نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با اشاره به هدر رفت آب در بخش کشاورزی گفت: بالغ بر 92 درصد از مصارف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد و باید برنامه ریزی مناسبی برای جلوگیری از هدر رفت آب در این بخش به عمل آید.
کد خبر: ۴۶۲۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ 18 July 2017
به گزارش تابناک : آیت الله سید حسن عاملی وز سه شنبه در نشست مشترک مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با ائمه جمعه استان اردبیل وضعیت منابع آب زیرزمینی دشت اردبیل را بحرانی و اسفناک عنوان کرد و بیان کرد : باید مطالعه دقیقی در خصوص این چالش بعمل آید تا بحران بیشتر از گذشته نمود پیدا نکند.
وی اضافه کرد: آبی که در حال حاضر از چاه های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد مربوط به هزاران سال قبل است و این نسل با استفاده بیش از حد، این منبع خدادادی را با خطر بحران مواجه ساخته است.
او ضمن تقدیر و تشکر از عنایات ویژه مقام معظم رهبری در تخصیص اعتبارات ویژه از صندوق توسعه ملی برای مهار آبهای مرزی استان، اظهار داشت: استان اردبیل از لحاظ تخصیص اعتبارات در این بخش جز استانهای برتر است.
آیت الله عاملی رشد متوازن استان در کلیه مباحث اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را خواستار شد و گفت: باید در بحث اجرای پروژه های مهم آبی کلیه مناطق استان بصورت متوازن از اعتبارات برخوردار باشند تا تمامی مناطق استان از رشد و توسعه مناسب برخوردار باشند.
وی با اشاره به تولید بیش از 400 میلیون متر مکعب آب در جنوب استان، برخورداری مناسب این بخش استان از اعتبارات آبی و خاکی را خواستار شد و تصریح کرد: با تخصیص اعتبارات مناسب می توان از هدر رفتن و خارج شدن آب از جنوب استان برنامه ریزی کرد.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه مردم عنایت ویژه ای به روحانیت دارند و حرف آنها را قبول می کنند، گفت : همه ما بعنوان یک وظیفه دینی و مذهبی تلاش خواهیم کرد تا در خصوص فرهنگ صحیح آب مطالبی را به مردم ارائه نمائیم.
آیت الله عاملی با بیان اینکه ائمه جمعه می تواند در انتقال مباحث مربوط به صرفه جویی آب و انرژی به مردم نقش اساسی داشته باشد، اظهار کرد: با توجه به ارتباط نزدیک، تنگاتنگ و بدون واسطه امامان جمعه با مردم می توان از این فرصت بهترین استفاده را برد تا مردم را به خطر و بحران کمبود آب آشنا ساخت.
وی بحث صرفه جویی را از مباحث اصلی قرآن و ائمه اطهار ذکر کرد و گفت: ذکرچندین باره این بحث در آیات قرآنی وظیفه همه ما را دوچندان می کند تا قدر این موهبت الهی را بیش از گذشته بدانیم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این دیدار با تقدیر از توجه ویژه ائمه جمعه استان به موضوع صرفه جویی آب گفت: بیش از 92 درصد از مصارف آب در بخش کشاورزی اتفاق می افتد و بیشترین بخش هدر رفت آب در این بخش اتفاق می افتد که باید با آینده نگری و برنامه ریزی از این اتلاف جلوگیری بعمل آید.
مهندس اصغر سلیمان زاده با اشاره به مصرف بیش از اندازه آب در دشت ممنوعه اردبیل افزود: در حالی که باید 130 میلیون مترمکعب از آبهای زیرزمینی در این دشت استفاده می شد در سال های گذشته بیش از 632 میلیون متر مکعب اضافه برداشت از این دشت شده و در دشت اردبیل بیلان منفی داریم.
وی با بیان اینکه همه ساله بالغ بر 15 میلیون مترمکعب نیز بر روند برداشت آب از منابع آبهای زیرزمینی در دشت اردبیل افزوده می شود، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل برداشت های بی رویه آب در سفره های زیرزمینی و فشار بیش از حد به این سفره ها، تامین آب از این سفره ها در آینده با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
وی اضافه کرد: وزارت نیرو برای کاهش این معضل، پروژه های 15 گانه تعادل بخشی را تعریف کرده که با عمل به آنها در طول برنامه پنج ساله ششم میزان اضافه برداشت به تدریج کاهش می یابد و در آخر برنامه به صفر خواهد رسید و تا 20 سال بعد از برنامه پنج ساله ششم نیز به تدریح اضافه داشت سالهای گذشته (632 میلیون مترمکعب) کاهش یافته و دشت به حالت تعادل خواهد رسید.
سلیمان زاده با اشاره به کاهش رواناب ها در سالیان اخیر در استان به میزان 30 الی 40 درصد اظهار داشت: در اثر کمبود بارش ها، ورودی سدهای استان کاهش یافته و این عمل خطر بزرگی برای استان می باشد.
وی با اشاره به اینکه از چندین سال قبل تنش ها بر سر آب در مناطق مختلف استان شروع شده تصریح کرد: با نگاهی کارشناسانه به وضعیت منابع آبی استان می توان این تنش ها را به حداقل رساند.
او با بیان اینکه بیش از 50 درصد از جمعیت استان در مرکز استان (شهر اردبیل) زندگی می کنند، افزود: در حال حاضر تصفیه خانه آب اردبیل برای تامین آب این تعداد از جمعیت با حداکثر ظرفیت یعنی 1200 لیتر در ثانیه کار می کند.
وی تصریح کرد: برای تامین منابع آب شرب مرکز استان به انتقال فراحوضه ای نیاز داریم و برای انجام این کار بالغ بر 800 میلیارد تومان اعتبار لازم است.
مهندس سلیمان زاده صرفه جویی روزانه یک لیوان آب در کشور را برابر با ذخیره 17 میلیون لیتر آب ذکر کرد و گفت: با صرفه جویی در منابع آب می توان با خشکسالی ها مبارزه کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه ها، انسداد چاههای غیرمجاز و استفاده از پساب برای بخش صنعت را از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای اردبیل عنوان کرد.
وی با اشاره به تشدید بحران آب و لزوم ارائه راهکارهای منطقی توسط کارشناسان به مردم اظهار داشت: به اعتقاد ما تنها با صرفه جویی 25 درصدی در مصارف آب در بخش های مختلف می توان از این بحران عبور کرد.
در پایان این نشست امام جمعه شهرهای استان سوال های مختلف خود را مطرح کردند و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل به سوالات آنها پاسخ داد.
استان اردبیل در مقایسه با دیگر مناطق کشور هنوز با بحران جدی آب روبرو نشده است و مسئولان امیدوارند که با اقدام های پیشگیرانه و همکاری مردم مشکلات موجود بتدریج رفع گردد.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار