کد خبر: ۶۱۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ 30 May 2018

به گزارش «تابناک‌تهران»؛ از سوی دیگر این حادثه در شبکه های اجتماعی هم ابعاد وسیعی پیدا کرده و اقشار مختلف مردم با واکنش به این حادثه تکان دهنده خواستار برخورد با مسبب آن شدند. لزوم آموزش مسائل جنسی در مدارس و افزایش آگاهی والدین در این زمینه از دیگر واکنش های کاربران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بود. هرچند تاکنون مسئولان بلندپایه آموزش و پرورش به نوعی وقوع این حادثه بی سابقه را تایید کرده اند، اما با این همه هنوز جزئیات زیادی این حادثه بی سابقه منتشر نشده است. چند فیلم کوتاه در شبکه های اجتماعی از اعتراض اولیای دانش آموزان به متهم این پرونده و صحبت های رد و بدل شده بین آن ها و متهم این آزار و اذیت جنسی که در تصاویر دستبند به دست دارد تنها جزئیاتی است که درخصوص ماجرای فاش شده است و بقیه صحبت ها و اظهار نظر های مطرح شده در این خصوص فعلا در حد گمانه زنی و شایعاتی است که که تاکنون از سوی مراجع رسمی تایید نشده است.  

 

تحریک دانش آموزان با فیلم های مستهجن مسئول مدرسه

بعدازظهر دوشنبه بود که خبر روی خروجی یکی از خبرگزاری های داخلی قرار گرفت. چند سطر کوتاه و تکان دهنده بود:«پلیس امنیت تهران درحال رسیدگی به پرونده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان پسر دبیرستانی در غرب تهران است که به دست یکی از مسئولان مدرسه مورد آزار و اذیت جنسی قرارگرفته اند.» ماجرا از این قرار بود که اولیای یکی از دانش آموزان مورد تعرض قرار گرفته  از این حادثه هولناک برداشت و بعد از مدت کوتاهی مشخص شد تعداد زیاد دیگری از محصلان این مدرسه گرفتار آزار و اذیت جنسی یکی از مسئولان این مدرسه شده اند. مسئولی که تاکنون با چند سمت از او در رسانه های مختلف یاد شده است، از معاون آموزشی گرفته تا ناظم و معلم پرورشی. اما به گفته برخی والدین رفتارو اعمال غیر اخلاقی متهم باعث شده تا این دانش آموزان رفتار عصبی و پرخاشگری عجیب و غیرعادی از خودشان بروز دهند و در مراجعه به پرشک و روانکار این بچه ها لب به سخن گشودند و ماجرهای هولناک مدرسه را بازگو کردند. 


 در همین زمینه:

والدین نگران وضعیت مدارس هستند

چگونه کودکان را در برابر آزار و تجاوز جنسی واکسینه کنیم؟


پس از انتشار این خبر چند فیلم کوتاه از اعتراض اولیای این دانش آموزان به کسی که گفته می شود دانش آموزان را مورد ازار اذیت قرار داده است، منتشر شد. مرد جوان حدود 35 ساله درحالی که دستبندی به دستانش بود هرگونه تجاوز به دانش آموزان را منکر شد. او بارها با صدای بلند فریاد می زد که اصلا 30 نفری درکار نبوده، همه ماجرا از بعد از تعطیلات عید اتفاق افتاد. فقط 5نفر از بچه های مدرسه به اتاق من می آمدند. من به هیچ کس تجاوز نکرده ام. آن ها چند فیلم مستهجن در گوشی من نگاه می کردند و هرازگاهی هم با هم شوخی می کردند و من اصلا اتهام اذیت و آزار را قبول ندرام. پزشکی قانونی همه صحبت های من را تایید می کند و مشخص می شود که این ها دروغ می گویند.اما براساس آخرین شنیده های خبرنگار تابناک خانواده های بیش از 30 دانش آموز این دبیرستان غیرانتفاعی از متهم اصلی و سایر مسئولان این مدرسه در بلوار مرزداران شکایت کرده اند.
 

تعلیق مدیر و احتمال تعطیلی همیشگی مدرسه

اما واکنش ها به این حادثه از دوشنبه شب آغاز شد و از صبح سه شنبه شدت گرفت. سید محمد بطحایی وزیر آموزش ‌و پرورش در حکمی حسین بزرگی زاده، مشاور و بازرس ویژه خود را مسئول رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش آموزان مدرسه ای در منطقه ۲ تهران کرد. وزیر آموزش و پرورش ضمن ابلاغ این حکم به بزرگی زاده خواستارسریع پیگیری‌ها، با فوریت و اولویت، تمامی عوامل مرتبط با اتفاق شنیع و به دور از هرگونه مسامحه احتمالی شده است. وزیر در ادامه این نامه با اشاره به غیررسمی بودن متهم این پرونده خواستار مشخص شدن ضوابط در خصوص به کارگیری این فرد در آن مدرسه شده است. رئیس آموزش و پرورش منطقه 2 تهران هم در واکنش به این اتفاق از تشکیل هیات ویژه برای بررسی این حادثه خبرداد و دراین باره گفت:« درپی ادعای مطرح شده مبنی بر تحریک تعدادی از دانش‌آموزان توسط یکی از نیروهای آزاد دبیرستان پسرانه در غرب تهران به عمل غیراخلاقی، پرونده‌ای در مراجع قضایی با شکایت والدین و پیگیری مسئولان منطقه تشکیل شده است.»ناصرکوهستانی همچنین درباره متهم این حادثه و سمت او در مدرسه هم توضیح داد:« این نیروی آزاد شاغل در مدرسه به عنوان معاون انضباطی جذب شده و به دنبال مشخص شدن رفتار عیراخلاقی او با حضور بازرسان، پرونده قضایی تشکیل و از حضور او در مدرسه جلوگیری شد و همچنین حکم مدیر آموزشگاه غیردولتی به حالت تعلیق درآمده است.درضمن مقرر شد با تکمیل پرونده این آموزشگاه در شورای نظارت منطقه، تصمیم‌گیری نهایی برای توقف فعالیت این مدرسه انجام شود.»

 

واکنش ها به آزار و اذیت جنسی دانش آموزان تهرانی

اما واکنش ها به این حادثه بی سابقه همچنان ادامه دارد. نمایندگان مجلس در تذکری کتبی به رئیس آموزش و پرورش خواستار برخورد قاحطه با مسبب یا مسببان این حادثه شده اند. این تذکر کتبی که به امضای 14 نماینده مجلس رسیده بود و در آخرین ساعات کاری مجلس از سوی علی‌اکبر رنجبرزاده دبیر هیات رئیسه مجلس  قرائت شد، خطاب به وزیر آموزش و پرورش و دادگستری آمده است:« در خصوص وقایع خلاف اخلاق و شرع در منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران در یکی از مدارس غیرانتفاعی انتظار برخورد جدی و مجازات متناسب در اسرع وقت و اطلاع به نمایندگان مجلس را داریم.» سیدقاسم جاسمی نماینده کرمانشاه عدم نظارت درست وزیر را باعث این فاجعه ناگوار و غیراخلاقی در یکی از مدارس تهران دانست. در همین حال محمدجواد حق شناس ریس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خواستار شفاف سازی و روشن شدن همه ابعاد این حادثه برای افکار عمومی شد. او با اشاره به اینکه برخی خانواده ها حتی مدرسه را امن تر از خانه می دانند، گفت:« بایدهر چه سریعتر ابعاد این حادثه بطور روشن برای افکار عمومی بیان شود. مسئولان آموزش و پرورش باید اعلام کنند که چه تمهیداتی برای آینده دارند تا چنین اتفاقات تلخی در مدرسه رخ ندهد؟»از سوی دیگر فریده اولاد قبا ضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، کمبود نیرو در آموزش و پرورش دلیل اصلی بروز چنین حوادث برشمرد و دراین باره به ایسنا گفت:« در رابطه با آسیب‌های اجتماعی که در مدارس اتفاق می‌افتد ما با کسری نیرو در آموزش و پرورش مواجه هستیم. با توجه به شاخص‌های محاسبه نیروی مورد نیاز در مدارس، ما با کسری نیرو و مشاور در مدارس مواجه هستیم.» رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم در واکنش به تعرض صورت گرفته به  چند دانش آموز در یکی از مدارس غیر دولتی در منطقه ۲ تهران گفت:« با همه گزینش‌های سیاسی و عقیدتی که در سازمان‌های مختلف همچون آموزش و پرورش برای جذب نیرو انجام می‌شود چطور یک ارزیابی دقیق، علمی و کارشناسی در مورد سلامت روان و جنسی افرادی که نزدیکترین و بیشترین ارتباط را با کودکان دارند، صورت نمی‌گیرد؟.»فخاری با بیان اینکه ارزیابی سلامت روان و جنسی اصلا در دستور کار نیست، گفت:« پیش زمینه چنین اتفاقاتی این است که نظام گزینش سلامت روان و جنسی نداریم و این علاوه بر مابقی چالش‌های اجتماعی است که می‌تواند به این موضوع دامن بزند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار