کد خبر: ۲۵۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱ 02 July 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، ریشه بسیاری از قتل‌ها در اختلافات طایفه‌ای در دسترس بودن سلاح است که سبب شده افراد در درگیری‌ها و اختلافات به عنوان یک ابزار قدرت از آن استفاده کرده و به راحتی جان افراد را بگیرند.

یکی از شهروندان ایرانشهری به خبرنگار فارس می‌گوید: عده‎ایی با سلاح‌های مجوزدار و یاغیرقانونی امنیت روانی و جانی مردم را به شدت تهدید می‌کنند و متاسفانه به واسطه اینکه این قتل‎های دامنه دار طایفه‌ایی قلمداد می‎شود مسؤولان خیلی در خشکاندن و برخورد با عوامل این قتل‌ها برخورد جدی و فوری انجام نمی‎دهند.

احمد بهرامی افزود: آثار رعب و وحشتی که این قتل‌ها در میان مردم ایجاد می‌کند تا مدت‌ها ماندگار است.

عده‌ایی نیز معتقد هستند با توجه به نفوذ بالای شبکه‌های مجازی اخبار این قتل‎های فجیع که متاسفانه در برخی موارد حتی زنان و کودکان را نیز در بر می‎گیرد سریعا در ابعاد ملی منتشر شده که این امر چهره خشن و ناامنی را برای همگان ترسیم کرده است.

یک شهروند خاشی نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: این قتل‎های طایفه‎ایی باعث فراری دادن سرمایه و سرمایه‎گذار و توریسم می‎شود که این موارد به طور مستقیم عدم توسعه یافتگی و بیهوده کردن زحمات مسوولان را به همراه دارد.

زهرا کریمی می‌گوید: باید در راستای برخورد و خشکاندن پدیده ضدامنیتی و اجتماعی به صورت ویژه همانند برخورد با گروهک‎های تروریستی با فوریت مسؤولان ورود کنند.

بررسی‎ها نشان می‎دهد بی توجهی و عادی سازی این قتل‎های طایفه‌ایی ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره استان جوان و مرزی سیستان و بلوچستان که در حال قرار گرفتن بر روی ریل توسعه قرار دارد؛ وارد می‌کند.

وجود سلاح‌های غیرمجاز نیز به تشدید اختلاف طایفه‌ای دامن زده است

افرادی که سلاح در اختیار دارند به دستگاه قضایی سیستان و بلوچستان مراجعه کرده و سلاح‎های غیرمجاز را تحویل دهند و بدانند این کار هیچگونه پیگرد قانونی و قضایی به دنبال ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان  با اشاره به معضلاتی که سلاح‌های غیرمجاز در استان بر جای گذاشته است، گفت: باید علما، روحانیون، رسانه‌ها و امامان جمعه همه مردم را به سمت تمکین از قانون سوق دهند.

محمد مرزیه افزود: وجود سلاح‌های غیرمجاز نیز به تشدید اختلاف طایفه‌ای دامن زده و سبب می‎شود در کوچکترین نزاع‌ها و اختلافات قومی و قبیله‌ای افراد دست به سلاح ببرند، که بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: افرادی که سلاح در اختیار دارند به دستگاه قضایی سیستان و بلوچستان مراجعه کرده و سلاح‎های غیرمجاز را تحویل دهند و بدانند این کار هیچگونه پیگرد قانونی و قضایی به دنبال ندارد.

پیگیری قتل‌های طایفه‌ای به اندازه حوادث تروریستی مهم است

پیگیری سایر جرائم و مسائل و ناهنجارها به همان اندازه مباحث گروهک‌های تروریستی مهم است و چیزی از وظیفه مسولان کم نمی‎کند و باید در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری و بررسی شود.

رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان ادامه داد: باید ریشه‌های اختلاف در جامعه خشکانده شود تا مردم با صلح و آرامش در کنار هم زندگی کنند.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی در پاسخ به این سئوال که چرا قتل‌های طایفه‌ای که جزو جرائم خشن نیز محسوب می‎شود، به اندازه جرائم امنیتی پیگیری نمی‎شود، گفت: پیگیری سایر جرائم و مسائل و ناهنجارها به همان اندازه مباحث گروهک‌های تروریستی مهم است و چیزی از وظیفه مسولان کم نمی‎کند و باید در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری و بررسی شود.

رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان بیان کرد: قتل‌هایی که در سطح استان رخ می‌دهد حتی اگر طایفه‌ای باشد باید بررسی شود.

این مسؤول با اشاره به وجود سلاح‌های غیرمجاز در دست افراد ناآگاه افزود: سلاح‌های غیر مجاز در دست افراد مختلف یک معضل بزرگ است و سبب می‎شود تا در هنگام بروز هر اختلافی افراد دست به سلاح ببرند که باید نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام شود.

وجود شورای حل اختلاف نافی وظایف هیچ یک از ارگان‌ها نیست

جمع‌آوری سلاح و مهمات غیرمجاز بر عهده نیروی انتظامی و باید افرادی را که مجهز به سلاح هستند را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

محمدرضا طاهری در این زمینه اظهار کرد: در بسیاری از پرونده‌ها که پای چند قتل درمیان است، شورای حل اختلاف به تنهایی نمی‌تواند ورود کند و لازم است شورای تامین شهرستان و مسؤولان امنیتی ورود کرده و همکاری لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه وجود شورای حل اختلاف نافی وظایف هیچ یک از ارگان‌ها نیست، جمع‌آوری سلاح و مهمات غیرمجاز بر عهده نیروی انتظامی و باید افرادی را که مجهز به سلاح هستند را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی تاکید کرد: اگر در هنگام بروز نخستین قتل، قاتل به موقع شناسایی و برخورد قانونی صورت گیرد، قطعا شاهد قتل‌های سریالی نخواهیم بود.

طاهری گفت: شورای حل اختلاف در حد وسع خود در زمینه پرونده‌هایی که به آن ارجاع شده اقدامات خوبی انجام داده به طوریکه سال گذشته 40 فقره پرونده منجر به صلح و سازش شده است.

رئیس شورای حل اختلاف سیستان و بلوچستان گفت: امسال نیز سه پرونده به صلح و سازش ختم شده است.

به گزارش فارس، وجود سلاح در دست مردم عادی و غیرمسئول یک معضل مهم در جامعه است که بهترین راهکار برای مقابله با این معضل فردی، خانوادگی، اجتماعی استفاده از ظرفیت معتمدان، سران طوایف و ریش‌سفیدان است تا جوانان و اعضای قبیله و طایفه خود را توجیه کرده که اگر سلاح جنگی و شکاری در اختیار دارند به مراجع قانونی تحویل و یا در هنگام اختلاف و درگیری به مراجع قضایی مراجعه و به فکر انتقام‌گیری شخصی نباشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
ما در شهرستان شادگان هرشب هر روز شاهد تیراندازی با سلاح جنگی کلاشنکف در سطح شهر هستیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار