کد خبر: ۲۲۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱ 14 May 2016


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه امنیت صرفا پاسداری از مرزها نیست، گفت: بحران های زیست محیطی، امنیت ملی را به چالش می کشاند.

به گزارش ایرنا، حسین محمدی روز شنبه در آئین گشایش پنجمین جشنواره فیلم سبز در باشگاه فرهنگی میلاد کرج ، افزود: جهان امروز و کره زمین با چالش های متعدد محیط زیستی مواجه شده است که آلودگی منابع آب، خاک، هوا، وقوع طوفان های مخرب، سیل، تخریب جنگل ها، مراتع، گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی از جمله چالش هائی هستند که باعث شده امنیت جهانی و ملی برخی از کشورها با مشکل جدی مواجه شود.

وی اظهار داشت: این شرایط در کشورهای جهان سوم بحرانی تراست که ایران نیز جزو این کشورهای جهان سومی است.

این مسئول گفت: امنیت صرفا پاسداری از مرزها نیست بلکه مسئولان حفظ حقوق شهروندان را در امنیت باید برعهده داشته باشند و اگر شرایط زندگی برای یک جامعه نامناسب باشد، امنیت ملی به خطر می افتد.

محمدی به تاکید های رئیس جمهوری درخصوص اهمیت محیط زیست اشاره کردو اظهار داشت: اگرروند کنونی زیست محیطی ادامه یابد امنیت ملی به خطر می افتد و باید برای آن از اکنون چاره اندیشی شود.

وی افزود: شرایط امروز محیط زیست بهتر از قرن 20 نیست و به رغم اجرای طرح ها و تفاهم نامه های زیادی که در سطح جهان انجام شده، باید تلاش جدی برای برون رفت از این وضعیت انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه شرایط زیست محیطی متاسفانه خیلی از شرایط جهانی بهتر نیست، بیان داشت: دو سوم از کشور ما در معرض پدیده بیابانزایی قرار دارد و سالانه 2.5 میلیارد تن خاک نباتی و باکیفیت را از دست می دهیم که پنج برابر متوسط جهانی است.

***بحران کم آبی در 300 دشت کشور

محمدی گفت: شرایط بحرانی زیست محیطی در کشور ما به حدی شده که بحران کم آبی و افت سطح سفره های زیرزمینی گریبانگیر 300 دشت کشور شده و در این مناطق شرایطی مثل دریاچه ارومیه را شاهد هستیم.

وی با اشاره به خسارات آلودگی هوا در شهرهای بزرگ که سالانه 8-7 میلیارد دلار برآورد می شود، افزود: به دلیل وجود این شرایط، 80 گونه جانوری در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند که نمونه ی آن در سال های گذشته انقراض دو گونه ی شیر ایرانی و ببر مازندران است.

وی تاکید کرد: اگر چاره ای جدی برای این معضلات اندیشیده نشود در سال های نه چندان دور باید نام بسیاری از گونه ها را برای نسل های بعدی فقط در کتاب ها بشنویم و ببینیم.

محمدی مشکل اصلی بر سر راه این معضل را عدم توجه برنامه ریزان به مسائل محیط زیست و به برنامه های سرزمین در برنامه های توسعه دانست و گفت: متاسفانه در مناطقی شهرسازی و یا کشاورزی می کنند که طبیعت توان آن را ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه مبنای توسعه استان بایستی بر مبنای توان طبیعی آن باشد، اضافه کرد: رفتارهای اجتماعی و عدم آگاهی از مسائل محیط زیست در جهت حفظ محیط زیست و ارزش نهادن به منابع طبیعی از جمله مسائلی است که منجر به افزایش چالش های موجود می شود.

وی تاکید کرد: آگاهی مردم بایستی نسبت به این ارزش ها بیشتر شود و خود مردم در جهت حفظ این نعمت ها تلاش کنند.

وی به فعالیت ها سمن ها و تشکل های مردمی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال های اخیر با رشد چندبرابری تشکل های مردم نهاد روبرو شده ایم به طوریکه تا قبل از سال 92 فقط دو سمن محیط زیستی در استان فعال بودند و اکنون به بیش از 20 انجمن فعال افزایش یافته اند.

محمدی گفت: باید عرصه را برای حضور فعال مردم در عرصه محیط زیست فراهم کنیم زیرا برابر اصل پنج قانون اساسی وظیفه حفظ محیط زیست بر دوش مردم است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه محیط زیست در دو سال گذشته توانسته در کتب تمام پایه های تحصیلی مسائل زیست محیطی را بگنجاند، افزود: این نسل آخرین نسلی است که می تواند محیط زیست را نجات دهد.

درآئین افتتاح پنجمین جشنواره فیلم سبز که با حضور پرشور فعالان زیست محیطی برگزار شد، بسیاری از مسئولان استانی نیز حضور داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار