با غلبه نگاه فنی بر رویکرد سیاسی
اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت به توافق رسیدند. در این میان، نکتۀ قابل توجه ، افزایش تولید نفت ایران با وجود توافق صورت گرفته است. اوپک پذیرفته است که ایران تولید خود را به 3.9 میلیون بشکه در روز برساند. همچنین کشور های غیر عضو نیز پذیرفته اند که تولید خود را کاهش دهند.
کد خبر: ۳۳۶۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸ 30 November 2016

سازمان کشور های صادر کنندۀ نفت (اوپک)، توافق برای کاهش تولید نفت را قطعی کرد. این امر موجب حیرت شکاکانی گردید، که دست یافتن به این توافق را بسیار دشوار می دانستند و اعتبار گروه را ثابت کرد. براساس این توافق، اولین کاهش تولید نفت در هشت سال گذشته صورت می پذیرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی» به نقل از بلومبرگ، یکی از نمایندگان اوپک روز چهارشنبه در وین گفت که اوپک با کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه نفت در روز، تولید خود را به 32.5 میلیون بشکه در روز می رساند. این نماینده خواسته است که هویتش فاش نشود، چرا که توافق هنوز عمومی نشده است. با درز این خبر، قیمت نفت 7.6 درصد افزایش یافت.

پس از ماه ها مذاکرات سخت، سرانجام سه تولید کنندۀ بزرگ سازمان کشورهایِ صادر کنندۀ نفت، یعنی عربستان سعودی، ایران و عراق، توانستند اختلافاتشان را برای تقسیم سهمشان از به دوش کشیدن بار کاهش تولید حل کنند تا اوپک برای اولین بار پس از 2008 تولید خود را کاهش دهد. قابل ذکر است که عربستان پذیرفته است که ایران، به عنوان موردی خاص، بتواند تولید خود را تا 3.9 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. همچنین، آن طور که گفته شده است، این توافق شامل کاهش حدود 600.000 بشکه نفت در روز توسط کشور های غیر عضو اوپک است.

در ماه ژانویه، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آمریکا برخی از تحریم ها علیه ایران را لغو کردند و در مقابل ایران هم موافقت کرد که برنامه هسته ای خود را محدود سازد. لغو تحریم ها به ایران اجازه داد تا با افزایش تولید نفت خود مجدد سهم خود از بازار نفت را افزایش دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار