کد خبر: ۳۲۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰ 01 November 2016
وسط پارکینگ باباامان جایی که دید زیادی دارد ایستاده است. به خودرویش تکیه داده و چنان با پرستیژ خاصی دودهای سمی قلیان را از دهان و دماغش خارج می کند که گویی مشغول انجام چه کار خاص و  هنرمندانه ای است! مرد و زن، نوجوان و کودک که از کنارش عبور می کنند نگاهی به ژست گرفتنش می اندازند. کودکی هنگام عبور از کنارش مکث می کند و با دقت حرکاتش را نگاه می کند.
البته او تنها نیست، در سمت چپ پارکینگ و روی سکوها نیز حدود 10 دورهمی مجردی تشکیل شده  و با ژست های خاص در هوای مطبوع و دلپذیر پارک دودهای سمی را از ریه هایشان خارج می کنند.
خبرنگار ما برای پیگیری گزارش یک هفته  پیش دوباره راهی بابا امان شد.ساعت 19 جمعه هوای دلپذیر این روز و ترافیک بولوار منتهی به باباامان خبر از حضور گسترده مردم در اصلی ترین پارک شهر می داد. با توجه به تردد بالای خودروها برای ورود، بیش از 20 خودرو به ناچار در مسیر آزاد راه توقف کرده بودند که بستر ساز وقوع تصادف بود اما  هیچ روندی برای پیشگیری از بروز تصادف وجود نداشت. از همان ورودی باباامان می شد فهمید که شهروندان زیادی باباامان را برای گذراندن ساعات یک روز تعطیل خود انتخاب کرده اند. 
هرچند خانواده های زیادی در رستوران و متل های ورودی باباامان دور هم جمع شده بودند اما با پی گیری مسیر خودروهایی که زنجیر وار در حال حرکت بودند می شد فهمید مقصد اغلب خودروها به سمت راست و پارکینگ باباامان است. 
با ورود  به این قسمت حجم جمعیت را می شد تخمین زد و حداقل 2 هزار نفر در این محدوده گرد هم جمع شده بودند تا از هوای دلچسب آن بهره ببرند. البته همچون گذشته افرادی حضور داشتند که هوای پاکیزه پارک را با طعم قلیان های خود مسموم می کردند. هر چند در میان افرادی که دورهمی قلیان می کشیدند دورهمی های خانوادگی نیز مشخص بود اما حضور جوان هایی که با تیپ و قیافه و ژست های خاص مشغول کشیدن قلیان بودند بیشتر توی ذوق می زد.
برخلاف جمعه شب هفته گذشته که بیشتر جوانان مجرد خودنمایی می کردند این هفته حضور خانواده ها بسیار بیشتر بود و هر چه به وسط پارکینگ می رسیدم دورهمی های خانوادگی بیشتر به چشم می آمد اما وقتی روی بلندی سمت راست پارکینگ رفتم اغلب دورهمی ها، جوانان مجردی بودند که در تاریکی آن قسمت مشغول کشیدن قلیان و تفریح درکنار هم  بودند. البته در سکوهای سمت چپ و در میان خانواده ها نیز حدود 10 دور همی مجردی بود که با ولع خاصی قلیان می کشیدند  و دود آن را به هوا می فرستادند.
 هر لحظه بر جمعیت پارک افزوده می شد و ساعت 20 گویی دیگر جای سوزن انداختن هم نبود. هر چند اغلب خانواده ها در محدوده پارکینگ دور هم جمع شده بودند اما با نگاهی به داخل خودروها متوجه شدم که بسیاری از مجردهای علاقه مند به استفاده از پارک ترجیح داده اند که در خودروهای خود بنشینند و نظاره گر اطراف باشند. به خانواده ای نزدیک می شوم و از آن ها در مورد امنیت پارک و همچنین جوانانی که مشغول کشیدن قلیان هستند می پرسم. «حیدری» می گوید: من  به همراه خانواده ام اغلب جمعه شب ها به این پارک می آییم و تاکنون مشکل خاصی برای مان پیش نیامده است ( البته حضور پلیس مطمئنا اطمینان بخش است و امنیت را از نگاه های غریبه بگیرد  و در این شرایط گُل، گلاب می شود). وی ادامه می دهد: هر چند ما مردم خوبی داریم و تاکنون مشکل خاصی به وجود نیامده است اما دورهمی های مجردی در کنار خانواده ها می تواند بستر ساز درگیری باشد. 
وی در مورد دورهمی های جوانان قلیان به دست هم می گوید: در شهر بجنورد برخلاف بسیاری از شهرهای ایران فعالیت قلیان خانه ها ممنوع است و جوانان در پارک ها دور هم جمع می شوند.
 وی ادامه می دهد: کشیدن قلیان در پارک ها برای کودکان بد آموزی  دارد.  
وی تصریح می کند: برخورد قهری با قلیان کشیدن دیگر جوابگو نیست و فرهنگ سازی و اصلاح باور در این خصوص ضروری است.
خانواده «رستمی» نیز در این مورد معتقد است که کمبود تفریح و بیکاری باعث شده است که جوان ها قلیان کشیدن را به یکی از تفریحات اصلی خود تبدیل کنند.  
شهروند دیگری نیز افزایش روز افزون استفاده از قلیان در میان جوانان را معضلی بزرگ و بستر ساز روی آوردن جوانان ما به سمت دیگر مواد مخدر می داند و می گوید: سالانه بودجه های فرهنگی زیادی در شهر و کشور ما هزینه می‌شود اما به دلیل اینکه در راستای تغییر باور های نادرست و اصلاح باور ها هزینه نمی شود انتظارمان برآورده نمی شود.
ساعت 21 دوباره به ورودی باباامان بر می گردم. خودروها همچنان در صف انتظار ورود در محدوده آزاد راه توقف کرده اند و بوی حادثه را می شود از این مکان استشمام کرد./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار