معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: یکی از شاخص‌های بین‌المللی که برای توسعه یک کشور در نظر گرفته می‌شود میزان مرگ‌ومیر مادران باردار است که متأسفانه این میزان برای استان هرمزگان بالاتر از سایر استان‌ها است.
کد خبر: ۳۴۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸ 13 December 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، غلامعلی جاودان در جلسه شورای اداری بندر خمیر عنوان کرد: دولت تدبیر و امید تحولی را به نام طرح تحول نظام سلامت در برنامه‌های خود قرار داده است و بخشی از این تحول، دسترسی مردم به‌نظام خدمت سلامت در مناطق مختلف کشور بوده است که در این زمینه خدمات شایانی در سطح کشور صورت گرفته، گرچه شاید خالی از اشکال نباشد.
 
وی در خصوص برنامه‌ریزی دولت درزمینه‌های بهداشتی ادامه داد: در دین اسلام توصیه مای زیادی به پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی شده است و یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید در زمینه‌های بهداشت این است که هر شهروند یک مراقب سلامت داشته باشد ولی برای رسیدن به این هدف،کار و تلاش زیاد و همت همه افراد لازم است.
 
جاودان اظهار کرد: استان هرمزگان در زمان مای گذشته دچار شیوع بیماری‌های واگیرداری همچون مالاریا بود که از غذاها و آب مای آلوده سرایت می‌نمود ولی خوشبختانه در حال حاضر به دلیل دسترسی به آب آشامیدنی سالم این مشکل مرتفع شده ولی باید در این زمینه مراقبت مای لازم  صورت گیرد.
 
وی شیوع بیماری ایدز در استان هرمزگان را زنگ خطری برای تمامی مردم استان و کشور دانست و افزود: متأسفانه آمار بیماری ایدز در سطح استان دو برابر سطح کشور است و با توجه به شرایط اقلیمی، تردد با کشورهای هم‌جوار حوزه خلیج‌فارس، مهاجرپذیری استان هرمزگان، زنگ خطری برای مردم استان محسوب می‌شود و برای مهار این‌گونه بیماری‌ها باید آن را مدیریت نموده و نبایستی از کنار آن به‌راحتی گذشت.
 
این مقام مسئول همچنین بیماری‌های غیر واگیردار را نیز از بیماری‌های موردتوجه حوزه سلامت دانست و اذعان کرد: از دیگر بیماری‌هایی که در طرح تحول نظام سلامت به آن توجه بیشتری می‌شود بیماری مای قلبی عروقی، فشارخون، سرطان، سوانح و حوادث است که تنها راهکار آن پیشگیری است.
 
وی در ادامه بیان کرد: دیابت شایع‌ترین بیماری در کشور ما است و هزینه سالیانه آن  برای کشور رقمی بالای شانزده هزار میلیارد تومان است که با پیشگیری، مراقبت مای تغذیه‌ای و ورزش مای روزانه می‌توان بر این بیماری فائق آمد.
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین مشکلات اختلالات روانی در کشور را 25 تا 30 درصد ذکر کرد و تأکید کرد: اختلالات روانی به معنای دیوانگی نیست و ممکن است هریک از افراد دچار این اختلالات گردند و طبق آمار 25 تا 30 درصد جمعیت کشور را افراد با مشکلات روانی خفیف تا شدید در برگرفته است بنابراین باید شرایطی فراهم شود تا نشاط و شادابی در جامعه ایجاد گردد.
 
وی مرگ‌ومیر مادران باردار در استان را بالاتر از سایر نقاط کشور دانست و عنوان کرد: یکی از شاخص‌های بین‌المللی که برای توسعه یک کشور در نظر گرفته می‌شود میزان مرگ‌ومیر مادران باردار است که متأسفانه این میزان برای استان هرمزگان بالاتر از سایر استان‌ها است و با توجه به اینکه بیشتر خانم مای باردار در شرایط پرخطر می‌باشند در صورت عدم مراقبت مای لازم جان خود را از دست خواهند داد که برای کاهش این امر، مراجعه به‌موقع به مراکز درمانی و پزشکان متخصص ضروری است.
 
جاودان در پایان صحبت‌های خود همکاری و همراهی همه نهادها و سازمان‌ها را در امر آموزش و پیشگیری را خواستار شد و افزود: وزارت بهداشت و درمان در طرح تحول نظام سلامت، برنامه‌ای به‌عنوان سفیران سلامت پیش‌بینی نموده که در هر خانواده یک سفیر سلامت وجود داشته باشد و  پیام‌ها و آموزش‌های داده‌شده را در خانواده خود اجرا نمایند که در صورت تحقق این امر، علاوه بر کاهش هزینه بهداشتی و درمانی هر خانواده، طول عمر و کیفیت زندگی افراد نیز افزایش خواهد یافت و زمانی این امر در جامعه نهادینه خواهد شد که همه افراد دغدغه این کار را داشته باشند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار