سالیان طولانی است که چوب مفت فروشی بر سر محصولات کشاورزی، باغی و دامی استان می خورد و صدای تولیدکنندگان بخش کشاورزی را در می آورد
کد خبر: ۲۷۶۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲ 13 August 2016
سالیان طولانی است که چوب مفت فروشی بر سر محصولات کشاورزی، باغی و دامی استان می خورد و صدای تولیدکنندگان بخش کشاورزی را در می آورد، با این که استانی کشاورزی محور با تولیدات پاک کشاورزی هستیم، اما همچنان از داشتن صنایع فرآوری مناسب و متناسب با تولید محرومیم و این چنین است که به گفته تولیدکنندگان این بخش سود حاصل از تولیدات از استان خارج و محصولات با کمترین قیمت حراج می شود.
خراسان شمالی با حدود یک میلیون و 200 هزار تن محصولات کشاورزی، باغی و دامی در سال، از بهترین ظرفیت های فرآوری و فروش محصولات برخوردار است، اما تنها بخشی از این میزان به دلیل زیرساخت های اندک و یا نبود امکانات فرآوری می شود و بقیه به شکل خام به فروش می رسد.
یکی از کشاورزان با بیان این که صنایع تبدیلی استان متناسب با تولید محصولات باغی و دامی نیست، می گوید: کشاورزان با صرف هزینه های زیاد، محصولات زراعی، باغی و دامی را به شکل خام می فروشند و حتی موفق به بازگشت سرمایه اولیه و هزینه های تولید نیز نمی شوند.
وی ادامه می دهد: فرآوری محصولات از خواسته های چندین ساله تولید کنندگان است که علاوه بر بازگشت ارزش افزوده، توسعه اقتصاد کشاورزی و ارز آوری را به تناسب افزایش صادرات محصولات کشاورزی به دنبال دارد.
یکی دیگر از کشاورزان با بیان این که بخشی از مازاد تولیدش سالانه دور ریز و از چرخه مصرف خارج می شود، می گوید: کاهش قیمت خرید و تولید مازاد منجر به تلف شدن بخشی از تولیدات باغی می شود در حالی که وجود صنایع تبدیلی از هدر رفتن محصولات جلوگیری می کند.
وی با بیان این که امسال گیلاس خوبی در باغ های استان تولید شد، ادامه می دهد: کاهش قیمت ناگهانی این میوه در میدان های میوه و تره بار و فروشگاه های شهر، بی رغبتی باغ داران را موجب شده است، در حالی که می توانست مازاد تولید با کاهش قیمت، به محصولات مکمل تبدیل شود و سود آن نیز به تولید کنندگان باز گردد.
«باقری» دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی نیز این مشکل را از دردهای چندین ساله تولید در این بخش قلمداد و عنوان می کند: برخی صنایع تبدیلی موجود در استان به واسطه مشکلات اقتصادی و مسائل مالی تعطیل شده و یا به جای استفاده از محصولات طبیعی از اسانس های شیمیایی استفاده می شود.
وی می افزاید: این نکته را نیز نباید از قلم انداخت که برای راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود سرمایه گذار شرط اصلی است و باید منابع مالی خوبی در این رابطه وجود داشته باشد.
افزایش سطح زیر کشت
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به وجود 40 هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات باغی در استان، می گوید: سال گذشته 282 هزار تن انواع محصولات باغی در استان تولید شد.
«شریکیان» با بیان این که بخشی از این تولیدات باید خام و به شکل تازه خوری مصرف شود، ادامه می دهد: برخی از ارقام انگور در استان، قابلیت فرآوری ندارد و در عین حال محصولات مازادی داریم که برای داشتن ارزش افزوده باید فرآوری شود.
وی لازمه ایجاد صنایع تبدیلی در استان را وجود سرمایه گذار در این بخش می داند و عنوان می کند: فرآوری محصولات در توسعه استان نقش دارد و نوآوری در عرضه محصولات کشاورزی استان را موجب می شود.
وی با اشاره به  وجود گیاهان دارویی و گل محمدی در استان، ادامه می دهد: ظرفیت قابل توجهی در این بخش وجود دارد که صنایع تبدیلی آن هم در استان فراهم شده است.
وی می گوید: گل محمدی به شکل اسانس از استان صادر می شود و ارزآوری خوبی دارد و تراز تجاری محصولات کشاورزی را مثبت می کند.
وی معتقد است: بهتر شدن وضعیت فرآوری و راه افتادن صنایع تبدیلی و تکمیلی، افزایش و توسعه سطح زیرکشت محصولات استان را به دنبال دارد.
وی ادامه می دهد: وجود صنایع تبدیلی در فرآوری گل محمدی منجر به افزایش سطح زیر کشت این محصول از 50 هکتار به 100 تا 110 هکتار شده است.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با بیان این که 596 هزار تن از یک میلیون و 200 هزار تن محصولات تولیدی استان فرآوری می شود، می گوید: 460 هزار تن محصولات کشاورزی، 91 هزار تن محصولات دامی و تنها 45 هزار تن محصولات باغی استان در سال فرآوری می شود.«سودمند» اظهارمی دارد:80 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی وظیفه فرآوری این میزان محصولات را بر عهده دارند و بر اساس برنامه سازمان، سالانه 30 تا 50 هزار تن به ظرفیت آن ها افزوده می شود.
وی با بیان این که در سال های گذشته به دنبال افزایش ظرفیت های موجود بوده ایم، عنوان کرد: 10 طرح از مصوبات  سفر مقام معظم رهبری در حال ایجاد است و 10 میلیارد تومان هم پرداخت شده است.
وی به راه اندازی 22 طرح دیگر با پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد و ظرفیت 100 هزار تن هم اشاره می کند.
وی ادامه می دهد: برای نگهداری از محصولات باغی 5 سردخانه با ظرفیت 21 هزار تن احداث شده و 5 سردخانه دیگر در حال احداث است.
وی به این نکته اشاره می کند که برخی از واحدهای فرآوری زیر ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار