کد خبر: ۴۰۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷ 13 April 2017
هميشه روزهاي آخر ثبت‌نام، داغ و حساس بود؛اما اين دوره، كمي با ادوار گذشته تفاوت دارد. روز گذشته در ستاد انتخابات صحنه‌هايي رقم خورد كه شايد هيچ‌كس فكر آن را نمي‌كرد. اما ثابت كرد كه ديگر جايي براي يكه‌تازي دو جناح وجود ندارد. هستند آن‌هايي كه براي ماندن، ديگر خود را ذيل يك گروه خاص تعريف نمي‌كنند. سركشي مي‌كنند، مي‌تازند و به راه خود مي‌روند. آن‌ها انقلاب و نظام را متعلق به مردم مي‌دانند، مردمي كه مشخص نيست چه تعريفي در ادبيات ديگران دارند. همه از مردم سخن مي‌گويند و سنگ خود به سينه مي‌زنند. از روز اول خبرش آمده بود؛خبر اينكه احمدي نژاد مي آيد. دوست و دشمن منتظر وي بودند، چرا؟نمي‌دانم! ديروز سرانجام آمد. حتي آن‌هايي كه نشست خبري وي را بايكوت كرده بودند به گونه‌اي براي ثبت لحظه ورود وي هياهو به راه انداخته بودند كه خودشان نيز از اين استقبال شگفت‌زده شدند.احمدي‌نژاد است ديگر؛ بايد با بقيه متفاوت باشد. ثبت‌نامش، رياست‌جمهوري‌اش، كشورداري‌اش، بصيرت و مردمداري‌اش همه بايد فرق داشته باشد!
حيرت ثبت‌نام
بقايي را براي ثبت‌نام آورده بود ولي سالن وزارت كشور را كه ديد دلش هوايي شد و به قصد قربت، خود نيز ثبت نام كرد. اين مثلث خطرناك همان‌گونه دست در دست يكديگر در صحن ستاد انتخابات مي‌چرخيدند و شناسنامه رو مي‌كردند.
حميد بقايي ثبت‌نام كرد و همه بدون هيچ تعجبي فقط نظاره گر اين لحظه‌ها بودند كه فردي با آن سابقه در انتخابات ثبت‌نام مي‌كند اما ناگهان در وزارت كشور همهمه‌اي به پا شد و همه با تعجب يكديگر را نگاه مي‌كردند و مي‌گفتند:«احمدي نژاد، احمدي نژاد ثبت نام كرد».
تا چند ثانيه همه مبهوت بودند و تنها از يكديگر سوال مي‌كردند، آيا حقيت دارد؟! آيا آن مرد آمد؟! خوشبختانه يا متاسفانه خبر درست بود. احمدي نژاد خود را كانديداي انتخابات رياست جمهوري دوازدهم كرد.
كانديداشد و نشد مشايي!
بعد از روند ثبت‌نام احمدي نژاد، مشخص نبود كه گپ و گفت مشايي با اعضاي ستاد سبب شد همه تصور كنند او نيز ثبت‌نام كرد! يا اشتباه محاسباتي تيم رسانه‌اي دولت بهار بود كه از ثبت‌نام وي در انتخابات رياست‌جمهوري خبر داد، ولي فرضيه جدي‌تر ديگري نيز بود كه مي‌گفت، مشايي نيز قصد ثبت‌نام داشت و در ميان راه پشيمان و خبر كانديداتوري او تكذيب شد.
نمايش وحدت
دست در دست يكديگر به سالن خبري آمدند. اين بار برخلاف سال 92 كه دست مشايي را بالابرد، دست بقايي را به نشانه حمايت فشرد. از همان ابتدا مي‌دانست كه نماينده‌هاي برخي جريان‌ها او را زير فشار مي‌گذارند كه چرا آمدي؟چرا بي‌بصيرتي‌كردي؟ مگر تو قول نداده بودي؟ مگر قرار نبود نيايي؟! براي همين از ابتداي سخنانش گفت كه آمده‌ام براي حمايت بقايي و بر سر حرف خود هستم؛ حال اين حمايت چگونه تعريف مي شود و حرف احمدي نژاد، كدام حرف او به حساب مي‌آيد، مشخص نيست.
حرص و جوش اقتدارگرايان
اهالي رسانه از او جواب مي‌خواهند و وی مي‌گويد:صبركنيد،عجله نداشته باشيد! طبق روال گذشته از پاسخ گفتن فرار مي‌كند.اما در ميان سخنراني او بود كه رسانه‌هاي برخی جریان های خاص، مانور خبری خود را آغاز می کنند. با انتشار اظهارات او در چند هفته اخير، وي را مورد پرسش قرار می دهند كه چرا دوباره برخلاف منويات مقام معظم رهبري عمل كرده است. اما شاید برخی به اين دليل امروز نگران کاندیداتوری احمدي نژاد هستندکه كانديداهاي آن‌ها طبق معمول، جايي در ميان سبد راي مردم ندارند.
هرچند که شاید بسیاری از همان منتقدان، چندان دل در گروي سنجش بصيرت احمدي نژاد نداشته اند و نگران زمين ماندن بيانات معظم‌له نیستند.بدون شك گذر زمان همواره نشان داده که توصیه‌هاو سخنان رهبر معظم انقلاب برای جامعه و آینده كشور راهگشا بوده است و ایشان همواره با درایت ویژه، توصیه هایی خاص بنا به مقتضای زمان کرده‌اندکه بعدها مشکل گشا بوده است.
 
برهم زدن ميز
شايد بتوان حضور احمدي نژاد را با دوفرضيه، تبيين كرد.يكي اينكه احمدي نژاد آمد تا بازي اقتدارگرايان را خراب كند و نگذارد تا بدنه اجتماعي طرفدار او به سمت برخي روند و راي آن‌ها به صورت سرگردان در سبد عده‌اي ريخته شود كه سعي دارند از خود، احمدي‌نژاد سال 84 را به نمايش بگذارند.
ضمانت رهايي بقايي
فرضيه بعدي اينكه احمدي نژاد پا به عرصه گذاشت تا براي تاييد صلاحيت و ماندن تيم او در رقابت انتخاباتي وجه‌ضماني باشد. او در نشست خبري خود نيز بارها مي‌گفت كه واكنش مناسبي با رد صلاحيت احتمالي حميد‌بقايي نشان خواهد داد و از سويي ديگر روز گذشته نيز بارها در پاسخ به اين سوال كه اگر رد صلاحيت شويد، چه خواهيد كرد، مي‌گفت:صبر كنيد!»
بازي ساده نيست
احمدي نژاد را نبايد تا اين حد ساده گرفت و تصور كرد كه او قدرت خود را به اين راحتي واگذار مي‌كند. او بازي را خوب ياد گرفته است، برگي مي‌‌اندازد و برگي بر مي‌دارد اما بازنده مشخص است كه او نيست، زيرا بادي كه در غبغب انداخته است و معركه‌اي كه مي‌گيرد، مختص يك فرد بازنده نيست.
چند ابهام
حال بايد منتظر ماند و ديد آيا در آينده نيز فردي ديگر از اين طايفه وارد ميدان خواهد شد كه زير بار مسئوليت آن‌ها برود؟ آيا احمدي نژاد ميدان را خالي كرده و به نفع كانديداي مخالف اقتدارگرايان حركت مي‌كند؟آيا احمدي نژاد تا‌ آخر در صحنه مي‌ماند و بازي را به ضرر آن‌هايي كه زماني پشتش را خالي كردند، ادامه مي‌دهد؟
احمدي نژاد خودكشي سياسي كرد!
امير رضا واعظ آشتياني/ فعال اصولگرا
مقام معظم رهبري به شخص احمدي نژاد توصيه كردند كه او در انتخابات حضور نداشته باشند و او در پاسخ به اين فرمايش مقام معظم رهبري و همچنين تنوير افكار عمومي، اين‌گونه به رسانه ها منعكس كرد كه قصد حضور در اين عرصه را ندارد. از سوي ديگر احمدي نژاد در اظهارات رسمي اعلام كرده بود كه قصد حمايت از هيچ كانديدايي را در انتخابات پيش رو ندارد. اما ثبت نام او در انتخابات رياست جمهوري حكايت از اين دارد كه او اعتقادي به گفته هاي خودش و مكاتبه اي كه با مقام معظم رهبري داشته ندارد. اين رفتار ايشان را نمي توان يك رفتار صادقانه مبتني بر سياستمداري روشن دانست. امروز مي توان گفت احمدي ن‍ژاد دست به خودكشي سياسي زد. اما اظهاراتي كه در خصوص پرونده باز برخي از افراد و ثبت نام آن ها در انتخابات بيان مي‌شود، بي محتواست.
زيرا اگر فردي پروند مفتوحي دارد حكايت بر محكوم بودن او نيست، اين موضوع را بايد محكمه اي كه ايشان در آن پرونده دارد اعلام كند و تا زماني كه او محكوم نشده نمي توان عنوان مجرمانه اي را به ايشان منتصب كرد اما احمدي‌نژاد و يا هر كس ديگري كه براي شركت در انتخابات ثبت نام كرده است مي داند كه شوراي نگهبان فصل الخطاب قانون است. يعني شوراي نگهبان از نظر قانوني مي تواند به اين جمع بندي برسد كه چه كساني واجد شرايط براي انتخابات رياست جمهوري هستند يا نيستند. ما بايد اين واقعيت را بپذيريم كه تمام كانديداها از جمله احمدي نژاد بايد از فيلتر شوراي نگهبان عبور و وارد رقابت اصلي انتخابات شوند. بايد به آن ها و گفتمان مورد نظرشان احترام گذاشت. به هر حال احمدي نژاد از بدنه اجتماعي و حمايت برخي اقشار در كشور برخوردار است و از طرفي دولت فعلي نتوانسته در مدت زمان حضورش رضايت جامعه را جلب كند و همين موضوع، بستري براي حضور احمدي نژاد در انتخابات شد. بايد در نظر داشت عملكرد دولت امروز مورد پسند بخشی از جامعه نيست. مردم نسبت به عملكرد دولت، نقدهاي بسيار زيادي دارند همين موضوع موجب شد تا احمدي نژاد براي ورود به انتخابات ترغيب شود و اين موضوع كه احمدي نژاد تمام شده يا سوخته با ادبيات سياسي و مسائلي كه مبتني بر اخلاق است در يك راستا نيست. هر فردي كه قصد ايجاد گفتمان در حوزه اختصاصي خود دارد بايد شان و احترامي براي كارشناسان و متخصصان آن حوزه قائل و از توهين و تهمت و افترا پرهيز شود. اگر برای مثال به احمدي نژاد انتقادي وارد است بايد به سمت اصلاح گفتمان سياسي حركت کرده تا در آينده بتوانيم از يك ادبيات جديد و به دور از توهين استفاده كنيم. احمدي نژاد بنا به دلايلي كه براي خود دارد در عرصه انتخابات حضور پيدا كرده ولي بايد از مطرح كردن ادبياتي كه زمينه ساز شكل گيري گفت و گوهاي نامناسب شود پرهيز كرد. ما بايد اجازه دهيم هر كسي كه علاقه مند است و اين توانايي را در خود مي بيند كه مي تواند به كشور كمك كند بيايد و در صحنه حضور پيدا كند. فيلتر شوراي نگهبان در كشور مر قانون را اجرا مي كند و ما نبايد از حضور افراد در وزارت كشور و ثبت نام آن ها بيم داشته باشيم.مجموعه سياسي كشور بايد تمام پتانسيل خود را براي پرشورتر شدن انتخابات به ميان آورد و فضايي را مهيا كنند كه مردم با قضاوت منصفانه ميان كانديداها، فارغ از شعارهاي كاذب راي دهند.
احمدي نژاد بايد صحنه را خالي مي‌كرد
محمد تقي رهبر/ امام جمعه اصفهان
با نگاه به صحنه انتخابات در وزارت كشور و ديدن افرادي كه اقدام به ثبت نام مي كنند بايد تاسف خورد و ابزار ناراحتي كرد. ما بعد از سي و هشت سال هنوز نتوانستيم يك ساز و كار قانوني براي ثبت نام نامزدها در انتخابات رياست جمهوري ايجاد كنيم. كانديداتوري براي رياست جمهوري بايد تحت يك ضابطه مشخص باشد. همان‌گونه كه رسانه ملي نيز حضور يك جوان هفده ساله يا فردي كه خواب نما شده و مي گفت به من وحي شده را به تصوير كشيد، بايد از اين خلأ قانوني ابراز نگراني كرد. كانديداتوري براي مجلس يك چارچوبي از لحاظ سني، تحصيلي دارد اما در انتخابات رياست جمهوري گويي ما در دروازه را باز كرديم كه اين موضوع موجب تاسف براي ما و تمسخر كارهاي ما توسط دشمنان است كه رسانه ها بايد به آن توجه ويژه اي كنند و عقلاي قم بايد يك تعريف درستي از شرايط كانديدا مثل موضوعات سني، تحصيلي و سوابق ارائه دهند و به صورت قانون در آيد. در قانون اساسي فقط موضوع رجل سياسي براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري آمده كه آن را نيز مي‌توان به شكل هاي مختلف تعبير و تعريف كرد. رسانه و مسئولان بايد با دامن زدن و طرح اين موضوع به دنبال يك راهكار درست باشند. در مورد ثبت نام احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري بايد گفت طبق سابقه گفت و گويي كه او با رهبري داشتند و اعلام كردند كه سرباز ولايت هستند و مي‌دانند كه رهبري نگاه موافقي با حضور او ندارد، انتظار مي‌رفت احمدي‌نژاد پاي كارهاي علمي و پژوهشي خود مي‌ماند و اين صحنه را خالي مي كرد.احمدي نژاد اقدام ناشيگرانه اي كرد و دچار يك اشتباه راهبردي شد. اما حال اين اتفاق افتاده و رسيدگي‌هاي بعدي آن به عهده مراجع قانوني است. شوراي نگهبان در چارچوب قوانين مي تواند رد يا تاييد صلاحيت كند كه در آن قسمت نبايد دخالت كرد. اما معتقديم اين حركت درستي نبود و تبعات منفي در جامعه به همراه خواهد داشت. مطرح شدن برخي از حرف ها از سوي احمدي‌نژاد نظير اينكه رهبري نظرشان بر روي دو قطبي بود و انتخابات آينده سه قطبي خواهد شد، مغالطه و به نوعي به بازي‌گرفتن برخي فرمايش‌ها است. بعد از پنجاه سال فعاليت سياسي در كشور نگران اين موضوع هستم كه پاره اي از اتفاقات نامطلوب بيفتد و نگران هستم با حضور احمدي نژاد در صحنه با تاييد يا رد صلاحيت آن ها چه بازخوردهايي به همراه خواهد داشت. بايد اميدوار بود در مدت باقي مانده احمدي نژاد و تيم همراه او بتوانند تصميم بهتري اخذ كنند و همان طور كه شعار مي دهند به دنبال آرامش كشور هستند در عمل نيز اين را نشان داده و از پست رياست جمهوري منصرف شوند زيرا خدمت به مملكت اين نيست كه انسان بكوشد در يك پست قرار گيرد.
ثبت‌نام ، نتيجه عدم برخورد با احمدی نژاد
محمود صادقي / نماينده مردم تهران
احمدي نژاد يك انسان غير متعارف و غير قابل پيش بيني است و نمي‌توان از او جهت ثبت نام در انتخابات رياست جمهوري گلايه كرد. از طرفي براي برگزاري انتخابات آزاد رقابتي نياز به حضور همه اشخاصي است كه مي توانند بخش هايي از جامعه را نمايندگي كنند و بايد اين افراد مجال حضور در عرصه اين رقابت سياسي را داشته باشند كه اين موضوع مي تواند با توجه به حلقه مفقود احزاب، يك حسن به شمار رود. يكي از مشكلات در عرصه سياست، عدم شكل گيري احزاب در انتخابات است و در تمام دنيا پايه رقابت‌هاي انتخاباتي، احزاب هستند كه اين نقيصه در نظام ما منجر به وجود چنين مشكلاتي شده است.
نبود ساز وكار مشخص در ميان احزاب موجب شده در كشور ما افراد باشعارهاي پوپوليستي صاحب قدرت شوند. هر چند بايد حضور جريان‌هاي مختلف در انتخابات و شكل گيري يك رقابت عادلانه در چارچوب قانون مي‌تواند به داغ‌تر شدن تنور انتخابات و همچنين حضور پرشور مردم در پاي صندوق هاي راي كمك كند كه اين موضوع موجب قدرتمند تر شدن نظام جمهوري اسلامي در سطح منطقه و جهان خواهد شد. بنابر اين از حضور احمدي نژاد جدا از تمامي بحث هايي كه پيش از اين مطرح شده بايد استقبال كرد. هر چند در بحث ورود به جزييات بايد صلاحيت او براي سمت رياست جمهوري مورد بررسي قرار گيرد. بنا بر اطلاعاتي كه به دست رسيده شخص احمدي نژاد و تيم نزديك به او دچار تخلفات سنگيني در حوزه هاي مختلف شدند و بسياري از آن ها مبهم باقي مانده است. اگر مسئولان مربوط به درستي و در زمان مشخص به تخلفات افراد رسيدگي مي كردند، امروز كارنامه افراد به شكل روشن و شفافي مشخص بود و با شفافيت موجود در عملكرد آن ها ديگر قدرت عرض اندام در عرصه سياست را نداشتند. در شرايط فعلي ، ناديده گرفتن توصيه مقام معظم رهبري توسط او موجب به وجود آمدن چالش و تنش هايي خواهد بود اما نبايد فراموش كرد اگر از اين چالش ها گذر كنيم وارد يك عرصه رقابتي مي شويم كه مي تواند جالب باشد. بايد در تاييد صلاحيت ها منتظر نظر شوراي نگهبان بود اما تخلفات و به ويژه بحران هايي كه احمدي نژاد و برخي از نزديكان او در كشور به وجود آوردند جدا از نگاه شوراي نگهبان بايد اين افراد را فاقد صلاحيت در عرصه بالاي مديريتي در كشور مي‌كرد. با فرض اينكه احمدي نژاد مجال حضور در عرصه رقابت را پيدا كند انتخابات پرچالش و سه قطبي پيش رو خواهيم داشت كه از جهاتي، انتخاباتي خوب از نظر تعداد كانديدا و حضور مردم خواهيم داشت ولي ممكن است به تنش هايي نيز در سطح جامعه دامن بزند.
احمدي نژاد رد صلاحيت مي‌شود
عبدا... ناصري/ عضو بنياد باران
محمود احمدي نژاد و نزديكانش از جمله بقايي در فكر راه اندازي يك جريان سومي در كشور بودند. از آنجايي كه احمدي نژاد، زاده تفكرات اصولگرايي است، اصولگرايان بايد تكليف خود را با اين جريان مشخص كنند. اتفاقي كه بايد به فال نيك گرفت اظهارات و واكنش هاي چهره هاي اصولگرا به ثبت نام احمدي نژاد در كشور است. به نظر مي رسد اصولگرايان قصد دارند به دوران پيشا احمدي نژاد برگردند و جريان اصولگرايي خود را حفظ كنند. بسياري از چهره هاي سياسي با سابقه معتقدند كه دو جريان اصلي تاريخي و ريشه دار بايد ميدان دار رقابت در هر انتخاباتي در كشور باشند. فضايي كه توسط اصولگرايان مبني بر تبري جستن از شخص احمدي نژاد صورت گرفته قابل تقدير است. اصولگرايان نبايد در دام خواسته احمدي نژاد كه شكل گيري يك جريان سوم است بيفتند و بايد ميدان دار دوري از احمدي نژاد باشند و هويت گذشته خود را مجدد بازسازي كنند. با توجه به فضايي كه اصولگرايان به وجود آوردند نبايد نگران حضور احمدي نژاد در عرصه رقابت بود و اگر قرار باشد رقابت جدي و دو قطبي در انتخابات شكل بگيرد اين رقابت بايد بين دو جريان ريشه دار اصولگرا و اصلاح‌طلب باشد. با توجه به سوابق و پرونده هاي بازي كه از جانب احمدي نژاد و نزديكانش در مراجع قضايي موجود است به احتمال قوي اين دو نفر رد صلاحيت خواهند شد. پيش‌بيني بنده از رد صلاحيت اين دو نفر اين است كه آقاي بقايي در مرحله هيات اجرايي و شخص احمدي‌نژاد در مرحله هيات نظارت شوراي نگهبان رد صلاحيت خواهد شد.
در مورد نگراني هاي موجود در خصوص رد صلاحيت احمدي ن‍ژاد و صحبت هايي كه در خصوص تحريم انتخابات توسط اين گروه انجام مي‌شود بايد گفت جرياني كه احمدي نژاد و دوستانش قصد راه اندازي آن را دارند در حدي نيستند كه بتوانند بعد از رد صلاحيت دست به اقدامي بزنند. تحريم انتخابات در جامعه ايران موضوعيت ندارد، جامعه راي دهنده در ايران يك جامعه حساس به وضعيت كشور هستند و زمان تحريم و اين‌گونه مسائل گذشته و نبايد از اين بابت نگراني خاصي داشت. اما نكته قابل توجه كه بايد به صورت جدي در حاكميت و مراجع امنيتي مورد بررسي قرار گيرد فضا سازي هاي احتمالي گروه هاي نزديك به احمدي نژاد است. دست آورد مثبت ثبت نام احمدي نژاد حساس كردن جامعه به انتخابات پيش رو بود كه او با اين كارش به بالا رفتن آمار راي روحاني كمك ويژه اي خواهد كرد. احمدي نژاد به نوعي براي گروكشي تاييد صلاحيت بقايي پا به عرصه انتخابات گذاشت.
قانون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار