شب گذشته، کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سندی را درباره سوابق مالیاتی سال 1995 دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه وی منتشر کرد. بر اساس این سند که «نیویورک تایمز» نخستین بار به آن دست یافته، وی در آن سال، اعلام 916 میلیون دلار زیان مالی کرده که می توانسته سبب شود به طور قانونی به مدت چندین سال از پرداخت مالیات فرار کند.
کد خبر: ۳۰۵۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳ 02 October 2016
شب گذشته، کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سندی را درباره سوابق مالیاتی سال 1995 دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه وی منتشر کرد. بر اساس این سند که «نیویورک تایمز» نخستین بار به آن دست یافته، وی در آن سال، اعلام 916 میلیون دلار زیان مالی کرده که می توانسته سبب شود به طور قانونی به مدت چندین سال از پرداخت مالیات فرار کند.

به گزارش «تابناک»، این افشاگری، می تواند به شدت برای ترامپ دردسرساز شود؛ زیرا وی تاکنون نیز بر خلاف رویه معمول که بر اساس آن، نامزدهای ریاست جمهوری باید حداکثر 40 روز پیش از برگزاری انتخابات، سوابق مالیاتی خود را منتشر کنند، خودداری کرده بود. این موضوع، در جریان مناظره اخیر وی با کلینتون نیز مورد اشاره و بحث قرار گرفت. 

«سی ان ان» گزارش داده که در واکنش به این افشاگری، کمپین انتخاباتی ترامپ مدعی شد این امر طبیعی است که وی به عنوان یک تاجر، هیچ گاه مبلغی بیش از آنچه قانوناً لازم است را به عنوان مالیات پرداخت نکند. اعضای ستاد ترامپ همچنین مدعی شدند این حقیقت که گزارش مذکور نخست توسط نیویورک تایمز افشا شده، نشان می دهد که این روزنامه و به طور کلی «رسانه های دولتی» طرفدار کلینتون هستند.

گزارش منتشره، برای نخستین بار دربردارنده جزئیاتی درباره امپراتوری مالی ترامپ است؛ زیرا تا پیش از این، چنین چیزی به طور علنی منتشر نشده بود. به این ترتیب و با انتشار این گزارش، ترامپ عملاً از سوی ستاد کلینتون به فرار مالیاتی متهم شده است.

درآمدهای ترامپ: مسئله محوری رقابت انتخاباتی

در جریان مناظره با کلینتون، ترامپ مدعی شد که دلیل خودداری وی از انتشار سوابق مالیاتی اش، این است که این سوابق از نظر قانونی در حال بررسی هستند و وکلای وی توصیه کرده اند تا زمان پایان این تحقیقات، جزئیات مربوطه منتشر نشود. با این حال، عملاً هیچ مانعی وجود ندارد که فردی که تحت تحقیقات مالیاتی قرار دارد، نتواند جزئیات مالیات های خود را – بر اساس روال مرسوم همه انتخابات های ریاست جمهوری – منتشر کند.

هنوز برای قضاوت درباره اینکه افشاگری جدید چه تأثیری می تواند بر سرنوشت انتخاباتی ترامپ داشته باشد، زود است؛ اما حداقل ماجرا این است که این امر سبب می شود موضوع پرداخت های مالیاتی ترامپ همچنان در محور مباحثات عمومی مربوط به انتخابات باقی بماند. 

این در حالی است که ترامپ تا همین دیروز هم هفته سختی را پشت سر گذاشته بود؛ زیرا نظرسنجی های انجام شده از میان مردم و نیز تحلیلگران پس از مناظره اخیر، نشان می دهد که کلینتون پیروز مناظره بوده است. افزون بر این، اظهارت توهین آمیز وی علیه آلیسیا ماچادو، ملکه زیبایی سابق ونزوئلایی تبار، جنجال جدیدی را به وجود آورد که سبب شد ترامپ بار دیگر به ضد زن بودن و نژادپرست بودن متهم شود. 

آیا برای رأی دهندگان مهم است؟

گفتن این موضوع که واکنش رأی دهندگان به موضوع افشاگری اخیر چه خواهد بود نیز هنوز نیازمند زمان است. با این حال، مشخص است که اکثر رأی دهندگان معتقدند نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می بایست سوابق مالیاتی خود را منتشر کنند. به عنوان مثال، در یک نظرسنجی که اخیراً در دانشگاه «مانموث» برگزار شد، 62 درصد پاسخ دهندگان گفتند انتشار سوابق مالیاتی نامزدها، مهم است.

تصمیم ترامپ برای عدم انتشار این اطلاعات، از نظر سیاسی یک موضوع پیچیده به شمار می رود و جنجال های به وجود آمده بر سر این موضوع، نشان دهنده پیچیدگی های به ریاست جمهوری رسیدن فردی مانند ترامپ است که یک امپراتوری تجاری را در اختیار دارد. 

با این حال، باید به این نکته اشاره کرد که موضوع کاهش مالیات ها، همواره یکی از بحث های مورد توجه جمهوری خواهان بوده و مسائل مربوط به بالا بودن مالیات، از جمله محورهای انتقاد آن ها علیه اوباما بوده است. به این ترتیب، بعید نیست که اقدام ترامپ در خودداری از پرداخت مبلغ بالای مالیات – تا آنجا که قانون را نقض نکرده باشد – حتی مورد استقبال بخشی از هواداران جمهوری خواهان قرار بگیرد.

اما به همین نسبت، این احتمال نیز وجود دارد که مسائلی از این دست، سبب بالا گرفتن انتقاد آن دسته از افرادی شود که ترامپ را جزء سرمایه داران بی تفاوت نسبت به اوضاع مردم می دانند. ترامپ تاکنون به شدت تلاش داشته فاصله خود را با این گروه از سرمایه داران حفظ کند، اما گزارش اخیر، اوضاع را بیش از پیش برای وی پیچیده می سازد.

نکته ظریف دیگر که می تواند به ترامپ ضربه بزند، افشای مبلغی است که وی به عنوان ضرر و زیان اعلام کرده است. ترامپ همواره سعی داشته خود را به عنوان یک تاجر و کارآفرین موفق معرفی کند که نقش مهمی در اقتصاد آمریکا بازی کرده است. اکنون، هرگونه تصویر جدیدی که این موضوع را به چالش بکشد، می تواند برای وی دردسر به همراه داشته باشد. 

به هر ترتیب، آنچه مسلم است، انتشار این گزارش افشاگرانه، دردسر جدیدی را به مجموعه دردسرها و جنجال های ترامپ افزوده و وی برای فرار از اثرات منفی این امر، کار ساده ای را در پیش رو نخواهد داشت. شاید در جریان مناظره های بعدی، تأثیر این جریان بر وضعیت انتخاباتی ترامپ بیشتر مشخص شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار