با حضور اساتید دانشگاه؛
سمپوزیوم علمی جنگ چالدران و تاثیر آن در تاریخ، فرهنگ و هنر با حضور کارشناسان حوزه هنری استان و اعضای هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل و جمعی از دانشجویان در اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۳۷۲۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹ 20 May 2015

به گزارش مهر، سرپرست حوزه هنری استان اردبیل در این نشست علمی افزود: حکومت صفوی نقش عمده ای در پایه گذاری گسترده ترین حکومت شیعی در سراسر جهان داشته است.

امیر رجبی با بیان اینکه در تاریخ کشور اردبیل خاستگاه سلسله صفوی ذکر شده است، بررسی زاوایای مختلف صفویان در تاریخ اردبیل را ضروری برشمرد.

وی برگزاری چنین نشستهایی را سبب افزایش شناخت مردم از تاریخ و داشته های خود عنوان کرد و متذکر شد: برگزاری نشست های علمی از این دست در دستور کار حوزه هنری قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این جلسه گفت: دوره صفویه از مهمترین دوران تاریخی ایران محسوب می‌شود، چرا که پس از گذشت ۹۰۰ سال از نابودی حکومت ساسانیان یک حکومت پادشاهی متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی کند بطوریکه مذهب شیعه در این دوره عامل همبستگی ملی ایرانیان بود.

حسینی افزود: شاه اسماعیل صفوی زمانی که به پادشاهی رسید کمتر از ۳۰ سال سن داشت و سرشار از غرور جوانی بود و توانست با کسب فتوحاتی ایرانی یکپارچه، متحد و نوین را به جهانیان بشناساند.

وی بر اهمیت بسیار این جنگ در تاریخ ایران تاکید کرد و بیان داشت: جنگ چالدران نخستین و تنها جنگی بود که شاه اسماعیل در آن شکست خورد و پس از آن دستور داد که سرتاسر قلمرو او را پرچم سیاه بزنند.

سولماز امیر راشد یکی از اساتید حاضر در این نشست علمی نیز این جنگ را از جنبه هنر و صنعت مورد ارزیابی قرار داد و گفت: این جنگ تبعات عظیمی روی صنعت و هنر ایران بر جای گذاشت، چراکه به اجبار پایتخت از تبریز به قزوین منتقل و بسیاری از هنرمندان پراکنده شده و به شهرهای مختلف ایران و حتی برخی به کارگاه های صنعتی دولت عثمانی عزیمت کردند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار