کد خبر: ۳۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳ 12 May 2015


یاشار پورمجید (روزنامه نگار)

نام عسل سبلان برای قرن های متمادی تداعی کننده کیفیت و اطمینان در نزد مصرف کنندگان بوده است، اما چند سالی است معضلی نوظهور بنام ورود برخی افراد غیرپاسخگو به بازار عرضه عسل در جاده ها، اعتبار جهانی عسل سبلان را تهدید می کند.

استان اردبیل با دارا بودن مناطق ییلاقی ، تنوع گونه های گل و گیاه و آب هوای مساعد همواره جزو قطب های اصلی تولید عسل طبیعی در کشور بوده است.

برابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل حدود 118 هزار کندوی عسل در این استان وجود دارد که این استان با تولید سالانه حدود 4 هزار و 600 تن عسل رتبه چهارم کشوری قرار دارد.

اگرچه تولید عسل مرغوب هنوز هم با تلاش شبانه روزی زنبورها و زنبورداران در طبیعت پر گل و گیاه استان ادامه دارد اما ، در برخی فروشگاههای و بویژه در کناره جاده های گردشگری استان، عسل های کم کیفیت به نام عسل سبلان عرضه می شوند که با استفاده بیش از اندازه از شکر و رنگ های غیر مجاز از اطمینان مشتریان به عسل سبلان سوء استفاده می کنند.

آنها حتی به صورت بی ضابطه ای به وزن تخته های کندو افزوده اند تا بجای عسل تخته فروشی کنند.

جالب آنکه عرضه عسل های بی کیفیت در جاده های استان اکثرا توسط افراد غیر بومی انجام می شود و گردشگران ناآشنا به مراکز معتبر خرید ، عمده ترین مشتریان آنها را تشکیل می دهند. در نتیجه با استمرار این روند اعتبار صنعت تولید عسل استان زیر سئوال می رود و بیش از همه تولید کنندگان واقعی عسل ضربه می بینند.

کارشناسان درجه بندی کیفیت عسل های تولید شده را یکی از راهکارهای مقابله با این پدیده عنوان می کنند اما مشکل اینجاست که تاکنون هیچ نهادی خود برای نظارت بر عملکرد فروشندگان عسل در جاده ها مسئول نمی داند.

عسل از جمله مواد مشمول قوانین استاندارد است ، اما این قانون تنها در مورد کارخانه های بسته بندی کننده عسل اعمال می شود و اداره استاندارد را مسئول تعیین کیفیت عسل عرضه شده در جاده ها نمی داند.

همچنین در حالی که فروشندگان عسل در مغازه های درون شهری باید مجوز بهداشتی و پروانه کسب داشته باشند اما حتی همین امکان نظارتی اندک نیز در مورد فروشندگان عسل در جاده ها اعمال نمی شود.

خلاصه آنکه هر وقت جلسه ای در مورد عسل برگزار می شود از اعضای هیئت رئیسه انجمن تولید کنندگان عسل گرفته تا نمایندگانی از ادارات کل راه و شهرسازی، دامپزشکی، استاندارد، سازمان صنعت، معدن و تجارت ، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری اردبیل حضور می یابند اما پس سالها بحث و بررسی هنوز مشخص نشده است که دقیقا مسئول برخورد با عرضه کنندگان عسل تقلبی در جاده ها بر عهده کدام دستگاه است؟

در روزهای گذشته معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری اردبیل از تشکیل کارگروهی برای نظارت بر فعالیت عسل فروشی های جاده ای خبر داد. لذا امید می رود امیدواریم با تمهیدات مسئولان شاهد اعتلای روزافزون کیفیت و اعتبار عسل سبلان در بازار ایران و کشورهای منطقه باشیم.

شایسته است تمهیداتی برای برند سازی و درجه بندی عسل اندیشیده شود تا مصرف کنندگان بتوانند این خوراک مغذی را با برندهای معتبر و از مراکز معتبر تهیه کنند و هموطنان عزیز با اطمینان خاطر کام خود با این سوغاتی مقوی دیار سبلان شیرین کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
سلام.
از نکته سنجی و حساسیت شما در ارتباط با اعتبار عسل سبلان تشکر می کنم.امید است مسئولان امر و مردم همت لازم را در این خصوص داشته باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار