کد خبر: ۶۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۷ 12 July 2015
  رییس اداره محیط زیست شهرستان کرج گفت: مردم بهترین حافظان محیط زیست هستند.
حمیدرضا لشگری در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز،گفت: هرچند طی سال‌های گذشته برنامه‌های آموزشی زیادی برای روستانشینان برگزار شده تا بتوانند در مواجه با گونه‌های وحشی که به محل سکونت و باغات آنها نزدیک می‌شوند برخورد مناسبی کنند ولی هنوز تا درونی شدن فرهنگ دوستی کامل با حیات وحش فاصله زیادی داریم.
  وی خاطرنشان کرد: علاوه براین، محیط زیست استان همه ساله  با همکاری با دهیاری‌ها و شوراهای روستا اقدام به ارسال بروشور برای آشناسازی روستاییان با نحوه برخورد با گونه‌های حیات وحش می‌کند.
لشگری درادامه به برنامه آموزش چهره به چهره روستاییان نیز اشاره کرد و گفت: این برنامه به زودی در روستاهای شهرستان کرج برگزار می‌شود تا روستانشینان از نزدیک و به طور مستقیم از اطلاعات محیط‌بانان برای مواجهه با گونه‌های حیات وحش استفاده کنند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرج گفت: تا زمانی که منفعت روستانشینان با محیط زیست گره نخورد نمی‌توان انتظار داشت ساکنان روستاها درحفاظت از محیط زیست و عرصه‌های منابع طبیعی موفق عمل کنند.
این مسئول گفت: تجربه نشان داده هرکجا روستاییان و افراد بومی درگیر حفاظت از محیط زیست شوند، روند حفاظتی موفق تر خواهد بود و به طبیعت آسیب کمتری وارد می‌شود.
وی ادامه داد: ازآنجایی که اکثر روستانشینان درآمد کمی دارند و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند آنان گاه ناچار می‌شوند عرصه‌های طبیعی را به فروش برسانند، درختان را قطع کنند و در نهایت به حیات جانوری آسیب برسانند.
وی گفت: باید شرایطی ایجاد شود تا سود روستانشینان با حفظ محیط زیست گره بخورد.
لشگری افزود: انسانها طی هزاران سال با دستکاری در طبیعت تعادل محیط زیست را به هم ریخته‌اند و باعث شده‌اند منابع آبی و غذایی گونه‌های مختلف جانوری کاهش پیدا کند بنابراین اگر بگوییم انسان‌ها خودشان عامل ورود حیوانات به حریم زندگیشان هستند بی‌راه نگفته‌ایم.
وی ادامه داد: هرچند طی سال‌های گذشته اداره کل محیط زیست اقدام به نصب آبشخور و جاگذاری علوفه درمحیطهای حفاظت شده می‌کند ولی این اقدامات کافی نیست و آب و غذای گونه‌های حفاظت شده همچنان هر روز کمتر می‌شود.
لشکری اضافه کرد:اگر انسان‌ها در روند طبیعت دستکاری نکنند لزومی به احداث  چشمه‌های مصنوعی و جاگذاری علوفه و غذا برای گونه‌های حیات وحش نیست.
رییس اداره محیط زیست شهرستان کرج در پایان گفت: فرهنگ دوستی با طبیعت باید در میان اقشار مختلف مردم نهادینه شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار