کد خبر: ۲۴۶۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۱ 19 April 2015

گلخانه در اصطلاح علوم کشاورزی به بخش محدودی از فضا گفته می شود كه در آن كلیه عوامل محیطی قابل كنترل بوده و برای كشتهای متراكم و تولید محصول خارج فصل و یا خارج از محیط طبیعی گیاه احداث می شود.

به گزارش تابناک اردبیل، احداث گلخانه برای تولید میوه های خارج از فصل و همچنین گل و گیاهان زینتی از قرن 17 میلادی در اروپا آغاز شد. اما صنعت تولید محصولات کشاورزی گلخانه اب در دهه های اخیر به منظور تنوع بخشی به بازار میوه و تره بار در فصول مختلف سال و استفاده بهینه از منابع خاك وآب با سرعت بیشتری در حال گسترش بوده است.

اگر چه به دلایل مختلف توسعه کمی و کیفی تعداد گلخانه ها در استان اردبیل یک ضرورت است اما این استان تاکنون نتوانسته است در حد انتظار از توسعه کشت گلخانه ای واشتغالزایی در این بخش موفق عمل کند.

با وجود آنکه بیشتر اهالی استان در مشاغل بخش کشاورزی اشتغال دارند و با وجد اراضی وسیع کشاورزی در استان ، تعداد گلخانه های فعال در این استان چندن چشمگیر نیست.

توسعه کشت گلخانه ای ، ضرورت رشد کشاورزی استان

به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تا کنون در کل استان اردبیل حداکثر یکصد مجوز تاسیس واحد کشت گلخانه ای صادر شده است که از این تعداد تنها 22 واحد و شهرک گلخانه‌ای فعال هستند.

محرم عدلی میزان تولیدات واحدهای کشت گلخانه ای در استان را سالانه حدود 3 هزار و 500 تن اعلام کرد و گفت: عمده تولید واحد گلخانه‌ای خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل،‌ بادمجان، انواع سبزیجات و سیفی جات است و اخیرا نیز تولید نشای گیاهان دارویی در برخی از واحدهای گلخانه‌ای رواج پیدا کرده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با یادآوری کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر و تغییرات آب و هوایی و افزایش آمار سرمازدگی محصولات کشاورزی در استان را یادآور شد و گفت: در این وضعیت جایگزینی کشت گلخانه‌ای با روش های سنتی کشاورزی می تواند تا حدود زیادی به بقا و توسعه مشاغل کشاورزی در استان کمک کند.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه در کشت گلخانه ای به دلیل کم بودن میزان تبخیر، برای تولید محصول به آب کمتری نیاز است در آینده برای مقابله با عوارض کم آبی ناچار به توسعه واحدهای گشت گلخانه ای در استان هستیم.

عدلی ضرورت رعایت نکات فنی وعلمی در احداث و اداره واحدهای گلخانه ای را خاطرنشان کرد و در مورد توجیه اقتصادی تولید محصولات گلخانه‌ای در استان اردبیل گفت: کامل بودن اطلاعات علمی و مهارت های فنی در امر احداث گلخانه برای موفقیت در این کار بسیار مهم است.

حجت سرداری رئیس مجتمعگلخانه ای آنقوتلاردر شهرستان گرمی در گفتگو با تابناک اردبیل،تخریب برخی واحدهای گلخانه ای احداث شده در استان بر اثر شدت وزش باد در سال های گذشته را یادآوری کرد و گفت: متقاضیان احداث واحدهای گلخانه ای در استان به هنگام انتخاب زمین و محل سرمایه گذاری باید نکاتی مانند قرار نگرفتن محل اجرای طرح در مسیر وزش بادهای شدید ، متوسط دمای منطقه و نحوه تامین انرژی گرمایشی واحد گلخانه ای در فصول سرد سال را هم باید مد نظر قرار دهند.

سرداریتصریح کرد: اگر متقاضیان ایجاد واحدهای گلخانه ای مواردی مانند انتخاب محل مناسب، مشورت با کارشناسان مجرب و استفاده از تجربیات گلخانه داران موفق کشوررا جدی بگیرند و نکات علمی و فنی را رعایت کنند تولیدات گلخانه ای سوددهی بالایی را نصیب آنها خواهد کرد.

توسعه کشت گلخانه ای ، ضرورت رشد کشاورزی استان

محمود علایی فرماندار گرمی که خود از کارشناسان باتجربه کشاورزی در شهرستان گرمی است با بیان اینکه محصولات گلخانه ‌ای در روسیه و آسیای میانه بازار فروش دارد گفت:با توجه به اینکه بهره وری هر هکتار گلخانه با 15 هکتار باغ برابری می کنداضافه کرد:در تولید محصولات گلخانه‌ای از سم و کود شیمیایی کمتری استفاده می شود که از این جهت برای سلامت و بهداشت مردم بسیار مفید و مهم است.

وی در گفتگو با خبرنگار تابناک اردبیل با بیان اینکه کشور در مسیر خشکسالی قرار دارد، بر ضرورت توسعه کشت های گلخانه‌ای در کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر راهی جز استفاده بهینه از منابع آب برای توسعه کشور نداریم و کشت گلخانه‌ای می تواند در این خصوص کمک بسیاری به رشد کشاورزی کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی استان نیز گفت: مناطق شمالی و گرمسیر استان از جمله شهرستان های گرمی ، پارس آباد و بیله سوار مستعد كشت محصولات گلخانه ای هستند.

خلیل نیكشاد افزود: گلخانه ها می توانند با استفاده مناسب از منابع آب و خاك ، رشد و تولید محصول در فصول مختلف سال و كارآفرینی برای فعالان بخش كشاورزی نقش قابل توجهی در رونق اقتصادی منطقه داشته باشند.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از سیستم گرمایش استاندارد در گلخانه های استان تاکید کرد و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت جهاد کشاورزی از توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای حمایت می کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار