کد خبر: ۲۲۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳ 09 May 2016


رئیس موسسه تحقیقات واكسن و سرم سازی رازی از اظهارات صادقانه و شفاف وزیر جهاد كشاورزی در خصوص انتقال دانش فنی تولید واكسن از موسسه رازی به بخش خصوصی قدردانی كرد.

به گزارش ایرنا، از موسسه رازی، دكتر حمید كهرام گفت: پیشنهاداتی به منظور انگیزه افزایی سرمایه گذاران برای ورود به این صنعت، همچنین پیشگیری از ورود آسیب به فناوری این محصول پیچیده مطرح شده است.

براساس این گزارش دكتر كهرام در نامه ای خطاب به وزیر جهاد كشاورزی با قدردانی از مواضع شفاف وی در خصوص انتقال دانش فنی از موسسه رازی به بخش خصوصی برای تولید واكسن اظهار داشت: این موسسه بر خود وظیفه می داند از مواضع صادقانه و دیدگاه های مطرح شده وزیر محترم جهاد كشاورزی در بازدید از یكی از شركت های دارویی دامپزشكی در موضوع راه اندازی تولید واكسن در بخش خصوصی از مسیر 'انتقال دانش فنی از موسسه رازی به بخش خصوصی' و نه از 'مسیر واردات محصولات و یا واگذاری موسسه به بخش خصوصی' حمایت و قدردانی كند.

وی گفت: اعضای این موسسه كه از پیشگامان تحقیق، توسعه و فناوری در كشور به شمار می آیند بر حفظ و صیانت از موسسه رازی و برند آن در حوزه واكسن و فرآورده های بیولوژیك با یك قدمت 90 ساله اعتقاد داشته و تنها راه راه اندازی بخش خصوصی و شكل گیری صنعت واكسن سازی در كشور را از طریق 'انتقال دانش فنی' دانسته و بر این كار اهتمام می ورزند.

رئیس موسسه رازی ادامه داد: بر این اساس و به منظور كاهش تصدیگری دولت و ایجاد شرایط لازم سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در حوزه تولید واكسن، سیاست های 'تجاری سازی فناوری و انتقال دانش فنی موسسه به بخش خصوصی' توسط وزیر محترم در آبان ماه سال گذشته به موسسه ابلاغ شد كه از آن تاریخ تا كنون با برنامه ریزی و بسترسازی لازم، اقدامات موثری در این موسسه انجام شده است.

كهرام، تهیه بسته های فناوری تمام محصولات برای انتقال به بخش خصوصی، تهیه بسته های حمایتی رازی شامل كنترل كیفی، كمك های تكنیكی، نام تجاری و نشان، ارزش گذاری فناوری های موجود جهت انتقال به بخش خصوصی، كمك به تشكیل و راه اندازی بیش از 20 شركت دانش بنیان و غیر دانش بنیان ایجاد شده برای تجاری سازی محصولات در بخش خصوصی را از جمله این اقدامات ذكر كرد.

وی افزود: همچنین در این مدت، راه اندازی تولید واكسن تب برفكی در شركت خصوصی روناك مهاباد با انتقال دانش فنی و بسته حمایتی موسسه و فراخوان عمومی در روزنامه های كثیر الانتشار در نوبت های متعدد برای جذب سرمایه گذار، افراد حقیقی و حقوقی جهت انتقال دانش فنی توسط این موسسه انجام شد.

دكتر كهرام با بیان اینكه این رویكردها با تداوم حمایت های وزیر محترم ادامه دارد، تاكید كرد: از سرمایه گذاران، شركت ها، افراد حقیقی و حقوقی برای دریافت دانش فنی تولید واكسن و فرآورده های بیولوژیك از رازی دعوت به عمل می آوریم تا در مسیر راه اندازی تولید در بیرون از موسسه در بخش خصوصی نیز از بسته های فناوری و حمایتی موسسه تا تولید نهایی محصول برخوردار باشند.

رئیس موسسه رازی در عین حال سرمایه گذاری برای تولید واكسن در بخش خصوصی را مستلزم هزینه ای قابل توجه و رفع ملاحظات موجود دانست و پیشنهاداتی ارائه داد.

وی با اعلام آمادگی كامل موسسه رازی برای انتقال بسته های فناوری محصولات به همراه بسته حمایتی شامل نشان، نام تجاری، كنترل كیفی و حمایت های تكنیكی گفت: تا بخش خصوصی در كنار داشتن فناوری برای ورود محصول خود به بازار، صرف نظر از فرآیندهای زمان بر تست های كنترلی و بالینی اطمینان حاصل كند.

به گفته دكتر كهرام در عین حال این انتقال به گونه ای انجام شود تا فناوری واكسن در كشور كه دارای پیشینه و پیچیدگی خاصی بوده و با محصولات دیگر متفاوت است، دچار آسیب نشود.

وی ایجاد شرایط و بسترهای قانونی لازم از سوی سازمان دامپزشكی برای صدور مجوز به تولید كنندگان بخش خصوصی و سرمایه گذارانی كه دارای قرارداد انتقال دانش فنی موسسه رازی هستند را از دیگر پیشنهادات برشمرد.

وی ادامه داد: به منظور ارتقای سهم ایران در بازارهای منطقه و صادرات واكسن و ارتقای انگیزه بخش خصوصی برای ورود به صنعت واكسن سازی و سرمایه گذاری، سازمان دامپزشكی كشور تسهیلات لازم را برای ثبت محصولات و صدور مجوزهای لازم به عمل آورد تا بتوان این واكسن ها را در كشورهای منطقه نیز ثبت كرده و درصدی از سهم بازار منطقه را در اختیار گرفت.

رئیس موسسه رازی بازنگری در قیمت واكسن ها و همسان سازی قیمت محصولات با محصولات مشابه خارجی را به منظور افزایش ضریب اقتصادی و توجیه طرح تجاری سازی واكسن ها در بخش خصوصی ضروری توصیف كرد.

وی همچنین بر كنترل و جلوگیری از واردات بی رویه واكسن تاكید كرد و آن را موجب افزایش سهم بازار داخل برای بخش خصوصی، ایجاد جذابیت های اقتصادی و مالی مناسب برای دریافت دانش فنی از موسسه رازی و راه اندازی خط تولید واكسن در كشور، همچنین فراهم شدن بازار مناسب تضمین شده برای ورود سرمایه گذاران دانست.

رئیس موسسه رازی در پایان بار دیگر با تاكید بر اعتقاد كامل این موسسه نسبت به راه اندازی بخش خصوصی واكسن در كشور از طریق انتقال دانش فنی این محصول مهم از موسسه رازی به بخش خصوصی در خارج از موسسه و ارتقای كمی و كیفی صنعت واكسن سازی كشور، نسبت به تداوم حمایت های وزارت جهاد كشاورزی و وزیر از این موسسه ابراز امیدواری كرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار