معاون پیشین استانداری البرز گفت: کرج، شهر انسان محور نیست. بیشترین تلاش شهرداری در سه دهه اخیر کرج، گسترش سازه ها بوده و کرج را به شهری با نماد اجرام هندسی و برج، سازه، تراکم انسانی زیاد با تنش ترافیکی تبدیل کرده است و گویی مردم تنها دارایی شان خودرو و تنها دغدغه شان ترافیک است. آسایش و رفاه مردم در بین پل ها و مال های زیان دهنده به اقتصاد کسب وکارشهری، محبوس شده است.
کد خبر: ۴۹۱۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹ 10 September 2017

به گزارش تابناک : دکتر مهرداد مظفری کارشناس مسایل استراتژیک در ارتباط با آینده شهر کرج گفت: کرج دیگر یک شهر نیست بلکه تبدیل به یک ابر شهر شده است بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵جمعیت کرج ؛ ۲ میلیون ۷۱۲ هزار ؛ در مساحت ۵ هزار و ۱۲۴ ، قرار دارد که تراکمی در واحد سطح ۵۳۰ نفر در کیلومتر مربع را نشان می دهد.

معاون پیشین استانداری البرز در ادامه افزود: این تراکم درواحد سطح بعد از استان تهران رتبه دوم رو دارد و مردم به صورت عمودی زیست می کنند. زندگی به صورت عمودی رفاه، امنیت و بسیاری مسایل را تقسیم می کند. کرج پس از پایتخت یک تراکم انفجاری را دارا می باشد و این تراکم برابر برخی از نقاط خاص فاجعه آمیز در جهان است. کرج به عنوان یک خوابگاه اجباری که دلبستگی ساکنین روز به روز به آن کمتر شده دچار بی توجهی عمومی نسبت به شرایط محیط زیستی، خدمات شهری، حمل و نقل عمومی مردم و … شده است. در شرایط که مردم شهرهای دیگر ، دلتنگی و وابستگی حداقل به شهر و زادگاه خود لااقل در مقیاس قومیت و اقلیم و زبان هستند، بسیاری از کرجی ها دلشان برای شهر خودبه ان نسبت تنگ نمی شود. زیرا سهم از زمین شان کم است و تعلق فرهنگی و احساسی شان نسبت به اقلیم در سطح مناسبی نیست.

دکتر مظفری با توضیح در مورد خاص بودن شرایط کرج و استان البرز به مطالعات میدانی که در سال٩۵ اشاره کرده و اظهار داشت: چندی پیش برای نخستین بار مطالعه ای با نام برند (نشان) مدیریت شهری کرج انجام دادیم ازمردم می پرسیدیم که نخستین واژه ای که در مورد شهر کرج به ذهنتان می آید چیست؟ تصویرتان از شهرکرج چیست ؟ پس از تهیه و تنظیم پرسشنامه ها، و جمع آوری پاسخ های مردم؛ سه واژه، جلوه عجیبی داشت: پل، مال(مرکز تجاری) و سرعت گیر. که عجیب بود در واقع مردم شهر کرج از شهرشان سه نماد در ذهن دارند.

وی در ادامه افزود: کرج، شهرساز محور است مملو از پل شده (عابر پیاده و ماشین رو) این شهر انسان محور نیست. بیشترین تلاش شهرداری در سه دهه اخیر کرج، گسترش سازه ها بوده و کرج را به شهری با نماد اجرام هندسی و برج، سازه، تراکم انسانی زیاد با تنش ترافیکی تبدیل کرده است. و گویی مردم تنها دارایی شان خودرو و تنها دغدغه شان ترافیک است . آسایش و رفاه مردم در بین پل ها و مال های زیان دهنده به اقتصاد کسب وکارشهری، محبوس شده است .

این استاد دانشگاه بیان داشت: چند سالی است که افتخار مدیریت شهری کرج تبدیل شدن شهر به کارگاه عمرانی است. در کارگاه عمرانی مردم آسوده زندگی نمی کنند این نشان دهنده برآورده نشدن نیازهای مردم از گذشته تا حال و برآورده نشدن رضایت مردم است بعد از اجرای پروژه ها نیز توقعات مردم برآورده نمی شود. پل و بزرگراه مشکلات ترافیکی را حل نمیکند ولی کمبود سرانه ورزشی، تفریحی، محیطی زیستی و … بار نارضایتی مردم را چندین برابر می کند.

وی افزود: کرج در۵ سال آینده مهاجرت معکوس پیدا خواهد کرد. مردم به علت اینکه این زیست گاه را امن نمی دانند به مهاجرت معکوس روی می آورند. در حال حاضر نیز مهاجرت فرهنگی معکوس اتفاق افتاده است شهروندان اقوام کرج، در اعیاد و مناسبت ها ملی و مذهبی؛ به زیستگاه و زادگاه خود پناه می برند.

دکتر مظفری  با اشاره به ماحصل تلاش شورای شهر و شهرداری گفت: شهرداری ها نیز به شدت با مشکلات تامین منابع مالی روبه رو هستند. زیرا با ناکارآمدی سازمانی و نهادی مواجه اند که این پدیده در دراز مدت حاصل سیاستگذاری های نامناسب بوده است. شهروندان را به موجوداتی منفعل تبدیل کرده ایم که تنها لابه لای سازه ها در تردد هستند. انتخاب مدیریت شهری و شهردار کرج ازبدنه شهرداری به تدوام پارادیم مدیریت شهری منجرمی شود(ادامه مسیر قبل). می توان از انتخاب شهردار تهران که فردی خارج از بدنه شهرداری است، امیدواری برای غلبه بر سیاست گذاری و اقدامات قبلی در یک پارادیم جدید ممکن شود. در واقع ازشهرداری تهران می توان انتظار تغییر و تحول داشت .با توجه به اینکه تراکم جمعیت رفاه جامعه را می بلعد و سهم بسیار بالایی از آلودگی کرج از نتایج این تراکم بالای جمعیتی است روند رو به رشد مالها (مراکز تجاری)نیز عملا اقتصاد شهر را دچار چالش می کنند و بهم ریختگی کسب و کار ایجاد می کنند و روند افزایش آلودگی کرج را تشدید می کند .شاید بیان این مطلب سخت نباشد شهرداری باید از ابتدای نقطه صفر شروع کند .






منبع : ندای مردم 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار