برگزاری جلسه‌ بررسی گرد و غبار سیستان و وضعیت تالاب هامون
محیط زیست حال پس از اینکه سه سال است از عمر دولت جدید می گذرد اعلام کرد که منشاء ریزگردها خارجی می باشد و برای این یافته خود بزودی راههای برون رفت تدوین خواهد نمود و از آنسو نیز سازمان جنگل ها و مراتع کشور نیز اعلام کرد که برای مقابله با ریزگردهای سیستان هیچگونه برنامه جامعی وجود ندارد. موضوع نگران کننده دیگری که دراین نشست بدان اشاره شد بی تاثیر بودن ماسک های فعلی برای درامان ماندن از شر طوفان های شن بود که از سوی یکی از مسئولین محیط زیست اعلام شد.
کد خبر: ۲۶۵۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴ 24 July 2016
تابناک سیستان و بلوچستان : جلسه‌ بررسی گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان و وضعیت تالاب هامون ، شب گذشته در محل سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر کیخا نماینده سیستان ، مهندس هاشمی استاندار ، مسئولین سازمان جنگل ها و مراتع کشور و جمعی از مسئولان دستگاه های مرتبط برگزار شد.


اگر چه نفس برگزاری این نشست بسیار خوب و جای تقدیر دارد اما مساله زمانی تاسف بار می شود که نکاتی دراین جلسه بیان شد که جای نگرانی و تامل دارد , محیط زیست حال پس از اینکه سه سال است از عمر دولت جدید می گذرد تازه اعلام کرد که منشاء ریزگردها خارجی می باشد و برای این یافته خود بزودی راههای برون رفت تدوین خواهد نمود و از آنسو نیز سازمان جنگل ها و مراتع کشور نیز اعلام کرد که برای مقابله با ریزگردهای سیستان هیچگونه برنامه جامعی وجود ندارد.
موضوع نگران کننده دیگری که دراین نشست بدان اشاره شد بی تاثیر بودن ماسک های فعلی برای درامان ماندن از شر طوفان های شن بود که از سوی یکی از مسئولین محیط زیست اعلام شد ماسک های که درحال حاضر توزیع آن در بین مردم به یکی از افتخارات مسئولین امر مبدل شده است و در تشریح عملکردهای خود همواره از آن بعنوان سندی افتخار یاد می کنند..

بنا براین گزارش و بنقل از روابط عمومی سازمان محیط زیست ، معصومه ابتکار در ابتداین جلسه گفت : این جلسه در راستای اجرای مصوبه دولت برای ستاد مقابله با گرد و غبار، همچنین به درخواست استاندار سیستان و بلوچستان از معاون اول رئیس جمهور و تکلیف معاون اول برای میزبانی سازمان از دستگاه های مرتبط تشکیل شده است


.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه رنج مردم سیستان و بلوچستان و آسیبی که در اثر طوفان های شن و گرد و غبار متحمل می شوند، موضوعی نیست که مورد بی توجهی دولت قرار گرفته باشد، افزود: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود با نگاه جدی برنامه‌ ای و سیاست‌گذاری‌، اقدامات خوبی در سطح استان برای مقابله وکاهش گرد و غبار داشته است اما هنوز گام های زیادی باقی مانده که باید برداشته شود.
به گفته وی، توسعه کشاورزی در 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از طریق اصلاح الگوی کشت و آبیاری، رفع موانع ورود آب به هامون و اجرای طرح های حفاظت و احیاء آن، انجام مطالعات گرد و غبار و شناسایی منشاء ها، تکمیل مطالعات مدیریت زیست بومی تالاب هامون، رایزنی های دیپلماتیک، ثبت هامون در فهرست ذخیرگاه های زیست کره جهانی یونسکو و جلب نگاه و همکاری جهانی برای حفاظت از این تالاب از جمله اقدامات دولت برای رفع چالش های زیست محیطی استان سیستان و بلوچستان است.
ابتکار با اعلام اینکه طرح جامع اقدام برای مقابله با گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان نیز به زودی نهایی خواهد شد، اظهار کرد: به رغم این اقدامات، به دلیل وسعت شدت و ابعاد وقوع پدیده، سال ها است که مردم متاثر از گرد و غبار و طوفان های شن در رنج قرار دارند.
معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به چالش های اعتباری دولت داشت و افزود: با تمام محدودیت ها، اقدامات خوبی از جمله اقدامات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در بخش منابع طبیعی صورت پذیرفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری اهمیت و ضرورت هماهنگی بین بخشی در دستگاه های مرتبط از جمله وزارتخانه های نیرو، امور خارجه، کشور( سازمان مدیریت بحران) و ادارت استانی، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد، تشکیل کارگروه مشترک ایران و افغانستان برای احیاء تالاب بین المللی هامون به عنوان میراث مشترک طبیعی است که در دیدارم با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در دیدار پیشنهاد کرده و مورد پذیریش وی قرار گرفته بود


شرایط بحرانی سیستان را حتی  15 دقیقه هم نمی شود تحمل کرد
علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان دیگر سخنران این جلسه بود وی با اشاره به مشکلات این روزهای مردم سیستان گفت : دیگر چیزی برای اختفا باقی نمانده و مساله برای همه روشن است ، شرایط آنجا اصلا طبیعی نیست ممکن است ماسک راه نفس را کمی بهتر کند اما چشم و گوش را چه می کنید؟ خود من آن شرایط را ۱۵ دقیقه نمی توانم تحمل کنم هیچ اشکالی ندارد که خدمات دهی به برخی استان ها را تعطیل کنیم و یک جا که شرایط بحرانی است، رفع بحران کنیم. سیستان اولین مرکز سل و دومین آن استان گلستان می باشد که آنهم به دلیل مهاجرینی است که از سیستان به آنجا نقل مکان کرده اند . . .

وی در بخشی از سخنانش با اشاره به انتشار خبری مبنی بر دفن شدن 400 روستا در سیستان گفت: چه کسی گفته ۴۰۰ روستا دفن شده است؟ شما یک روستا که دفن شده باشد به من نشان دهید باید حرف مردم را با دیده تکریم و احترام بشنویم و تدبیر کنیم. البته من هیچ وقت آزاری را که مردم از این طریق متحمل می شوند نمی پذیرم اما زیر بار بزرگنمایی هم نخواهم رفت.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه گلایه ای نیز از تخصیص اعتبارات کرد و گفت : اصلا قابل قبول نیست که سهم ماده ۱۰ و ۱۲ [مدیریت بحران] و ۱۸۰ ما در استان صفر باشد. اقتضای رفتار سیستمی این است که اولویت ها شناخته شود نه اینکه من پشت در ستاد مدیریت بحران به دنبال اعتبار باشم
.

اعتراض شدید نماینده سیستان به مشکلات سیستان اظهارات درخصوص یافتن منشاء ریزگردها
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان مساله یافتن منشا ریزگردها موضوعی بود که دکتر کیخا نماینده زابل نیز به آن معترض شد و مدت سه سال برای یافتن منشاء ریزگردها را بسیار زیاد دانست و گفت : مطرح شد که بعد از سه سال کار منشاء یابی کانون های گرد و غبار مشخص شد، اما به نظر می رسد سه سال برای این کار زمان زیادی است چون مردم بسیار در تنگا هستند.

وی در ادامه خواستار تفکیک وظایف دستگاههای دولتی درخصوص مقابله با ریزگردها شد و گفت : زمانی که توفان های شن در سیستان آغاز می شود گرد و خاک تا حلق و میان دندان های مردم نفوذ می کند و قطعا تحمل این شرایط در طولانی مدت و به طور مدوام غیرممکن خواهد بود


وی به وزش باد به ویژه بادهای 120 روزه در سیستان اشاره کرد و گفت: وزش باد هم فرصت و هم تهدید است که برای هیچ کدام برنامه ریزی نشده تا از فرصت آن استفاده شود؛ تهدید آن نیز زندگی مردم را فلج کرده است و برای آن هم برنامه ریزی نشده است

کیخا افزود: از دولت درخواست می کنم تا وظایف سازمان ها و دستگاه ها را تفکیک کند، یعنی وظیفه سازمان محیط زیست، جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، وزارت نیرو، امور خارجه و هر دستگاهی راکه در این زمینه دخیل است، مشخص کند


وی گفت: یکی از مشکلات ما این است که دستگاه ها و در بسیاری موارد مردم از وظیفه یک دستگاه آگاهی ندارند، به عنوان مثال درختکاری، مالچ پاشی یا تثبیت شن های روان وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست در حالی که در برخی موارد از این سازمان انتظار انجام این کارها می رود.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خواهش می کنم سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه خود و کمبودهای زیست محیطی را فریاد بزند تا به گوش همگان برسد.


سیستان دارای 300 روز گردو خاکی !!
مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار کشور نیز که دراین جلسه حضور داشت , منشاء ریزگردهای سیستان را خارجی و در شهر هرات افغانستان عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که در 45 روز آینده برنامه عمل برای رفع این معضل آماده شود .


به گزارش تابناک وی افزود: در گزارشی که روزهای گرد و غباری ۲۰ سال اخیر را بررسی کرده است باز هم زابل به عنوان یک نقطه داغ با حدود ۳۰۰ روز گرد و غباری مطرح بوده است البته هنوز تعریف روز گرد و غباری خیلی مشخصی نداریم اما ما فعلا روزهایی که شاخص ذرات ۱۰ میکرون بالاتر از ۱۵۰ باشد را روز گرد و غباری در نظر گرفته ایم.

وی در ادامه اشاره ای به اقدامات صورت گرفته دراین خصوص داشت و گفت : اکنون در شرایطی که کار به هشدار می رسد دستمان خالی است تلاش کردیم در این فاصله دو کار را انجام دهیم یکی، نصب فیلتر روی کولرها بود که مردم اعلام کردند هوا را تلطیف کرده است و دوم اینکه با کمک دانشگاه ماسکی را آماده کرده ایم تا در اختیار مردم قرار دهیم.


ماسک های فعلی نه تنها فایده ای ندارد که برای مردم ضرر هم دارد
این سخن وی یعنی استفاده از ماسک با واکنش سعید متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شد و وی تذکر داد: با توجه به اینکه ماسک ها ذرات ۲.۵ میکرون را فیلتر نمی کند و از طرفی وجود ماسک باعث می شود فرد احساس امنیت کند مردم را بیشتر در معرض آلودگی قرار خواهد داد و از این رو بهتر آن است که هزینه انجام شده برای تهیه ماسک صرف کارهای زیربنایی تر شود


برنامه ای برای مقابله با گردو خاک سیستان وجود ندارد

همچنین ایرنا نوشت : رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: برنامه جامعی برای مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان وجود ندارد و هر سازمان و نهادی به طور جداگانه در زمینه کاری خودش مطالعه کرده است.


بنا براین گزارش وی ادامه داد : با توجه به وضعیت بحرانی منطقه سیستان و بلوچستان و سختی مردم، الزامی است یک مشاور قوی تعیین تا تمام برنامه ها و مطالعات انجام شده در دستگاه های مختلف را در قالب یک برنامه جامع تجمیع کند.

وی اظهار کرد: بروز گرد و غبار در منطقه بحرانی است و این مساله باید خودش را در اعتبارات نشان دهد ، بعد از انقلاب یک میلیون هکتار از تالاب های کشور به بیابان تبدیل شد این به آن معنا است که حقابه آنها تامین نشده است که باید فکری اساسی برای این مساله کرد.

نهالکاری 7 هزار هکتار از سطح استان سیستان و بلوچستان
همچنین پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری گفت: کل سطح دریاچه هامون بیش از 500 هزار هکتار است که بخشی از آن به منشاء گرد و غبار و ورود آن به شهر زابل و روستاهای اطراف تبدیل شده است.

وی افزود: در سال 94 حدود 6 تا 7 هزار هکتار از سطح استان سیستان و بلوچستان در قالب کاشت نهال و بذرپاشی مدیریت شد و در 49 هزار هکتار نیز عملیات مقابله با توفان های گرد و غبار و تثبیت شن های روان در کنار تالاب هامون صورت گرفت.

وی به پخش سیلاب ها در منطقه اشاره کرد و گفت: از وزارت نیرو درخواست کرده ایم تا مجوز پخش سیلاب در 5 هزار هکتار را دریافت کنیم.

معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: همچنین پیش بینی می شود به مبلغ 77 میلیارد تومان در برنامه 5 ساله ششم توسعه در راستای جلوگیری از خشک شدن تالاب هامون کار خود را وسعت دهیم.

وی گفت: اگر نمی توانیم آب مورد نیاز برای تمام عرصه تالاب هامون را تهیه کنیم پیشنهاد کردیم که این حوضه را کوچک تر کنند تا بتوان همان بخش را به طور صحیح مدیریت کرد


در پایان لازم است یادآوری و ذکر شود که همانطور که نماینده سیستان به خوبی نیز بدان اشاره کردند و مورد تائید استاندار سیستان و بلوچستان نیز قرار گرفت , شرایط بحرانی سیستان از آنچه بیان می شود بسیار بحرانی تر و اوضاع مردم وخیم می باشد و نیاز به یک همت ملی برای حل این مشکل داریم , امید است حال پس از سه سال که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد شاهد باشیم که از حرف و شعار دور شویم و به عمل نزدیک .


                                                                              گزارش : یونس دهمرده

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
تا بوده این گونه بوده یکی تایید می کند یکی تکذیب می کند در این میان مردم بلا تکلیف هستن مگر خدا خودش بر داغ مردم سیستان چاره بسازد از هیزم این مدیران نالایق دیگ گرم نمی شود و مسئولین استانی هم چسبیدن به جنوب استان شمال استان ول به امان خدا
دهمرده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
آقای [محفوظ] پس تا حالا چکار میکرده؟ سیاسی کاری؟ مدیر [محفوظ] رو از همشهری هاش گذاشت اینم که خوابه...به داد مردم سیستان برسید...آقای [محفوظ] میگه ریزگردها ربطی به محیط زیست نداره...جای تاسفه چطور دریاچه ارومیه به محیط زیست ربط داره ولی هامون نداره ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
جالبه در مورد شمال استان دوستان که صحبت میکنن میشه سیستان ولی در مورد بلوچستان که میخوان صحبتی داشته باشن میگن جنوب استان ی ایراد عمده هم خودمونیم دوست گرامی همین بلوچستان مگه گل و بلبل ه کل استان در فقر و تنکنا هستش نمایندهگان مردم تقسیم بندی نکنن در مسایل استان تفکر یکپارچه در مورد استان نیاز امروزه برادرم
کیخا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
سلام
دوست عزیز(ناشناس) برای اینکه سیستان پاره جگر ایران است و در طول تاریخ ادعای استقلال نداشته و ندارد...در ضمن این اختلافات رو دشمنان اسلام و غیر بومی ها راه می اندازند که تفرقه بیندازند و حکومت کنند وگرنه سیستانی و بلوچستانی یکی هستند. انهایی هم که تروریست...اشرار و قاچاقچی هستند ادم های بدبخت و از خدا بیخبر هستند و ارتباطی به اکثریت بلوچها ندارد....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار