کد خبر: ۲۶۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۶ 20 July 2016
به گزارش ایرنا منصور خاشی روز چهارشنبه در نخستین کمیته برنامه ریزی و پشتیبانی اجرای این طرح گفت: طرح سرشماری سلامت جمعیت در راستای طرح موفق تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و به منظور ثبت آمار دقیق جمعیت جهت ارائه خدمات مطلوب سلامت و ارتقاء عادلانه دسترسی به خدمات از اول مرداد در شهرستان خاش آغاز می شود.
وی با تأکید بر اطلاع رسانی عمومی، جمع آوری اطلاعات دقیق و برنامه ریزی صحیح بیان کرد: استفاده از تمامی ظرفیت ها و نیروی انسانی کارآمد با هماهنگی درون بخشی و مشارکت 100 درصدی مردم نتیجه مطلوبی در ارتقای شاخص های سلامت و بهبود کیفیت خدمت رسانی، افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت، عدالت در سلامت از نظر دسترسی به خدمات و غیره خواهد داشت.
دکتر خاشی برنامه ریزی و همکاری در زمینه تامین تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز را برای اجرای هر چه بهتر این طرح بسیار با اهمیت دانست.
وی ادامه داد: پس از جمع آوری اطلاعات از سوی پرسشگران و ثبت آنها در سامانه نرم افزار سیب مراقبت بهداشتی فعال از جمعیت هدف انجام خواهد گرفت لذا می بایست شهروندان در هنگام مراجعه پرسشگران با دقت در ارائه اطلاعات صحیح و همچنین ارائه دفترچه بیمه، کارت ملی یا شناسنامه اعضای خانوار با پرسشگران ما همکاری کنند.
وی با تشریح مزایای این طرح و ثبت در سامانه سیب گفت: با ثبت الکترونیکی اطلاعات خانوارها در این سامانه از طریق سرشماری اگر فردی در هر نقطه ای از کشور بیمار شود، پزشک معالج با استفاده از کد ملی و دفترچه بیمه وی به پرونده پزشکی بیمار دسترسی پیدا کرده و درمان را با استفاده از این اطلاعات آغاز می کند.
عبدالنبی کرد مسئول توسعه شبکه مرکز بهداشت نیز در این نشست گفت: در اجرای این طرح مأمورین بهداشتی سرشماری و پرسشگران از اول مرداد در سطح گسترده با کارت شناسایی معتبر و کاور ویژه به درب منازل تمامی شهروندان شهرستان و حاشیه در دو نوبت صبح و عصر مراجعه می کنند.
به گفته وی نام و نام خانوادگی، سن، کد ملی، اطلاعات دفترچه بیمه، شغل، میزان سواد، تعداد اعضای خانواده و شماره تماس از جمله اطلاعاتی است که از سرپرست خانوار و یا یکی از اعضای خانواده پرسیده می شود.
وی با تأکید بر حضور یک نفر از اعضای خانواده در مدت اجرای طرح در منزل افزود: خانوارهای جامانده از سرشماری سلامت جمعیت بدلیل عدم حضور در منزل در زمان مراجعه پرسشگران، برای ارائه اطلاعات به مرکز خدمات جامع سلامت یا پایگاه سلامت خانواده منطقه خود مراجعه نمایند که در همین راستا لیست خانوارهای غایب در فرم های طراحی شده توسط پرسشگران ثبت و پیگیری می شود.
در این نشست ضمن تاکید بر اجرای مطلوب طرح در خصوص نصب بنر و بیلبورد جهت اطلاع رسانی گسترده در سطح شهر، توزیع بروشور و اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما و خبرگزاریها، پیامک های اطلاع رسانی تلفن همراه شهروندان با هماهنگی مخابرات، درج در سایت شبکه بهداشت و درمان و کانال تلگرام مربوط به اخبار مرکز بهداشت، درج در تابلو روان مرکز بهداشت، مکاتبه با ائمه جمعه جهت اطلاع رسانی از طریق تریبون نماز جمعه شهرستان و غیره بحث و تبادل نظر شد.
اجرای طرح سرشماری سلامت جمعیت از اول مردادماه در 3 مرکز خدمات جامع سلامت شهری امام خمینی(ره)، شهید مطهری، شهید بهشتی و پایگاه های حاشیه ای وحدت، تفتان، ولی آباد، حیدر آباد و پادگان اجرا خواهد شد و پس از آن به ازای هر 2500 نفر جمعیت، یک مراقب سلامت در پایگاه های سلامت وضعیت سلامت افراد را به صورت مداوم بررسی می کند.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار