کد خبر: ۳۳۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰ 07 December 2016
امروزه میراث فرهنگی به جا مانده از گذشتگان برای ما به یادگار مانده است و حفظ و تحقیق در مورد آن ها به سوال های بیشمار نسل های آینده پاسخ می دهد.
یکی از تپه هایی که از روزگار کهن اخباری در دل خود جا داده است تپه باستانی هشت هزار ساله قلعه خان است که به گفته مسئولان و متولیان امر به دوران نوسنگی تا اواخر دوره ساسانی و عصر حاضر برمی گردد که در این منطقه زندگی می کرده اند.
حال آن که اثر فرهنگی مهمی در قلب روستای قلعه خان از توابع بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان واقع شده است و با کاوش‌هایی که سال های قبل در آن جا انجام گرفت، حریم‌هایی برای این اثر تاریخی مهم مشخص شد که مردم روستا با وجود احترام گذاشتن به این اثر فرهنگی و باستانی متاسفانه با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند. از آن جایی که این اثر موقعیت مهمی را در بین آثار تاریخی استان و نواحی شرقی کشور دارد به درد و دل ساکنان این روستا گوش دادیم تا مشکلات آن ها را بشنویم.
یکی از اهالی روستا که در اطراف تپه یک سوپر مارکت دارد، می گوید: سال هاست که این اثر به ثبت رسیده و حفاظت های زیادی هم صورت گرفته است.
گودرزی ادامه می دهد: منزل و مغازه ام در حریم این اثر قرار دارند و به دلیل فرسوده بودن منزل و مغازه ام نمی توانم ساختمان جدیدی بنا کنم و تاکنون برای خرید این ملک اداره میراث مدارکم را خواسته ولی هنوز این ملک را از من خریداری نکرده است.
احمدی یکی از اهالی نیز اظهارمی دارد: این اثر در کنار دو امامزاده قرار دارد که به دلیل عدم ساخت و ساز در حریم این تپه باستانی یکی از ساختمان های امامزاده ها تخریب شده است.در همین ارتباط دهیاری روستا هم  می گوید: چندین مشکل به دلیل وجود این اثر مهم در دل روستا وجود دارد که از جمله آن طرح هادی روستاست و قسمت اصلی و داخلی روستا با اثر باستانی تداخل دارد و از آنجایی که کاوش های باستان شناسی این اثر متوقف شده ،این طرح ها هم بلا تکلیف مانده‌اند. جعفر شادمهر می افزاید: سیستم آب شرب روستایی هم از حریم این اثر می گذرد و فرسوده شده و دائما شاهد ترکیدگی لوله های آب شرب هستیم.
وی اضافه می کند: حفاری و نوسازی لوله کشی آب این روستا هم با مشکل مواجه شده است. وی در خصوص ادامه روند کارهای کاوشی این اثر بیان می کند: با توجه به مهم بودن این اثر تاریخی هشت هزار ساله و ثبت این اثر به عنوان یک پایگاه پژوهشی ولی متاسفانه اداره میراث تاکنون هیچ عملیات دیگری برای این اثر انجام نداده است تا اطلاعات بیشتری کسب کنند و این پایگاه پژوهشی راه اندازی شود .
مسئول اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مانه و سملقان در این ارتباط، تصریح می کند: در رابطه با آزاد سازی حریم تپه باستانی قلعه خان با توجه به این که زمین های اطراف این اثر مهم زیاد هستند و آزاد سازی حریم تپه تاریخی قلعه خان اعتبار عظیمی را می طلبد و این اعتبار نیز در توان این نمایندگی نیست، در نتیجه منازل و واحدهای مسکونی حریم درجه یک اولویت بندی شده است و در اولویت اول واحدهای مسکونی و تجاری که در این اولویت پیش بینی شده است به محض تخصیص اعتبار آزاد خواهند شد.رضا ریواده می افزاید: نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان هر ساله مبالغی را برای آزاد سازی حریم آثار تاریخی پیش بینی می کند و در صورت تخصیص اعتبار از طرف دولت آزاد سازی خواهد شد.
وی با بیان این که اخیرا معاونت حفظ و احیای سازمان مرکزی ضوابطی را برای آزاد سازی حریم آثار تاریخی ابلاغ کرده، می گوید: بر اساس اولویت اول تمامی افرادی که در حریم تپه تاریخی قلعه خان ساکن هستند می توانند با همکاری اداره کل نسبت به تعمیر و نگهداری واحدهای مسکونی  خویش اقدام کنند.وی ابراز می کند : اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در وسع خود کمک می کند و خرید و تملک املاک مردم براساس این ضوابط در اولویت های بعدی قرار می گیرد و البته قابل ذکر است که منظور از بازسازی و تعمیرات واحدهای موجود در حریم تپه قلعه خان صرفا تعمیرات است نه احداث مجدد بنا.
وی در باره اجرا نشدن طرح هادی نیز می گوید:  طرح هادی روستای قلعه خان تا حدودی اجرایی شده است و با همکاری و تفاهم نامه بین اداره کل متبوع ، بنیاد مسکن نسبت به سنگ فرش خیابان شمالی تپه تاریخی در مسیر حمام قدیمی روستا اقدام شده و بدیهی است که حداکثر همکاری برای تکمیل طرح هادی و کاستن از مشکلات مردم روستا انجام خواهد شد .
وی در رابطه با آب رسانی و سیستم آب فرسوده روستا در اطراف تپه  می افزاید: تقریبا تمامی واحدهای که در حریم درجه یک تپه تاریخی واقع شده است دارای سیستم لوله کشی آب شرب هستند و شاید واحد مسکونی و یا تجاری اخیرا و بدون  اخذ مجوز اقدام به ساخت و ساز کرده باشد که براساس قانونی تخلف کرده است و نسبت به رفع مشکل اقدام می کنیم .
وی ابراز می کند: بدیهی است سایر واحدهای قدیمی اطراف تپه قلعه خان امتیازات آب،برق، گاز و اشتراک گرفته اند .
وی ادامه می دهد: پایگاه پژوهشی تپه تاریخی قلعه خان در حال حاضر در اداره شهرستان مستقر است و در صورت تخصیص اعتبار و احداث ساختمانی مناسب نسبت به استقرار پایگاه پژوهشی در قلعه خان اقدام خواهد شد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار