سرکنسول روسیه در استان گیلان خواستار تقویت روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران به ویژه استان های شمالی هم مرز با فدراسیون روسیه شد.
کد خبر: ۳۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 23 May 2015

به گزارش ایرنا، ماکسیم بارانف در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی اردبیل با استقبال از گسترش مناسبات تجاری ایران و روسیه گفت: همچنان که روسای جمهوری دو کشور در دیداری در سال گذشته تاکید کردند حجم تجارت موجود مطابق با ظرفیت اقتصادی و ارتباط نزدیک بین دو کشور نیست.

وی افزود: حجم تجارت ایران و روسیه در سال های اخیر کاهش داشت طوری که از چهار میلیارد دلار در سال 2010 به 1.5 میلیارد دلار در سال 2013 رسید و به رغم این که این میزان در سال گذشته به 1.8 میلیارد دلار رسید اما این افزایش چندان چشمگیر نبود.

سرکنسول روسیه در استان گیلان یکی از مشکلات موجود بر سر راه تجارت دو کشور را در زمینه های مالی و بانکی ذکر کرد و گفت: تلاش می کنیم سیستمی برای تبادل مالی و صرافی بین بانک های ایران و روسیه ایجاد کنیم.

او ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات عدم وجود اطلاعات دقیق در مورد استان هایی مانند اردبیل امکانات واردات و صادرات است ، برای نمونه سال گذشته بیشتر واردات سیب زمینی روسیه از کشورهای مصر و پاکستان صورت گرفت در حالی که اردبیل به عنوان یکی از مهم ترین تولیدکنندگان سیب زمینی مسافت کمتری دارد.

بارانف بیان کرد: واردات روسیه در زمینه مواد غذایی از آمریکا و اروپا به شدت کاهش یافته و اردبیل به عنوان یکی از تولیدکنندگان مهم محصولات کشاورزی می تواند سهم خود را در بازار روسیه از جمله در زمینه مواد غذایی ، کشاورزی و پروتئینی افزایش دهد.

او با اشاره به بررسی طرحی برای ایجاد بازار مشترک ایران و روسیه در آستاراخان گفت:

شرکت اردبیل در این بازار مشترک می تواند امکان خوبی برای تماس مستقیم بازرگانان اردبیل و استان های جنوبی روسیه فراهم کند.

سرکنسول روسیه در استان گیلان یکی از ملزومات تجارت بین دو کشور را تسهیل در صدور ویزاهای کاری و تجاری دانست و افزود: هفته گذشته مسوولان اداره کل امور کنسولی وزارت امور خارجه ایران و روسیه پیش نویسی برای تسهیل در صدور ویزای امضا کردند که با اجرایی شدن آن با ارائه معرفی نامه از سوی اتاق های بازرگانی به سفارتخانه صدور ویزا تسهیل و مدت آن افزایش می یابد.

مشاور اقتصادی سرکنسول روسیه در استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به تلاش های اتاق بازرگانی ایران برای ایجاد سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان اظهار کرد: مشکلات برخی از تولیدات داخل موجب شده کالاهای صادراتی در گمرک روسیه گیر کند که باید نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

جلیل جلالی فر افزود: در این زمینه تفاهم نامه ای بین استان های گیلان و آستاراخان نوشته شده تا محصولات در مبدا با مطابق با استانداردهای مورد نیاز موسسات روسی تاییدیه بگیرند تا پس از صادرات به مشکل برنخورند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار