلکه در شورای مشورتی اصلاح‌طلبان تصمیم‌گیری شد. این شورا مصوبه ندارد و فقط درباره موضوع‌های موردنظر با شخصیت‌های خارج از این شورا مثل آقای هاشمی یا برخی از مراجع تقلید مشورت می‌شود.

آیا این دو شورا با یکدیگر هماهنگ هستند؟

تقریباً هماهنگ هستند. ممکن است تصمیم‌های تند بگیرند اما عمدتاً تصمیم‌هایی که اجرا می‌شود از سوی عقلای جریان اصلاح‌طلبان اتخاذ می‌شود.

اما در محافل مختلف سخن از اختلاف‌نظر این دو شورا مطرح می‌شود.

اختلاف نظر وجود دارد، اما اختلاف استراتژی وجود ندارد در خیلی از مباحث و مسائل اصلاح‌طلبان کارگزاران را قبول ندارند حتی برخی اصلاح‌طلبان آقای هاشمی را قبول ندارند.

وضعیت جریان حامی دولت در انتخابات آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

جریان حامی دولت، حزب اعتدال و توسعه است که خود را پیروز انتخابات می‌داند در صورتی که حزب اعتدال و توسعه چنین وزنی در جامعه نداشت. اگر آقای روحانی رئیس‌جمهور شد، نه تنها ناشی از حمایت آقای هاشمی و خاتمی بود بلکه حمایت آقای ناطق نوری و برخی شخصیت‌ها و علمای بزرگ را پشت خود داشت. جریان حامی دولت اگر در جمع اصلاح‌طلبان نمی‌گنجد ولی وزن آن در حد احزاب متوسط اصلاح‌طلب است.

در محافل سیاسی و رسانه‌ای مطرح می‌شود که جریان‌های حامی آقایان لاریجانی و روحانی برای انتخابات آینده درصدد ائتلاف هستند و برخی انتشار خبر نظرسنجی افول محبوبیت روحانی در هفته‌نامه «صدا» - رسانه نزدیک به اعضای شورای مرکزی کارگزاران - را در راستای واکنش به این مسأله تعریف می‌کنند. تا چه اندازه با این تحلیل موافق هستید؟

آقای روحانی که اصلاح‌طلب نبود. آقای روحانی یک چهره معتدل سیاسی - امنیتی بود. در حال حاضر در رأس جریانی قرار گرفته است که ادعا می‌شود اکثریت آنها اصلاح‌طلبان هستند و این ادعا صحت دارد، چراکه اصولگرایان در انتخابات به آقای روحانی رأی ندادند. از طرف دیگر آقای روحانی دیدگاه‌هایش با آقای لاریجانی نزدیک است اما یکی نیست؛ شاهد این ادعا این‌که وقتی لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی جانشین آقای روحانی شده بود، گفت: "هیچ آدم عاقلی دُرِّ غلطان نمی‌دهد که آب نبات بگیرد". این نشان از اختلاف دیدگاه این دو است. آقای روحانی و دولتش قطعاً مجلس حامی خود را ترجیح می‌دهند. آقای لاریجانی عضو جریانات سیاسی وابسته به آقای روحانی است. من از جانب آقای روحانی نمی‌توانم نظر بدهم اما قطعاً ترجیح دولت، مجلسی است که کاملاً هماهنگ با دولت باشد.

یعنی به نظر شما این گمانه درست است؟

باتوجه به نقش شورای نگهبان در زمینه بررسی صلاحیت‌ها دیدگاه غالب این است که اکثریت مجلس آینده نه تنها اصلاح‌طلب نیست بلکه معتدل هم نخواهد بود. از این رو آقای لاریجانی مناسب‌ترین چهره اصولگرای معتدل برای ریاست مجلس برای جریان حامی آقای روحانی است، ولی اگر اصلاح‌طلبان و معتدل‌ها اکثریت قاطع را بگیرند قطعاً لاریجانی شانسی برای ریاست مجلس نخواهد داشت؛ در این صورت به سراغ چهره‌ای مثل آقای عارف خواهند رفت.

 به نظرم خیلی از اصلاح‌طلبان دل خوشی از آقای روحانی ندارند چراکه او به دنبال جذب یک جریان سیاسی خاص نیست. آقای روحانی یک موضوع را به عنوان یک اصل پذیرفته و آن را دنبال می‌کند. او به عنوان یک مجتهد سیاسی که مورد اعتماد امام، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی بوده و هم‌اکنون نیز مورد اعتماد ملت قرار گرفته درباره تصمیم‌های خود با بسیاری از افراد مشورت می‌کند اما در نهایت تصمیم نهایی را خودش می‌گیرد.

شما بحث شورای نگهبان را در بررسی صلاحیت‌ها مطرح کردید؛ آیا تدبیری را برای رد صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان در نظر دارید؟

خیلی تلاش شده اما تا زمانی که شخص آقای جنتی در شورای نگهبان حضور دارند، دیدگاه ایشان حاکم است. آقای جنتی با اعتقادات و دیدگاه‌های خاصی سی‌وچند سال است که در شورای نگهبان حضور دارند و نیروها را تک تک می‌شناسند.

یعنی شما معتقدید صلاحیت بسیاری از اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو رد خواهد شد؟

این اتفاق رخ خواهد داد. خیلی‌ها به دنبال محدود کردن شورای نگهبان در این حوزه هستند، اما ...

به نظر شما توافقات هسته‌ای تأثیری در بحث انتخابات خواهد داشت؟

توافق هسته‌ای قدرت دولت را خیلی زیاد می‌کند چراکه به محبوبیت روحانی در میان مردم افزوده خواهد شد.

بنابراین دولت روی توافق هسته‌ای در نتایج انتخابات حساب کرده است؟

بله دولت روی توافق هسته‌ای حساب کرده است.

با توجه به اینکه جبهه پایداری به اصولگرایان نزدیک شده و این خیلی خوشایند جریان حامیان آقایان لاریجانی و قالیباف نیست، ارزیابی شما از وضعیت اصولگرایان در حال حاضر چیست؟

یکی از مشکلاتی که در انتخابات ما وجود دارد این است که در انتخابات به خصوص در شهرستان‌ها انتخابات پرهزینه و پردردسر است و حضور و رقابت در انتخابات واقعاً سخت است. احزاب در جریان سیاسی مهم کشور برای انتخابات پول ندارند ولی ظاهراً گروه‌هایی هستند که پول‌های کلانی را برای انتخابات کنار گذاشته‌اند و در حال حاضر تمام تلاش اصلاح‌طلبان حتی اصولگرایان این است که آن‌چنان نظارتی در انتخابات شود که کسی با پول خرج کردن نتواند وارد انتخابات شود.

آیا در انتخابات آینده کاندیدای مجلس می‌شوید؟

من 64 ساله هستم و فکر می‌کنم در این سن بهترین کار وکالت است.

به گفته خودتان با وجود برعهده داشتن وکالت پرونده‌های مختلف، فقط چند بار بازجویی شده‌اید؛ این در حالی است که برخی از همکاران شما بازداشت یا زندانی شده‌اند؛ آیا انتصاب شما به کانون‌های قدرت مانع از بازداشت شما شده است؟

من یک خط قرمز برای خود دارم آن هم نظام و قوانین نظام جمهوری اسلامی است. حتی اگر برخی قوانین را قبول نداشته یا به برخی از آنها معترض بوده‌ام. بارها رسانه‌های خارجی از من درخواست مصاحبه داشته‌اند یا برای حضور در کنفرانس‌های مختلف حقوق بشری به کشورهای مختلف دعوت شده‌ام اما به دلیل خطوط قرمزی که دارم به آنها پاسخ منفی داده‌ام.

آیا اگر فردی مرتکب اختلاس شده باشد وکالت وی را قبول می‌کنید؟

معتقدم در دفتر وکیل باید بر روی همه باز باشد اما چشمش به جیب کسی نباشد. در جریان اختلاس سه هزار میلیاردی خانمی به دفترم آمد و از من خواست تا وکالت پسرش را که به جرم اختلاس زندانی شده بود به عهده بگیرم. به او گفتم اگر پسر شما رشوه گرفته، به او توصیه می‌کنم قبل از صدور کیفرخواست مبلغ اختلاس را برگرداند تا به حبس محکوم نشود. به او گفتم من با این شرط وکالت پسر شما را به عهده می‌گیرم؛ در غیر این‌صورت خیر؛ حتی اگر میلیون‌ها تومان پول به من بدهید. او در پاسخ گفت شما می‌دانید من کی هستم؟ گفتم خیر.

گفت من خواهر مشایی هستم. او شرط من را پذیرفت و من نیز وکالت پسرش را به عهده گرفتم و از او تا مرحله‌ای دفاع کردم، تا اینکه پس از مدتی به متهم گفتند بدون وکیل بیا به دادگاه تا قضیه را حل کنیم. نخواستند من به عنوان وکیل در پرونده حضور داشته باشم. خیلی تلاش شد که پرونده پسر خواهر مشایی را به مشایی نسبت بدهند، در صورتی که پسر خواهر مشایی کاملاً غیرسیاسی بود. خیلی‌ها وقتی من وکالت پرونده او را به عهده گرفتم خوشحال شدند با این تصور که من به آنها در رسیدن به هدفشان کمک می‌کنم در حالی که این‌جوری نبود چون وظیفه من وکالت بود، نه چیز دیگری.

آیا درخواست ماده 18 در پرونده مهدی هاشمی را ارائه کرده‌اید؟

ما گزارش را تهیه کرده‌ایم اما این به عهده مهدی است که این کار را انجام بدهد یا خیر هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است.

او ترجیح می‌دهد به زندان برود؟

خب، ما پیگیر پرونده هستیم.

حکمش کی اجرا می‌شود؟

نمی‌دانیم. حکم قطعی است و تصمیم با قوه قضاییه است.

نظر شما درباره وضعیت حقوقی نمایندگانی که از رحیمی پول گرفته‌اند چیست؟

آنها که توجیه کرده‌اند و گفتند ما نمی‌دانستیم پول دولت است. اگر آنها می‌دانستند پول متعلق به دولت است، آنها مرتکب ارتشا شده بودند. البته جالب است که دو سال (این) نمایندگان فکر می‌کردند که آقای رحیمی از ارث پدری‌اش به آنها کمک کرده است!

برای آخرین سوال آیا شما وکالت همه فرزندان آقای هاشمی را به عهده دارید؟

محسن و یاسر که پرونده ندارند. من فقط وکالت فاطمه و مهدی را به عهده داشتم.


فرار داعشی‌ها از انبار با لباس زنانه + تصاویر

منابع عراقی از فرار گروهی عناصر داعش با لباس زنانه به سوی منطقه "هیت" در استان انبار خبر دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه العالم؛ پس از دستاوردها و نتایج محقق شده در استان انبار منابع عراقی گروهی از عناصر داعش با لباس زنانه به سوی منطقه هیت فرار کردند.

این عناصر از طریق جزیره بوعساف به سوی بونمر در حال فرار هستند. پس از ضربه‌های مؤثر نیروهای عراقی به داعش و ورود نیروها به دانشگاه انبار، سران این گروه تروریستی کنترل امور را از دست داده‌اند.

اداره مبارزه با تروریسم عراق صبح روز گذشته (یکشنبه) از آزاد سازی دانشگاه انبار خبر داد و تأکید کرد پرچم عراق بر فراز ساختمان این دانشگاه برافراشته شده است.


فرار داعشی‌ها از انبار با لباس زنانه + تصاویر

فرار داعشی‌ها از انبار با لباس زنانه + تصاویر

فرار داعشی‌ها از انبار با لباس زنانه + تصاویر

فرار داعشی‌ها از انبار با لباس زنانه + تصاویر

فرار داعشی‌ها از انبار با لباس زنانه + تصاویر

فرار داعشی‌ها از انبار با لباس زنانه + تصاویر

فرار داعشی‌ها از انبار با لباس زنانه + تصاویر

فرار داعشی‌ها از انبار با لباس زنانه + تصاویر


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار