نخستین همایش حفاظت از تالاب‌ها و اکوسیستم‌های آبی در اصلاندوز پارس‌آباد مغان برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲ 13 June 2015

به گزارش ایرنا، معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در این همایش گفت: از 24 تالاب کشور تالاب سد میل و مغان در استان اردبیل مشمول ثبت جهانی کنواسیون رامسر شده است.

علی قاسم پور به پالایش آنلاین رودخانه ارس در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: پس از پیگیری های مکرر برای پالایش آنلاین رودخانه ارس یک میلیارد ریال از محل بودجه ملی تخصیص یافته که مکان یابی می شود و در مرحله عقد قرارداد است.

او در زمینه کاربرد پالایش آنلاین رودخانه ارس اظهار کرد: این پالایش به صورت فیزیکی و شیمیایی چند مورد را به صورت آنلاین در احتیار محیط زیست قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا ، مهدی احمدی فرماندار پارس آباد هم در این همایش با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در جامعه برای حفاظت از محیط زیست و تالاب ها گفت: برنامه ریزی درست مسوولان ذیربط و آموزش مردم و بهره برداران منطقه ای می تواند نقش موثری در حفاظت از تالاب ها داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به کارکرد و اهمیت تالاب افزود: ذخیره سازی آب ، کاهش تخریب سیل ، مهار فرسایش ، تغذیه سفره های آب های زیر زمینی ، پالایش آب ، تعدیل آب و هوای محلی ، حفظ ذخایر ژنی گیاهی و جانوری ، آبزی پروری ، تولید محصولات کشاورزی ، تامین انرژی و کاربرد گردشگری از کارکردها و اهمیت تالاب هاست.

وی با اعلام این که اساس سیاست سازمان محیط زیست بحث پیشگیری است گفت: تالاب ها شاهکار خلقت هستند اما مورد غفلت واقع شده اند ارزش اکولوژیکی تالاب ها را 10 برابر جنگل و 200 برابر زمین زراعی دانست.

وی همچنین عدم تامین و رعایت حق آبه زیست محیطی ، تغییر کاربری اراضی تالابی ، عدم ملاحظات زیست محیطی ، پروژه های عمرانی ، ورود آلاینده های مختلف ، شکار غیرمجاز ، قاچاق ، خشکسالی های مداوم ، بهره برداری بی رویه از آب تالاب و منابع آب های زیرزمینی در اطراف تالاب را از عوامل تخریب تالاب ها ذکر کرد.

او هدف از برگزاری چنین همایش هایی را اصلاح نگرش مردم و مسوولان در مدیریت و کارکردهای تالاب ها دانست و افزد: هدف دیگر این همایش اعتماد سازی مردم و مسوولان در قبال حفاظت از محیط زیست و تالاب ها ، فهم مشترک و برنامه ریزی برای حفظ محیط زیست و تالاب ها است.

بر اساس کنواسیون رامسر تالاب شامل مناطق مردابی ، آب مانده ، نیزارهای سیاه و باتلاقی ، برکه های مصنوعی و طبیعی که به طور دایم یا موقت یا آب سالم ساکن و روان که ارتفاع آن بیش از شش متر نیست اطلاق می شود.

پارس آباد مغان در شمال استان اردبیل و مجاورت جمهوری آذربایجان واقع است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار