ساکنان اردبیل و قسمت وسیعی از این استان به خاطر شکل گیری و حاکمیت الگوی بهاری بر منطقه در اکثر روزهای دهه اول خرداد ماه جاری با پدیده رگبار و رعد و برق مواجه خواهند بود.
کد خبر: ۳۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵ 23 May 2015
به گزارش ایرنا ، نقشه های هواشناسی نشانگر استقرار و تقویت ناوه چرخندی قدرتمند روی شمال دریای سیاه و شرق اروپاست که در حرکت شرق سو و بسیار آهسته خود هر از گاهی امواج ناپایدار کم دامنه ای را به سوی شرق شامل مناطقی از شرق ترکیه ، منطقه قفقاز و نوار شمالی کشورمان روانه می کند.

اولین موج این ناوه عصر دیروز (جمعه) اردبیل و بعضی نقاط این استان را زیر تاثیرهای خود قرار داد که تشکیل و گسترش ابرهای توفانزا در آسمان ، وقوع رعد و برق های مهیب و رگبار باران و تگرگ از پیامدهای آن بود.

تعدادی از رعد و برق های عصر دیروز اردبیل به شکل کم سابقه ای بسیار شدید و مخرب بودند به گونه ای که شیشه های تعدادی از واحدهای مسکونی و تجاری براثر شدت لرزش امواج آنها شکسته شدند و برخورد آذرخش به یک واحد تولیدی پلاستیک در شهرک صنعتی شماره یک اردبیل سبب وقوع آتش سوزی در این مجموعه شد.

این رعد و برق ها همچنین جمعی از ساکنان اردبیل و به خصوص کودکان را به هراس انداخت و باعث اقامه نماز آیات ازسوی مردم مومن منطقه شد.

آسمان ابری و گاهی مه آلود ناشی از رخنه این موج ناپایدار طی امروز نیز در منطقه اردبیل ادامه داشته و به خاطر همراهی با زبانه های هوای پرفشار سرد سطح زمین هوا همچنان خنک است که این خنکی تا اواخر هفته جاری ادامه می یابد.

در عصر امروز (شنبه) دوباره تشکیل ابرهای کومولونیمبوس، آسمان اردبیل را تیره کرده و وقوع آشفتگی های جوی به شکل رعد و برق و رگبار باران در ساعات آینده دور از انتظار نیست.

انتظار می رود که در روزهای آینده تا پایان هفته جاری نیز به خصوص در ساعات عصر و پایانی روز رگبارهای موقتی با احتمال رعد و برق در اردبیل و سایر نقاط واقع در قسمت مرکز و جنوب این استان روی دهند.

پیشینیان اردبیل 40 روز از فصل بهار یعنی از 20 اردیبهشت تا پایان خرداد ماه را قیرخ ایکیندی (چهل بعداز ظهر) نامیده اند و بر این باورند در این بازه زمانی در اکثر عصرها رگبار و رعد و برق در منطقه به وقوع می پیوندد.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی از شرایط هوایی و اقلیمی بسیار متغیر برخوردار است که این ویژگی میتواند به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی برای علاقه مندان به طبیعت باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار