تابناک زنجان بررسی کرد;
طرح هدایت تحصیلی یا به عبارت دیگر اجبار بخشنامه ای دانش آموزان به تحصیل در رشته های مد نظر مسئولین آموزش و پرورش بحران جدیدی است که یکی از تبعات آن در کنار ریزش رای های انتخاباتی دولت تدبیر و امید در انتخابات آینده، افزایش فشار روحی و مالی بر خانواده ها و دانش آموزان مستعد و کم درآمد کشور است.
کد خبر: ۲۶۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲ 01 August 2016
مدتی است که در سطح جامعه و بین دانش آموزان شایعاتی در مورد اجباری شدن تحصیل در برخی رشته های خاص آن هم با نظر مدارس و آموزش و پرورش شنیده می شود اما با اظهار نظر رسمی مسئولین آموزش و پرورش و پرده برداری از "طرح هدایت تحصیلی" مشخص شد که در واپسین ماه های عمر دولت تدبیر و امید مسئلین وزارت آموزش و پرورش در صدد ایجاد بحرانی در سیستم آموزشی کشور هستند.

بر اساس این طرح دانش آموزان نه بر مبنای سلایق و علاقمندی ها خود و بلکه با سلیقه مسئولین آموزش و پرورش مجبور به انتخاب رشته تحصیلی در مقطع متوسطه می شوند تا بدین صورت نظام آموزشی کشور با بحران های جدیدی روبرو گردد.

مسئولین آموزش و پرورش اعلام نموده اند که: "از ۱۹ تیرماه هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس سراسر کشور آغاز شده است. در آیین نامه جدید، هدایت تحصیلی از پایه دهم به پایه نهم منتقل شد؛ در حالی که قبلا فقط پایه دهم ملاک عمل بود، اما در دوره جدید نمرات پایه هفتم، هشتم و نهم، همچنین آزمون های استعداد و رغبت و بررسی های مشاوره ای ملاک عمل است که در مجموع ۱۰۰ امتیاز را در برمی‌گیرد."

همچنین یکی دیگر از مسئولین این وزراتخانه نیز در مورد طرح هدایت تحصیلی اظهار داشته : "براساس سند تحول بنیادین و همچنین برنامه پنجم و ششم توسعه، درصد توزیع دانش آموزان در رشته ها باید به ۴۲ درصد فنی و حرفه ای و کاردانش و در  شاخه های نظری به ۴۸ درصد برسد. از سوی دیگر نیز آیین نامه هدایت تحصیلی هم مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و ما باید آن را اجرا کنیم."

با توجه به این اظهار نظرها می توان از هم اکنون پیشبینی نمود که آینده بازار کار کشور با این سیاست روزهای تلخ تری را به خود خواهد دید زیرا ظرفیت رشته های تحصیلی نه تنها بر اساس علایق تکمیل نخواهند شد بلکه افراد بدلیل نداشتن علاقه و مهارت کافی از ورود موفق به بازار کار نیز باز خواهند ماند.

متاسفانه قابل پیشبینی است که اجرای اجباری "طرح هدایت تحصیلی" به نوعی کوبیدن آخرین میخ ها بر تابوت نظام آموزشی کشور است و طبعا در آخرین ماههای فعالیت دولت تدبیر و امید ایت سیاست بخشنامه ای آینده نظام آموزشی کشور و هزاران دانش آموز وابسته به آن را با بحران های جدی روبرو می نمایند.

البته آنگونه که از گفته های مسئولین آموزش و پرورش بر می آید این سیاست در راستای تشویق خانواده به استفاده از ظرفیت های آموزشی مدارس غیر دولتی که طبعا در سیاسه فشارهای سنگین اقتصادی بر خانواده این اجبار هزینه های بالایی را بر جریان تدبیر و امید آنهم در انتخابات سال آینده تحمیا خواهد نمود.

حال باید دید که دولت تا چه مرحله ای آماده پرداخت هزینه انتخاباتی برای سیاست های عجولانه یاران خود در نهادهایی مانند آموزش و پرورش را دارد.

دیدگاههای خود را جهت انتشار با تابناک زنجان در میان بگذارید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار