رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخلاف سیستم قبلی در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته جدید که در پایه نهم انجام می‌شود عملکرد تمام دروس در انتخاب رشته تاثیرگذار است.
کد خبر: ۲۲۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳ 04 May 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، علی‌اصغر ایزدی صبح امروز اولین کنگره دانش‌آموزی هدایت تحصیلی در اردبیل اظهار کرد: جریان مناسب و شایسته‌ای که در قالب هدایت تحصیلی برای اولین بار در سال تحصیلی جدید اتفاق می‌افتد حرکتی مبارک است که در همه پروسه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نظر خود دانش‌آموزان، اولیا، معلمان و مشاوران مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی و پروسه انتخاب رشته که پیش از این به صورت نقطه‌ای بوده پایان یافته و ما در قالب نظام 6.3.3 به صورت فرایندی از دوره ابتدایی تا پایان دوره اول متوسطه روند انتخاب رشته را پیگیری می‌کنیم، افزود: قطعا در این فرایند استعداد و توانمندی دانش‌آموزان با همکاری خود اولیا و مربیان و معلمان شناسایی شده و بر همین اساس هدایت تحصیلی انجام می‌شود.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هدایت تحصیلی فرایندی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند بر اساس استعدادها، علاقه و توانمندی و ویژگی‌های شخصیتی متناسب با امکانات و نیاز جامعه به شکل واقعی تصمیم‌گیری کرده و آینده خود را رقم بزند.

ایزدی در بیان چیستی هدایت تحصیلی در پایان دوره اول متوسطه افزود: با توجه به اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین برنامه درس ملی و نقشه جامع علمی کشور تکلیف شده تا در پایان سال نهم تحصیلی دانش‌آموزان رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده تا در سه شاخه نظری، کاردانش یا فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند.

وی دوره شش ساله ابتدایی و متوسطه اول را دوره عمومی اعلام کرد و گفت: دوره دوم متوسطه دوره مهارت‌آموزی و افزایش توانمندی‌ها است تا با یک جمع‌بندی و ملاک قرار دادن فرایند تحصیلی انتخاب رشته دانش‌آموزان انجام شود.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: همه ملاک‌ها در پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی و مبانی نظری در این حوزه پذیرفتی است و ما سعی کردیم در شیوه اجرا ساز و کاری را تعیین کنیم تا همه عوامل دخیل در هدایت تحصیلی بتوانند در پیشبرد اهداف موفق عمل کنند.

ایزدی عنوان کرد: در شرایط جدیدی که پیش آمده است تا 75 درصد امتیاز متوجه خود دانش‌آموزان است به طوری که 10 امتیاز نظر دانش‌آموز، پنج امتیاز نظر والدین، 10 امتیاز نظر دبیران، 30 امتیاز نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای، 10 امتیاز مصاحبه‌ با دانش‌آموزان به همت مشاوران و 35 امتیاز نیز عملکرد درسی دانش‌آموزان در هدایت تحصیلی ملاک عمل است.

وی اظهار کرد: پیش از این تنها برخی از دروس در شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش در انتخاب رشته دانش‌آموزان تاثیرگذار بود اما در نظام جدید عملکرد دانش‌آموزان در همه دروس در انتخاب رشته تاثیرگذار است به طوری که در فرم‌های تعریف شده باید نمرات دانش‌آموزان در دروس مختلف مدنظر قرار گیرد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی وزارت آموزش و پرورش اولویت‌های ششگانه در همراهی والدین با هدف حضور در مدرسه و انجام مشورت‌ها با مدیران و مشاوران در انتخاب رشته فرزندانشان را یادآور شد و گفت: قطعا نظر دبیران و نمراتی که بر اساس توانمندی دانش‌آموزان ارائه می‌شود مدنظر و مورد هدف است.

طرح شهاب به مدارس دوره اول متوسطه منتقل می‌شود

ایزدی به اجرای طرح شهاب در مدارس ابتدایی اشاره کرد و افزود: از سال تحصیلی آینده طرح شهاب در دوره متوسطه اول اجرایی می‌شود تا استعدادهای دانش‌آموزان مورد شناسایی و توجه قرار گیرد.

وی از برگزاری آزمون‌های استعدادیابی و رغبت‌سنجی در قالب فرم‌های تعیین شده خبر داد و گفت: در 9 حوزه آزمون استعدادیابی و در شش آیتم آزمون رغبت‌سنجی اجرایی می‌شود تا زمینه‌ای فراهم آید که دانش‌آموزان به بهترین شکل انتخاب رشته خود را انجام دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار