کد خبر: ۶۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲ 26 July 2015

تصویب نشدن طرح تاسیس باشگاه شهرداری کرج باعث شده است جای خالی این نهاد در لیگ های برتر ورزشی کشور محسوس باشد و توسعه ورزش کلانشهر کرج به وقتی دیگر موکول شود.
خبرگزاری مهر - گروه استانها: با آغاز به کار شوراهای اسلامی در شهرها این امیدواری در شهروندان ایجاد شد که تصمیمات شهرداری ها از فیلتر کارشناسی عبور کند و تصمیم های خلق الساعه و سلیقه ای جای خود را به تصمیم سازی های مبتنی برآینده نگری بدهد.
موضوع ورود شهرداری ها به ورزش حرفه ای و تیمداری در لیگ های کشور نیز سالهاست به عامل کشمکش پارلمان شهری و شهرداری ها تبدیل شده است و در هر شهری این موضوع با استنباط های مختلف طرفین سرانجامی متفاوت پیدا کرده است.
با این حال در اکثر قریب به اتفاق این شهرها، شهرداری ها ولو به شکل محدود این فرصت را یافته اند تا در بعد حرفه ای ورزش حضوری فعال داشته باشند و با تدارک تیم هایی عیار شهرهای خود را در ورزش به رخ سایر شهرستان ها بکشند.
این روزها با نگاهی به لیگ های مختلف کشور نام های متعددی از شهرداری های مختلف را می بینیم که تیمی را روانه مسابقات کرده اند و به نوعی عیار مدیریت شهری خود را به نمایش گذاشته انداما چرا در این میدان شلوغ و پرترافیک تیمداری شهرداری ها در لیگ های کشور، نامی از کلانشهر کرج نیست؟
چرا هیچگاه فرصت عرض اندام ورزشکاران زبده کرجی در قالب تیم های ورزشی شهرداری فراهم نشده است؟ چرا مدیریت شهری کرج از ورود به این بخش ورزش بیم و هراس دارد؟
واقعیت آن است که در این شهر هنوز موضوع ورزش حرفه ای با معیارها و اثرات مثبتش دیده نمی شود و هر اقدامی در این حوزه به موضوعات جناحی و سیاسی گره می خورد.
در دو سال اخیر با شروع به کار شورای شهر سوم و حضور چند عضو دوستدار ورزش امیدواری ها برای حضور حرفه ای شهرداری کرج در ورزش و تشکیل تیم های حرفه ای دو چندان شد اما هر چه جلوتر آمدیم ورزشی ها بیشتر به این نتیجه رسیدند که تحرکی در این حوزه نخواهند دید و نباید دلخوش به تاسیس باشگاهی برای تبلور استعدادهای شهرشان باشند.
۲۱ عضو شورای شهر کرج طی دو سال اخیر هر بار که نام ورزش و ورود به بعد حرفه ای با تاسیس باشگاه شهرداری کرج به میان آمده صرف اعتبار در بحث حرفه ای را برای شهرداری غیر ضروری دانسته اند و از آن دوری کرده اند.

شورای شهر کرج با بی تفاوتی از کنار ورزش عبور نکند
نمایندگان مردم در پارلمان شهری با بیان اینکه اولویت شهرداری توجه به ورزش همگانی و شهروندی است علاقه ای به ورود به تیمداری در رشته های مختلف ندارند و حال آنکه پرداختن به ورزش همگانی و حرفه ای در کنار هم منافاتی ندارد.
اعضای شورای شهر با این استدلال قید بخش مهمی از ورزش یعنی توجه به استعدادیابی و کمک به ارتقای ورزش را زده اند و این در حالی است که توقع اهالی ورزش ورود شهرداری به این موضوع و مشارکت اثرگذارتر در آن است.
ورزش کرج و البرز به واسطه نبود منابع مالی مناسب و عدم رغبت بخش خصوصی اوضاع خوبی ندارد حال توقع و انتظار شهروندان کرجی از اعضای شورای شهر و شهرداری کرج به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور این است که به موضوع ورزش آنهم در بُعد حرفه ای نگاهی جدی تر داشته باشند و بی تفاوت از کنار آن عبور نکنند.
وجود نیروهای متخصص اعم از مدیر، مربی و ورزشکار در این کلانشهر کمک می کند تا هزینه های تیمداری در این منطقه به نحو چشمگیری پایین بیاید و اعضای شورای شهر کرج باید با احساس مسئولیتی بیشتر به این حوزه نیز توجه لازم را داشته باشند.
 عملکرد مدیریت شهری کرج در دو سال اخیر با برگزاری جشنواره محلات، احداث فضاهای ورزشی جدید و بهسازی و تعمیر سالن های موجود شایسته تقدیر است  اما با نگاهی به سایر کلانشهرهای کشور در حوزه ورود موثر به ورزش و کمک به قهرمان پروری مدیریت شهری کرج تحرکی از خود نشان نداده است و در این خصوص نتوانسته به توقع و خواست خیل عظیمی از جامعه ورزش کلانشهر کرج به عنوان بخش پویایی از شهروندان جامه عمل بپوشاند.
در روزهایی که با تصمیم عجیب مسئولان باشگاه سایپا و نقل مکان این باشگاه از البرز فرصت و مجال حضور ورزش استان در سطح کشور تنزل یافته است این توقع و انتظار از شهرداری کرج می رود که در میدان حضوری پررنگ تر داشته باشد و به سالها حضور منفعلانه خود پایان دهد.

تیمداری مدیریت شهری به آینده موکول می شود
در این ارتباط به سراغ رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رفتیم و از وی علت این غیبت را جویا شدیم سعید فیروزگاه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موضوع تاسیس باشگاه شهرداری کرج در سالهای اخیر در دستور کار شورای شهر بوده است و در دوره سوم با جدیت بیشتری دنبال شده است.
وی افزود: اینکه شهرداری در بعد حرفه ای ورزش وارد شود و در چندین رشته در سطح لیگ های کشور تیمداری کند اتفاقی خوب محسوب می شود و مورد تایید تمام اعضای شورای شهر کرج است با این حال ما معتقدیم در این موضوع باید با آرامش و بررسی تمامی جوانب امر جلو برویم.
فیروزگاه ایجاد زیرساخت های لازم را پیش نیاز این حرکت عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم ورود شهرداری کرج به توسعه سرانه های ورزشی برای رسیدن به این مهم در اولویت است لذا پس از بررسی طرح ایجاد باشگاه شهرداری در نهایت تصمیم گرفتیم این موضوع را به بعد موکول کنیم و در دو محور ورزش شهروندی و عمرانی اعتبارات موجود را هزینه کنیم.
عضو شورای شهر کرج اختصاص ۱۲ میلیارد تومان برای احداث یک فضای ورزشی چند منظوره در هر منطقه شهرداری کرج را یک اتفاق بزرگ و مهم و خدمتی ارزشمند از مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: به طور حتم با احداث این فضاها سرانه ورزشی کلانشهر کرج به شکل چشمگیری ارتقا خواهد یافت و پس از آن می توانیم با فرصت کافی به موضوع تاسیس باشگاه و تیمداری در برخی رشته های ورزشی اقدام کنیم.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج با بیان اینکه تمام اعضای شورای شهر در موضوع ایجاد باشگاه نظر مثبت دارند، گفت: دوستان ما معتقدند این مهم نیاز به برخی اقدامات اولیه دارد و به طور حتم ما در آینده ای نزدیک اقدامات موثری در حوزه تیمداری و در برخی رشته های پر مخاطب خواهیم داشت.

تاسیس باشگاه بی حساب و کتاب خرج کردن نیست
اما در این ارتباط به سراغ محمد نوذری متولی یکی از موفق ترین رشته های ورزشی البرز رفتیم و از وی دلایل خودداری شهرداری کرج در موضوع تیمداری را پرسیدیم.
رییس هیئت تکواندو استان البرز گفت: به نظرم در موضوع تاسیس باشگاه شهرداری کرج و حضور مدیریت شهری در عرصه باشگاه داری کمی سوتفاهم ها و تعبیرهای متفاوت بر پیچیدگی موضوع افزود و در نهایت اعضای شورای شهر را ازحرکت به این سمت دور کرد.
وی افزود: در موضوع ایجاد باشگاه شهرداری کرج و تیمداری در چند رشته برخی ها این گونه وانمود کردند که قرار است پول بیت المال میان تیم های ورزشی بدون حساب و کتاب تقسیم شود در حالی که این تصور اشتباه بود و با ایجاد ساز و کار برای یک باشگاه ورزشی اعم از هیئت مدیره و مدیرعامل و مجمع کارها به شکل کاملا قانونی و شفاف اجرا می شود و خبری از پرداخت های بدون ضابطه نخواهد بود.
نوذری با بیان اینکه تشکیل باشگاه شهرداری کرج و تیمداری این ارگان در چندین رشته ورزشی در سطح لیگ های کشور یک ضرورت است، گفت: برای مثال در رشته تکواندو هم اکنون نزدیک به ۵۰۰ ورزشکار در تیم های مختلف لیگی کشور حضور دارند متاسفانه مجبورند به دلیل فقدان تیم های بومی به شهرهای دیگر بروند در حالی که با تاسیس باشگاه شهرداری می توان آنها را با هزینه بسیار کمتر جذب کرد و در مسابقات حضور یافت.
وی پراکندگی قومیتی در کرج را دیگر عامل محقق نشدن تاسیس باشگاه ورزشی دانست و گفت: متاسفانه این موضوع در میان مسئولان ما هم وجود دارد و آنها به سختی با هم بر سر یک موضوع به تفاهم می رسند و این عامل سبب شده به نسبت شهرهای همگون و بزرگ دیگر کشور به مانند تبریز و اصفهان عقب بمانیم و در این بخش ضعیف عمل کنیم.
یوسف کرمی عنواندار مسابقات جهانی و المپیک نیز معتقد است حضور شهرداری کرج در میدان ورزش به شدت احساس می شود باید این مهم با جدیت از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج دنبال شود.

رونق ورزش آبی بر آتش معضلات اجتماعی است
وی گفت: جای تعجب دارد که در سطح کشور شهرداری شهرهای به مراتب کوچکتر از کرج در لیگ های مختلف تیمداری می کنند و شهرداری کلانشهر کرج تحرکی ندارد.
کرمی حضور شهرداری کرج در میدان حرفه ای ورزش را برای این استان یک ضرورت دانست و گفت: استعدادهای زیادی در کرج وجود دارد که نیاز است با سرمایه گذاری نهادهایی چون شهرداری شکوفا شود این شهر آنقدر ورزشکار و مربی خوب دارد که می تواند تامین کننده نیاز تیم های مختلف باشد و با هزینه ای معقول برای شهرداری کرج زمینه مطرح شدن ورزش کرج و استان البرز را فراهم کند.
نفر سوم المپیک سیدنی خواستار جدیت بیشتر شورای شهر  و شهردار به موضوع باشگاه داری شد و گفت: محدودیت های موجود را می دانیم اما در شرایطی که جوانان در معرض تهدیدهای مختلفی هستند رونق ورزش آبی است بر آتش و می تواند در سالم سازی نسل جوان اثر گذار باشد تاسیس باشگاه شهرداری عاملی است برای ایجاد انگیزه در میان جوانان و نوجوانان تا خود را نشان بدهند و برای حضور در میدان های ورزشی بیشتر از همیشه تمرین و ممارست کنند.
در پایان به امید آنکه نگاه شورای شهر کرج به مقوله ورزش نگاهی جامع تر باشد به انتظار اقدام موثر نمایندگان مردم در شورای شهر در حوزه ورزش می نشینیم و امیدواریم در آینده نزدیک با حمایت و مشارکت آنها شاهد حضور رشته های مستعد البرز در لیگ های معتبر کشور باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار